Gå til innhold

TIG til hobbybruk

Ranger emnet


Bozmann

Anbefalte innlegg

Lurte på hvor rimelig det er mulig å få et TIG apparat til hobbybruk, det skal brukes til å sveise endel rustfrie rør, og kanskje litt kobberrør. Hva må jeg ut med for å få et dugende apparat? Er ikke så veldig aktuelt å legge ut 20000 for et apparat som jeg skal bruke litt på hobbybasis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hvis du vil sveise aluminium så må du ha AC på tigapparatet. Videre så er pedal greit å ha, slik at du lettere kan styre varmen du tilfører sveisen.

 

Esab, Lincoln og Miller er gode greier..

 

Ville styrt unna biltema og clas hvis du skal ha noe skikkelig. Er vanskeligere å sveise pent med et dårlig/middelmådig apparat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

hmm er kansje litt offtopic .... Jeg har akkurat kjøpt meg et telvin 172 tig apparat med pedal. kjøpte det fra england .

 

Har noen spørsmål om tig sveising :

 

1. når man sveiser forskjellige matrialer , Hvilkene av polene på apparatet skal jordingsklemma og fakkelen kobles til ?? hørt noe om at når man sveiser alu skal man koble + til jordingsklemma og fakkelen til - ...

 

2. Kan man bruke mison som dekkgass når man sveise rustfritt og alu eller er det bare argon som gjelder.

 

3.Når man sveiser alu. tilsats matrialet må være samme kvalitet som matrialet eller kan det være bedre ??

 

Takker for all hjelp

Japser er bra biler, men faen som dem ruster :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om mison gassen, men bruker kun ren argon på jobb.

 

For å sveise alu må du som nevnt tidligere ha ac på apparatet ditt, alså vekselstrøm.

 

Jeg hadde konsentrert meg om å fått tak i et brukt bra appartat heller enn å kjøpt det der biltema og clas greiene.

 

Pleier ligge noen greie på http://www.finn.no men var ingen nå.Ligger på ca 5000,-for et greit brukt Tig apparat med slange pakke.

- Pontiac Firebird Formula 400 1973

- 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22"

http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049

- 2000 Peugeot 406 stv (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går an å bruke mison 18 på rustfritt, men det blir ikke av topp kvalitet men det holder vell til formålet.

Ren argon er supert til rustfritt!!

På alu må det være en annen gass

1988 Golf 2 CL 1.8 ¤solgt¤

1993 Golf 3 GT 1.8 ¤solgt¤

1997 Golf 3 VR6 2.8 ¤solgt¤

2001 Golf 4 1.9 TDI PD 115HK¤solgt¤

2001 Golf 4 1.9 TDI 150HK Chip-->185HK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår