Gå til innhold

avgift på effektøkning

Ranger emnet


Kebab gud

Anbefalte innlegg

God evening.. eller noe slikt piss

 

 

Jeg har nå kjøpt meg ny bil og planlegger å gjøre den raskere enn sin store bror

Dette er lett ettersom man kan få en kompressor kit til den for ca 25.000 som regnes som orginalt ekstrautstyr

Men det jeg er litt usikker på er avgiftene på effektøkning..

Økningen blir på 36,8Kw

Ifølge denne siden Blir det 5026Kr i avgifter

Men er det alt? er det virkelig ikke mer?

ingen avgift for å ha montert noe som ikke var på fra før .. ikke noen avgift for noe slikt?

(utenom å betale for selve inspeksjonen)

 

kan noen gi et klart svar på dette?

og noen som vet hva dealen er med engelsk VAT? må vi betale det?

[*] 2003 Lexus IS200

 

[*] 1999 BMW 318i - Solgt

 

[*] 1998 Mitsubishi Carisma GDI - Knust

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir vel litt mer enn 5026Kr..

 

Etter hva du har regnet ut, så har du tatt "kr 136,57 pr. kW av de første 65 kW av motoreffekten", det blir 5026kr ja..

 

Men du må huske på at du har 110kw i den fra før..(for det var IS200 du kjøpte?). Da blir regnestykket litt annerledes..

 

Da må du opp på "kr 996,52 pr. kW av de neste 40 kW av motoreffekten", du får 20kw på den avgiften, det blir 19930,4kr. Så må du opp på "kr 1686,36 pr. kW av resten (motoreffektavgift)" på de siste 16.8kw'ene, da får du 28330,848kr i avgift der. Totalt blir det da 48261,24kr. Men så har du vel litt bruksfradrag, når ble det først registrert i norge?

 

Satsene for bruksfradraget er:

Over 1 år : 15%

Over 2 år : 30%

Over 3 år : 45%

Over 4 år : 55%

Over 5 år : 65%

Over 6 år : 75%

Over 7 år : 85%

Over 8 år : 90%

Over 9 år : 95%

Over 10år : Ingen tilleggsavgift. (Kontakt trafikkstasjonen direkte for endring av vognkort m.m.)

 

Det vil si, er den registrert i 2002, får du 55% bruksfradrag. Da koster det "kun" 21717,56kr..

 

Det er slikt jeg leser og forstår reglene, er det feil så si i fra!

84 i 50sonen, kan ta lappen igjen 19september.

91 mod BMW 520i

Fk automotive

 

!!!RADAR VARSLER FUKNER IKKE!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No tror jeg du misforstår litt her Cobra, De 110kw han har i bilen er det jo allerede betalt for. Han må jo bare betale for effektØKNINGEN.

Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er med på den. Men slik som dette forstår jeg reglene:

 

Bilen har 110kw orginalt. Det har da blitt betalt av gifter for det når den ble tatt inn til norge. Da ble "kr 136,57 pr. kW av de første 65 kW av motoreffekten", "kr 498,11 pr. kW av de neste 25 kW av motoreffekten" og 20kw av "kr 996,52 pr. kW av de neste 40 kW av motoreffekten" brukt. Etter som jeg da ser det, blir ØKNINGEN i bilen fra 110 til 146.8kw. Noe som skulle tilsi at du må ta å betale avgift på 20kw fra "kr 996,52 pr. kW av de neste 40 kW av motoreffekten" og avgift for 16.8kw fra "kr 1686,36 pr. kW av resten (motoreffektavgift)"

 

Ellers hadde det jo blitt helt feil, er jo en grunn til at en IS300 er MYE dyrere i avgifter enn en IS200.. Skiller "litt" mer enn 5000kr i hestekreftavgift på dem..

 

Men skal jo nevnes at jeg ikke er spesielt intrisert i norske lover, eller noe spesielt flink i det:p Prøver bare å hjelpe;)

84 i 50sonen, kan ta lappen igjen 19september.

91 mod BMW 520i

Fk automotive

 

!!!RADAR VARSLER FUKNER IKKE!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, interessant. Men du tror ikke grunnen til at feks. en is300 er så mye dyrere, er at den må betale "kr 1686,36 pr. kW av resten (motoreffektavgift)"

på en god del hestekrefter?

Tror grunnen til at det står sånn, med de forskjellige avgiftsgrensene, og bruksfradrag, er at folk skal kunne regne på å ta inn importbil?

Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle nok fått inn en som var helt sikker på dette her:S

 

Selvfølgelig er en IS300 mye dyrere av andre årsaker også, men det går noen 10talls tusen mer i hestekreftavgifter på den i forhold..

84 i 50sonen, kan ta lappen igjen 19september.

91 mod BMW 520i

Fk automotive

 

!!!RADAR VARSLER FUKNER IKKE!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurdert å ringe biltrangsynte og høre hva dem sier?

Da vil du få beskjed om å ringe Tollvesenet (som jeg mener har tlfnr 22860200 om jeg ikke husker feil i farten), for Biltilsynet har ikke en sheit med hva staten skal ha i engangsavgift.

 

Biltilsynet vil ha 550 kroner for kontrollen, inkludert nytt vognkort.

» [ ] Audi A3 Cruiser Edition, 2004

» [x] VW Golf 3 Carbon Edition, 1996 (showcase) » Pengesluk, solgt

» [x] VW Golf 2 Pendlebil Edition, 1989 » Krasjet, deretter solgt

Bildegalleri: » http://foto.sparklingblue.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår