Gå til innhold

Foto - Tips og teknikker

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Må bare pirke litt her. :)

Det heter "objektiv" på norsk, "lens" på engelsk. (Et objektiv er gjerne satt sammen av over 10 linser.)

 

Og, en _enkel_ måte å sette sammen panoramabilder på er å bruke et program som er laget for formålet. Selv bruker jeg ArcSoft Panorama Maker. Enkelt og greit, og gir gode resultater uten å gjøre noe som helst selv. Men det er såklart viktig å ta mange bilder (som er likt eksponerte). :)

snow junkie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 74
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Bilder tatt ved FMV kaia i Fredrikstad (for kjennere). Bildene er tatt rundt 22 tiden på kvelden, gråskyet vær og mest mulig grå bakgrunn slik at fargesettingen blir "riktig" i forhold til bilens farge.

 

Teknisk:

Canon EOS 20D

Canon EF 17-40mm

iso 100

Tripod / Stativ

 

Lukketid:

Bilde 1= f/10 , 0,8 sec

Bilde 2 = f/9 , 1,3 sec

Bilde 3 = f/8 , 2,5 sec

Bilde 4 = f/8 , 2,5 sec

Bilde 5 = f/8 , 5,0 sec

 

BORA_JPEG22_1280.jpg

BORA_JPEG_1280.jpg

BORA_PRO_1280.jpg

BORACRANES_1280.jpg

BORA_VINDUER_1280.jpg

 

Bilder tatt av Jørgen Syversen

 

Selv er jeg ingen god fotograf :(

96' Nissan Almera 1.6 SR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brunerune

Flotte bilder... jeg begynner å studere foto nå i august, og skal kjøpe inn nytt kamera til skolen. Tenkte da på Canon EOS350D. Da med 18-55mm objektiv. Er dette et bra utgangspunkt for gode bilder, da tenkt på portrettbilder og litt makro. (Ja det er kit'et jeg tenker på..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte bilder... jeg begynner å studere foto nå i august, og skal kjøpe inn nytt kamera til skolen. Tenkte da på Canon EOS350D. Da med 18-55mm objektiv. Er dette et bra utgangspunkt for gode bilder, da tenkt på portrettbilder og litt makro. (Ja det er kit'et jeg tenker på..)

 

Objektivet i denne pakken er rimelig utskjelt for å gi middelmådige bilder, og for å være av forholdsvis dårlig mekanisk kvalitet (les: plast).

 

I de aller fleste tester foretrekkes 18-70mm kombinasjonen med Nikon D70s, du får et bedre objektiv (ikke bevegelig fokusring er bra ved bruk av polarfilter bl.a.), og i sum bedre bilder som resultat.

 

D70s er også bedre å holde, hvor 350D later til å være laget for japanske kvinnehender, kan førstnevnte håndteres komfortabelt av selv de mest klumsete av oss, meg ikke medregnet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke glem Olympus E-500. Har dette selv, og er meget godt fornøyd. Kommer som kit med 14-45mm objektiv (og evt. 40-150mm i tillegg). Er i samme klasse som Nikon D50 og Canon 350D, men jeg liker E-500 bedre enn de to kameraene.

Standardobjektivet(-ene) er av helt grei kvalitet, men er (som omtrent alle andre std.obj.) litt lyssvake.

snow junkie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

d50 med 18-70 objektivet bruker jeg og er veldig fornøyd.. nikon kit objektivene skal i utgangspungtet være bedre enn canon sine. Olympus er og et bra alternativ. Men hadde jeg vert deg hadde jeg lagt noen lapper ekstra i det (siden du skal gå skole) og gått for canon 20d eller 30d. Med nikon og canon er det og mye lettere å få tak i objektiver enn til olympus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brunerune

Kunne gjerne brukt mange titusener på kamera, men har og andre ting som faller inn, som studie avgift, ny pc skjerm, ny pc, og ikke minst, BILEN! Men takk for hjelpa alle, skal kikke litt rundt og lese par tester før jeg tar et endelig valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det lønner seg å bruke penger på optikken snarere enn huset, i så måte er ett 300D mere enn nok i første omgang.

 

Selv har jeg kjøpt ei 10 år gammelt lang 80-200mm F/2,8 linse for bare 4000,- denne er særdeles skarp, men kanskje litt treg å fokusere (heldigvis kan man begrense fokusområdet).

 

nikkor80200ed.jpg

 

Må legge til at Nikon 80-200/2,8 er overlegen alle andre konkurenter ( untatt nyere Nikon ), på motlys egenskaper. Det samme gjelder foreste den gode gamle 20-35/2,8en også!! Helt topp Zoomer:thumb

Og de koster ikke flesk heller!!:)

Toyota Sportsbil Club Norge www.tscn.no Klubben for deg med Toyota og Lexus!

Biler: Mange Toyotaer, Lexus LS400 og BMW 320i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Beklager at jeg ikke har vært så aktiv i denne tråden på en stund, men har rett og slett ikke tatt noen spesielle bilbilder å dele med dere... Men hvem vet, kanskje det dukker opp litt andre bilder også ;)

 

Har forøvrig bestilt meg nytt fotoutstyr:

 

Canon EOS 1D Mark II

Canon 70-200 F2,8

 

Gleder meg som en unge på juleaften :D :D

// Fredrik Olastuen //

 

---------------------------------------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow nice ThAMaZTeR! Har så lyst på 1D jeg og, misunner deg mye. Er det 70-200 IS du har bestilt eller? :)

 

Jeg valgte objektivet uten IS, det av flere grunner. For det første er bildene skarpere på objektivet uten IS. For det andre, så har jeg hørt flere klage på at IS'en har en tendens til å motarbeide f.eks panorering.. eneste fordelen med IS'en jeg kan komme på er jo ved lengre lukkertider, i f.eks mørket.. men jeg tror jeg skal greie meg uten, valgte den uten først og fremst pga skarpheten...

// Fredrik Olastuen //

 

---------------------------------------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kopierte dette fra post ditt/dine feteste bilbiler tråden ettersom jeg regnet med at det passet her og =)

 

INGEN AV BILDENE ER TATT AV MEG

______________________________

Jeg tenkte jeg skulle vise hvor lett det er å få pene bilder, selv med et dårlig kamera.

Velgte ut tre bilder som jeg syntes vinkelen var super, men det manglet noe på.

 

Om eierne av bildene har noe imot dette fjerner jeg de =)

 

Kanskje ikke de beste, er tatt med dårlig kamera...

HPIM0950.jpg

Mvh

Starter med en Skyline R33.

Dette bilder er nydelig til og med før jeg kjører det gjennom photoshop, men bilen bak fjerner litt av fokusen på skylinen.

Her har jeg lagt på soft-light og vivid-light før jeg bluret bilen bak.

HPIM0950%20copy1.jpg

La også på en ramme for å "fange" bildet.

 

30.jpg

Mvh

Neste er en Evo 6, om jeg ikke tar feil.

Soft-light er også brukt på dette bildet, men før jeg la på det filteret fjernet jeg ting i bakrunnen som fjernet fokus fra bilen. Slik som på r33'en... Dette gjør jeg fordi det er bilen dere tar bildet av, ikke lyktestopler og skilt ; )

Etter slike detaljer var fjernet brukte jeg color burn for å fremheve lyktene.

Også her er det lagt på en ramme.

30%20copy1.jpg

 

 

En av de bildene jeg er mest fornøyd med.

img1442oo9.jpg

Sist og ikke minst endret jeg på et bilde av en Audi a4(?)

Dette bildet hadde en flott location, men bildet var kjedelig.

Det hadde også litt lav oppløsning, noe jeg ikke syntes var noe bra, men gjorde et forsøk.

Her er også soft light brukt, flott effekt igrunn.

Prøvde å få bildet til å ligne på de gode gamle audireklameplakatene, noe jeg mener jeg lyktes godt med.

Etter soft-light brukte jeg color burn på skyene og bakken for å tvinge synet ditt på bilen, og ikke noe annet. lett jobb ettersom bildet var tatt på en flott location(minner meg om en plass jeg har vært)

La også på spotlight for å lyse opp bilen uten at alt annet ble for lyst.

Tenkte på å legge på en "widescreen" ramme på dette bildet, men synes det så penere ut uten.

img1442oo9%20copy.jpg

 

Håper noen finner dette nyttig.

Om jeg har brukt ditt bilde, og du av en eller annen grunn ikke liker det, så si ifra. =)

( x ) Subaru Impreza GT 94/99

( x ) Nissan 200sx s14a 97

( x ) Nissan 200sx s13 90' Steg 3

+diverse andre vinterbiler ; )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Noe enkel måte og legge på en ramme her på og fremheve fargene ? En annen ting.. for oss andre som ikke har så rått kamera men har ett Ixus kamera f.eks er det fortsatt mulig og ta ålreite bilder? Er jo flere funksjoner her.. som f.eks +/- (Eksp) , AWB , ISO hastighet , effekter og evaluerende? Er skikkelig nybegynner på det der og vet ikke hva de betegnelsene er en gang? Noen som kan hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AWB betyr vell Auto White Balance. Som igjen betyr at kameraet stiller inn litt lys og sånne ting automatisk etter forholdene. Hvis du f.eks skal ta flere bilder, av samme bil, på samme sted, så lønner deg seg å låse vitbalansen. Det kan gjøres ved å sette whitebalance på "set", (iallefall på mitt kamera", og sikte på bilen, trykke ned "avtrekkeren". Du tar ikke bilde da, men du låser vitbalansen til forholdene akkurat der og da. Dermed får du samme vitballanse på alle bildene av bilen.

 

Et annet tips når man skal ta bilde av sin egen bil, er at hvis den er blank og man vil vise at bilen er blank, da bør man gå litt vekk i fra bilen, helst så langt som zoomen rekker. Zoom helt inn og gå bakover til du ser bilen i søkeren, da slipper dere at dere plutselig får se dere selv i gjenskinnet på bilen når dere kommer inn etter en "fotoshoot", på bilshow og utstillinger er det veldig vanskelig å unngå å få med en eller annen som speiler seg i bilen. En annen ting, som sikkert er unødvendig å si, er at dere som har digitalt kamera, ta MANGE bilder, knips et bilde, skakk litt på kamera, ta et bilde, det KAN hende at kameraet er LITT skevt på det første bildet, og bra på bilde nummer fem f.eks. Man kan også ta mange bilder av samme område av bilen, mens man flytter litt på fokuspunktet.

-

Omega-A

Det er ikke tøft å være død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår