Gå til innhold

Kjøpe brukt W163 ML?, Les her først.


pyrox

Anbefalte innlegg

Fra 1998 0g frem til 01 var den første serien til produksjon. En god bil, men en del fabrikasjons svakheter har fulgt disse bilene. I 02 begynte salget av en utbedret versjon som også var lettere kosmetisk oppdatert inni og utpå.

En del av svakhetene frem til 02 var:

 

Brytere til vindushever fremme venstre ryker. Ofte skiftet tidlig ved service da disse røk fort.

Bensinpumpe og filter. Denne bør være oppdatert med nye slanger, filter og infestninger. Kostnad mellom 1500 - 3000 hvis ikke.

D stolpen har pålimt plastdeksel. Dette sprekker ofte.

Girkasser, fordelerkasser, difrensialer er "livstidsforseglet" men bør byttes olje på ca hver 60 000 km. Automatkasse og fordelerkasser ryker lett hvis ikke. Bruk ATF Dexron 3 på begge. Girolje 80w90 på diffrensialer.

Hvis fordelerkassen ryker så bytt til 02 modell kasse som er 48 / 52 fordelt og gir roligere svinging ved fullt utslag uten "hopping". Ringelyd fra undersiden ved gasspådrag kan bety at oljen i fordelerkassen er boss eller kassen sliter (Ha vinduet åpent og kjør langs autovern for å lytte)

Midtarmlenet fremme blører seg etter en stund. Må byttes.

Sentrallås har lei tendens til å gå ammokk. Deler i døren må byttes.

Diverse motorproblem, luftmengdemåler ryker, svinghjul posisjons sensor ryker,

kjølevifte på styringselektronikkboksen lager fæl lyd og ryker, Styringselektronikkboksen går varm og gir en serie med forskjellige symptom, Hele boksen må dermed byttes. Støtdemper på viftereim stramehjulet blir slarkete og lager klaprelyd ved tomgang. Byttes.

Problem med å starte bilen kan skyldes dårlig jording fra chassie til ramme ved fremre delen av bakre høyre hjulbue.Løsne, rengjøre og remonter.

Bilen starter men går kun i to sekund for så å stoppe. Startsperre brikken i nøkkelern eller brikkeleseren til tenningen er røket.

Barnesete sensor i fremre pasasjersetet ryker. Må byttes.

Nedre slangen på servopumpe blåser av. Ny forbedret variant tilgjengelig.

5 seter kan lett bygges om til 7 seter ved kjøp av 2 brukte seter, belter og bestilling av 2 orginale "konsoll" fra mercedesbutikk for innfestning under plastikkdekslene på innerskjermene bak. Husk omreg.

Mekanisme i baklukehåndtak ryker og luke kan poppe opp under kjøring. Kan byttes.

 

 

 

Skal prøve å oppdatere etterhvert som det siger på...

 

Generellt sett en kjempe bra bil til tross. Amerikansk bygget mercedes slår nok alikevel ikke tyskbygget. Lykke til.

 

Johan

Lotus 3.6 Twin turbo Commodore B Coupé

Motor #1 100% original Lotus Omega C36GET

Motor #2 Lotus Omega Metanol Monster C36GET

 

Mercedes ML 230

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...
Fra 1998 0g frem til 01 var den første serien til produksjon. En god bil, men en del fabrikasjons svakheter har fulgt disse bilene. I 02 begynte salget av en utbedret versjon som også var lettere kosmetisk oppdatert inni og utpå.

En del av svakhetene frem til 02 var:

 

Brytere til vindushever fremme venstre ryker. Ofte skiftet tidlig ved service da disse røk fort.

Bensinpumpe og filter. Denne bør være oppdatert med nye slanger, filter og infestninger. Kostnad mellom 1500 - 3000 hvis ikke.

D stolpen har pålimt plastdeksel. Dette sprekker ofte.

Girkasser, fordelerkasser, difrensialer er "livstidsforseglet" men bør byttes olje på ca hver 60 000 km. Automatkasse og fordelerkasser ryker lett hvis ikke. Bruk ATF Dexron 3 på begge. Girolje 80w90 på diffrensialer.

Hvis fordelerkassen ryker så bytt til 02 modell kasse som er 48 / 52 fordelt og gir roligere svinging ved fullt utslag uten "hopping". Ringelyd fra undersiden ved gasspådrag kan bety at oljen i fordelerkassen er boss eller kassen sliter (Ha vinduet åpent og kjør langs autovern for å lytte)

Midtarmlenet fremme blører seg etter en stund. Må byttes.

Sentrallås har lei tendens til å gå ammokk. Deler i døren må byttes.

Diverse motorproblem, luftmengdemåler ryker, svinghjul posisjons sensor ryker,

kjølevifte på styringselektronikkboksen lager fæl lyd og ryker, Styringselektronikkboksen går varm og gir en serie med forskjellige symptom, Hele boksen må dermed byttes. Støtdemper på viftereim stramehjulet blir slarkete og lager klaprelyd ved tomgang. Byttes.

Problem med å starte bilen kan skyldes dårlig jording fra chassie til ramme ved fremre delen av bakre høyre hjulbue.Løsne, rengjøre og remonter.

Bilen starter men går kun i to sekund for så å stoppe. Startsperre brikken i nøkkelern eller brikkeleseren til tenningen er røket.

Barnesete sensor i fremre pasasjersetet ryker. Må byttes.

Nedre slangen på servopumpe blåser av. Ny forbedret variant tilgjengelig.

5 seter kan lett bygges om til 7 seter ved kjøp av 2 brukte seter, belter og bestilling av 2 orginale "konsoll" fra mercedesbutikk for innfestning under plastikkdekslene på innerskjermene bak. Husk omreg.

Mekanisme i baklukehåndtak ryker og luke kan poppe opp under kjøring. Kan byttes.

 

 

 

Skal prøve å oppdatere etterhvert som det siger på...

 

Generellt sett en kjempe bra bil til tross. Amerikansk bygget mercedes slår nok alikevel ikke tyskbygget. Lykke til.

 

Johan

Nydelig skrevet :)

Synd det ikke er så mange som har råd til ml her på bilforumet. Det er en fantastisk bil hvis man ikke vil skli helt over i offroad segmentet som foreks. gelenderwagen.

Mercedes 230E w124

Mercedes 260E w124

Mercedes 190E 2.3 16v w201

(x)Volvo 740Turbo

(X)volvo 240GLE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Hei, ser at tråden er litt gammel..

Men har nettopp gått til innkjøp av en ML270 2002 modell, hatt den i rundt 4-5 månder..

 

Kjenner igjen endel av det du har skrevet, og foråpentligvis har jeg lært noe nytt også..

Må hjem og teste først :)

 

Men anyways, det med luftmengdemåleren skjedde meg også..

Måtte byttes etter 1 måned, heldigvis hadde jeg garanti.

Nå driver "Airbag off" & "SRS" og lyser i dashbordet..

Har det noe med barnesensoren og gjør, som du nevnte?

I Tilegg starter ikke bilen når jeg er i snøen, altså overnatter på en hytte..

Byttet batteri, og merket stor forskjell..

Men sleit allerede etter en dag, og starte bilen igjen :o

 

Skal sende den inn til verskted nå.

Selvom jeg føler de ikke har gjort jobben sin på tidligere service.

Ettersom jeg har klaget på masse av dette, og dem har konkludert i at alt er ok.

Nå som garantien er borte, er vel ikke alt ok lengre.. Kan jeg tenke meg :/

 

Men håper at noen her kan hjelpe meg i forkant, og kanskje spare meg for noen lapper?

 

Håper på tilbakemelding!

 

Vennelig hilsen

Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...

Blåser litt liv i denne også jeg da min ML320 kommer om 4 dager.

Jeg vil gjerne bytte olje i Girkasser, fordelerkasser, difrensialer som ble anbefalt her med en gang for å være på den sikre siden.

Jeg klarer vel å gjøre dette selv men hadde vært kjekt med en pekefinger i form av hva jeg må og ikke må.

Noen som har gjort dette før?

Bør jeg kontakte en mekaniker?

 

Takker for svar

The Ultimate Driving Machine!

730d - rolling on twentytwo's

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Ser tråden er gammel, men den er absolutt aktuell.

Gikk nettop til innkjøp av en 1999 ml med 2.3l motoren. Kjenner meg allerede igjen i noe som står her. Gjelder ATF Dexron 3 oljen for manuel girkasse også? Eller hvilken olje anbefales for den manuelle girkassen?

 

Flott om noen også vet ca antall liter man trenger så man ikke plutselig står der med halfull kasse og må kjøre og hente mer.

 

Hos meg spøker det litt i vindusheis mekanismen, vinduene kan gå litt opp og ned av seg selv i fuktig vær. En dag lyste SRS hele dagen og, men det ga seg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår