Jump to content
Bilforumet.no
Syklops_sveinung

Problemer med 940.

Rate this topic

Recommended Posts

Foreldra mine har en 96 mod 940 2,3 135 hk(eller no) automat som er gått ca 350 000 km. Den har i det siste bydd på noen merkelige problemer.

 

Det begynte med at den stoppa på motorveien. Bare daua plutselig. Så måtte vi stoppe og vente ca 5 min, så starta den igjen. Temp måler helt normal. Men et lys i instrumentpanelet begynte å lyse, feil på tenning eller noe. På verkstedet fant de ikke ut av det. Motoren virka helt fint, og ingen lyder eller noe, dro som den skulle. Dette fortsatte å skje når man kjørte, noen dager ikke, andre dager mye.

 

Så fikk vi den inn på verksted, fikk bytta bensinfilter, olje, nye plugger, + gått over noen svake ledninger. Nå gikk den normalt en stund, før den etter 4 uker begynte på samme shiten. Bilen kjøres bra pinglete, foreldra mine er forsiktige.

 

Så røyk starteren nå i forrige uke, så nå står den. Tenkte kanskje på coilen, siden jeg kanskje hadde merket det på motoren hvis det var fordeleren.

 

Hva tror dere? Takker for svar!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bensinpump relè kanskje... prøv å bytt dette, å sjekk om bilen virker bra en stund da... koster ikke all verden hos volvo...!

 

Er bilen tungstarta til vanlig? Hvordan oppfører bilen seg før den stopper? fjusker den, eller dør den spontant?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sjekke om dynamoen lade du.

Hadd d samme probleme på 940'n min, men da va d print plata bak speedometre som va ødelagt, lade lampa å div funka ikke, å da lada ikke dynamoen, å da stoppa bila, mens æ va å kjørt...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sjekke om dynamoen lade du.

Hadd d samme probleme på 940'n min, men da va d print plata bak speedometre som va ødelagt, lade lampa å div funka ikke, å da lada ikke dynamoen, å da stoppa bila, mens æ va å kjørt...

 

snodig det der.. når jeg bytte interiør i min, ble jeg litt utolmodig ene kvelden, å måtte ut å sige en runde, og da hadde ene pluggen til speedoen forsvunnet nedi, så jeg dreit bare i den, og da lada jeg ikke, og gikk tom for strøm på vei hjem, RETT utfor garasjen!:D

Share this post


Link to post
Share on other sites
snodig det der.. når jeg bytte interiør i min, ble jeg litt utolmodig ene kvelden, å måtte ut å sige en runde, og da hadde ene pluggen til speedoen forsvunnet nedi, så jeg dreit bare i den, og da lada jeg ikke, og gikk tom for strøm på vei hjem, RETT utfor garasjen!:D

 

jau. d e så jævli merkelig. bila mi stoppa rett som d va... begynt å jyng...:s

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei folkens! takk for mange bra svar. Beklager at jeg ikke har svart, har dessverre ikke hatt tilgang på internett de siste dagene.

 

Bilen har igjen vært på verksted, fant ut at batteriet var gåent. Starteren var helt fin. Nå som batteri er bytta, har lampa i dashbordet slutta å lyse, meeeen, den stopper fortsatt. På verkstedet skjønner de ikke hva det kan være(toyota verksted ffs!).

 

Den stopper spontant, samma om bilen går på tomgang i park, eller om den kjøres rolig eller gris. I dag måtte jeg vente 10 min før bilen ville starte igjen. Den er absolutt ikke tungstarta i det hele tatt, kommer med en gang. Virker som om motoren er i topp stand! Bensinpumpereelet høres ganske sannsynlig ut, men er det noe sammenheng mellom batteriet og gåen dynamo? Har som sagt ingen problemer med oppstart, og det virker som om batteriet lades. Det gamle batteriet var ødelagt(sikkert gammelt), ikke utladet.

 

Tror helt ærlig ikke det er dymanoen, for da ville vel ikke bilen starta i det hele tatt etter noen dager, eller ihvertfall vært jævlig tungstarta. Det virker ikke som om det er problemet. Virker mer som om noe i motoren blir varmt, kutter, og må kjøles ned igjen før den kan startes igjen.

 

Tusen takk for svar alle mann! Både pappa og jeg er dypt takknemlige.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dette er meget sannsynlig bensinpumpereleet, koster 300,- sitter bak sikringene i dashen. hadde akkurat samme symptomer som deg, bilen daua plutselig, måtte vente 20-50sek før det var noe liv å spore, oppfører seg helt fint ellers....

 

Releér fungerer jo sånn at når det går for stor strøm gjennom de så slår det seg av, det er en metallpinne som bøyer seg pga varmen. når den blir kald nok så spretter den tilbake og det går strøm igjennom. når reléer blir gamle, så korroderer dette metallet, og dens evne til å lede like stor strøm som før blir dårligere å dårligere.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dette er meget sannsynlig bensinpumpereleet, koster 300,- sitter bak sikringene i dashen. hadde akkurat samme symptomer som deg, bilen daua plutselig, måtte vente 20-50sek før det var noe liv å spore, oppfører seg helt fint ellers....

 

Releér fungerer jo sånn at når det går for stor strøm gjennom de så slår det seg av, det er en metallpinne som bøyer seg pga varmen. når den blir kald nok så spretter den tilbake og det går strøm igjennom. når reléer blir gamle, så korroderer dette metallet, og dens evne til å lede like stor strøm som før blir dårligere å dårligere.

 

Dette høres ut som om kan være problemet. Den stopper bare oftere og oftere nå fortiden, spesielt når det er varmt. Skal ta turen inn til en Volvo forhandler og kjøpe nytt bensinpumpereele i morgen, så får vi se om det løser problemet. Takk for hjelp gutta!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei, jeg har akkurat samme problemet som det opprinnelige her, Volvo 940 1995 mod gått 377000 som driver å stopper enten den går på  tomgang eller kjører i god fart. Har byttet bensinpumpe-releet, og den har vært en uke på verksted hvor de også byttet bensinfilter, renset tomgangsregulatoren og byttet selve bensinpumpa uten at det hjalp. Siden den dør så "brått" tror jeg helst på noe elektrisk og byttet derfor releet først før den ble satt inn på Mekonomen.... Jeg vurderer nå å bytte coil, kabler og plugger siden det er enkelt å gjøre selv og ikke koster all verden.

 

Ble det noen løsning på problemet i denne tråden her???

Takknemlig for svar 1-pray.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å opptimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Hvis du klikker videre på siden aksepterer du vår bruk av cookies.