Gå til innhold

Hvordan bli bilmekaniker?

Ranger emnet

Ivar

Anbefalte innlegg

Originally posted by sindrulf

for å bli insjenør:

må man ha allmenfaglig påbygning?

med masse matte og drit?

kan man bli sånn praktisk insjenør eller noe?

Du må ha påbygg hvis du går mekanisk nå. Hvis du synes matte er ekvalënt med "drit" er ikkje ingeniør noko for deg. Du treng 2- og 3MX + 2FY frå vidaregåande. Mykje matte. Det finnest sikkert halvpraktiske stillingar og ja, men hovudsakleg planlegging og berekning ein driv med. :)

Ein dumstut trur vël om alle som helsar blidt.

Han merkar slett ikkje dei legg snarer for han, om han sit i hop med dei lure.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er bil mekaniker og skrur tidvis MYE på fritida også(ikke svart men på hobby bil). Klart jeg blir drittlei i perioder, men jeg tror det er viktig at det er en vesentlig forskjell på hobby bila mine(Eldre amerikanske) og bila jeg jobber med på dagtid(merche).

Mange av kollegaene mine skrur også mye på hobby biler, så jeg kjøper ikke den teorien om at bilmekanikere ikke har bilhobby!

Dreiv også å surra med allmenefag før jeg tok GK maskin og mek.

Det du kan gjøre er å søke etter jobb på ett bilverksted som hjelpearbeider og ta teorien på kveldstid og gå opp til fagbrev etter ett visst antall år. det het paragraf 20 lærling ell noe sånt før, heter sikkert noe annet nå.

Er flere hos oss som gjør det. Hjelpearbeidere gjør det samme som bilmekanikere når dem har kommet inn i hva/hvordan ting gjøres, de blir ikke stående å skure gulv o.l dritt jobber. Det har vi vanlige lærlinger til :D . Men det kreves nok at hjelpearbeideren har erfaring med å skru for å få jobb.....

244 Turbon lever igjen!!

(med mosegrodd grill etter 3-4år med lagring på gressbakke...)

04 Nissan navara

87 bmw 320i

73 amc hornet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme som vepsen her, jeg jobbermed biler til daglig(volvo) og skrur massevis på kvelden også. Blir drittlei i erioder, eller hvis jeg har holdt på med en rusten gammal dritt hele dagen, da er det lite fristende å holde på med gammal dritt på kvelden også...men det er tilsvarende for mange av de på jobben også. De driver med rally og andre bil-greier på kveldene også, er bare et par stykker på jobben som ikke har noen private prosjekter ved siden av.

'93 mercedes 320TE

'03 peugeot 206sw

'68 white M6

'64 amazon HGV

osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kamerat av meg gikk almenn på videre-gående, fullførte og dro i millitæret. Der ble han kasta ut fra, så søkte han om han kunne få lærlingsplass på Opel i Larvik, kunne ikke en dritt om bil, men nå har han jobbet der i 1/2 år og enda ikke fått sparken, så det tyder jo på at det går bra.

- 1994 BMW 525iXA Touring

- 1995 BMW 525tdsA Touring -SELGES-

x 1994 BMW 525i E34

x 1989 BMW 316i Coupê

x 1986/7 2x Mazda 929 vintersleder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går det ikke ann å omskolere seg til bilmekaniker via aetat eller no?

Få spenn for å gå på skole lissom, høres jo greit ut

Er utdannet innen IT, men er flere år siden jeg tok utdannelsen, og det er ikke jobb å få innen yrket.

-Robin-

Seat Leon 20VT '01

*VW Golf Cab GLi '86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er bilmekaniker og har skrudd i 9 år (+3 år på vg.-skole), og syns bil er den beste hobby'n på jord :D

Syns det er kuult å ha god greie på bil når det også er hobby.

Jobber på Nissan, kjører Nissan.

Jobber aldri svart! (det er vel ofte der mange bilmekanikere skrur seg lei bil?)

Nissan Maxima QX-R A32 97mod

Nissan 200SX S13 90mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider