Gå til innhold

svinghjulssensor...

Ranger emnet


esbandos

Anbefalte innlegg

Hei. Lurte på en ting her... har stått å fundert lenge på hva svinghjulssensoren gjør for noe.. Registerer den kast i svinghjulet? Turtall? Skjønner ikke helt vitsen med den der jeg.. Noen som kan forklare meg hva den gjør?

 

mvh Kim

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe,hvilken motor er det snakk om?

 

Du kan jo kaste den på elva for å sjekke hva som skjer da?

 

på feks en b230f(lh2,4) motor er den en utrolig viktig komponent,givern leser av hullene på svinghjulet for å vite hvor på runden veiva er,samt at tenninga blir bestemt av svinghjulet/givern.

 

altså,hadde det ikke vært for givern hadde ikke hjernen skjønt at motorn i det heletatt går irundt når du kjørern på startern og den hadde vært sten død.

 

Sikkert dålig forklart men..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jamen på min motor f.eks. b23a.. verken elektronisk tenning ellernoe... hva gjør den da? er bare ei ledning som går fra sensoren og opp til en "kontakt" på topplokket.. ser ikke poenget med den.. kan neppe være sånn diagnosetest-sak? :P

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jamen på min motor f.eks. b23a.. verken elektronisk tenning ellernoe... hva gjør den da? er bare ei ledning som går fra sensoren og opp til en "kontakt" på topplokket.. ser ikke poenget med den.. kan neppe være sånn diagnosetest-sak? :P

 

 

den på høyre side av blokka du mener? den har nok ikke noe å gjøre med motorns funksjoner nei,mulig den er til noe vedlikeholdsmessig?

 

ikke vet jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi er inne på svinghjulssensor..

 

På min B230F, så får eg avgassfeillys i instrumenter, og det ligger feil på den sonsoren. Men bilen går helt fint.

Målt sensoren med scoop, og den virket bra når eg målte den.

Kan det være en liten feil i sensoren, som kommer frem avogtil..

Tror dere det hjelper å skifte den? Kan det være noe annet som er feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi er inne på svinghjulssensor..

 

På min B230F, så får eg avgassfeillys i instrumenter, og det ligger feil på den sonsoren. Men bilen går helt fint.

Målt sensoren med scoop, og den virket bra når eg målte den.

Kan det være en liten feil i sensoren, som kommer frem avogtil..

Tror dere det hjelper å skifte den? Kan det være noe annet som er feil?

 

 

sikker på at du har lest rett i boka ang koden? kødder sensorn så stopper jo bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sikker på at du har lest rett i boka ang koden? kødder sensorn så stopper jo bilen.

 

Sto på bosch testeren..

Mener koden var 1-3-1 og så var det en til, som eg ikkje husker..

Begge gjalt svinghjulsensor.

Ja. for når eg holdt på å måle og koblet pinner inni stikket, stoppet plutseli motoren..

 

Noen plasser alle feilkodene står?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sikker på at du har lest rett i boka ang koden? kødder sensorn så stopper jo bilen.

jeg hadde irr i kamakselposisjonssensoren.

 

gikk i nødmodus, men det gikk :P

 

men ja, jeg tror også svinghjulssensoren vil stoppe motoren..

blir jo som å fjerne stiften på en forgassermotor vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lofsbergRacing: Ja, det er den jeg mener. Hva er den til?? Går det an å koble et eller annet instrument inn på den kontakten oppe ved toppdekslet for å se diverse greier ang svinghjul? Noen mener at man kan sjekke om det er kast i veiva å ved å bruke svinghjulssensoren. Hørtes helt usannsynlig ut for meg. Noen som har noen meninger? :p

 

Men altså; på nyere motorer, styres tenningen av den sensoren, mens på de gamle motorene...? :s

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår