v740 Skrevet Juni 2, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 2, 2006 Javel?:DJeg vil si "norsk" standard er 1.36 fordi det er det du lærer på skolen hvis du går elektro/mekanisk! haha :P jeg har matte og det blir samme svar om du ganger med 1.36 eller om du deler på 0.74 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MGR Skrevet Juni 2, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 2, 2006 men sia det står mellom 1.34 og 1.36 så ta 1.35 da.:D funker jo det.. har selv alltid hørt og lært 1.34 men.. Siter -BMW e30 320 tramp drifter posjekt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Omegamannen Skrevet Juni 2, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 2, 2006 hva er poenget og skryte på seg:) jeg bruker si jeg har litt over 120 hk i bilen når folk jeg ikke kjenner spør:) når de sitter på synes det går jævligt bra for og ha 120hk på nesten 2 ton bil :) hehe det er gøy. Siter Opel Omega B1 V6 Steinmetz Mattig Opel Maffian Qraftwerket Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VCE Skrevet Juni 2, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 2, 2006 Uansett sier jo dreiemoment og effektkurve MYE mer om kjøreegenskapene på en bil enn det toppeffekten gjør. Siter Mvh. Hans - Det er ikke fart som dreper, det er smellet. It's not the fart who kills, it's the smell! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torlie Skrevet Juni 2, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 2, 2006 1,36 Siter 98 Integra Type R Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GreenMile Skrevet Juni 2, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 2, 2006 Jeg starter med å snakke litt om gruver! På slutten av 1700-tallet i England var det gruver. I gruvene så var det enormt med vann og man hadde derfor hester til å pumpe opp vannet med. I 1773 var det en fyr som en Newcomen som bygde den første ordentlige dampmaskinen for å pumpe vann opp av gruvene. Om det var ham eller en annen som kom på det jeg nå skal si vet jeg ikke. Iallfall det ble finni ut at en ponnie, ikke hest nei, klarte å pumpe opp ca. 73,5 kg med vann opp på en meter på et sekund. Dette kalte de for en hestekraft. Av formelen effekt=arbeid delt på tid. ser man at 73,5 kg*9,81 m/s^2 og ganger med 1 m blir det ca. 735 Joule. eller Nm som det het før. (samme enheten som dreiemoment). Tar man 735 og deler på 1 s får man efffekten som da blir 735 W. Altså en hest er 735 W. Slik kommer man fram til kW. Det skal bare nevnes at en hestekraft ca. er en sjettedel av styrken til en fullvoksen hest, og hestekraft er en målenhet som fysisk sett ikke sier noen ting. Skal man være korrekt sier man W og det er derfor det står W i vognkort. At noe som hadde en sånn spe begynnelse har tatt ¨sånn av er utrolig! Og er kommer det også fram at på en bilmotor så er dreiemomentet arbeidet på hvert slag. Ganger man dette med turtallet får man et langt tall, og så deler man på konstanten 7300 elns (husker ikke helt) så får manhestene. Momentet i seg selv sier altså ikke hvor sterk bilen er, men den forteller bare HVORDAN effektkurven beveger seg. Altså høyere moment betyr hester på et lavere turtall ergo sterkere trekkraft. Ble litt Off topic på slutten, men må jo avslutte helt Siter There's no replacement for displacement Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Cozzie Skrevet Juni 2, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 2, 2006 Bare for å lage enda et svar.. :driving Hk = x * Kw x = Hk / Kw 1 Hk = 735 W = 0,735 kW x = 1 / 0,735 = 1,3605442176870748299319727891156 Så jeg vil faktisk foreslå 1,361 som multiplumskontant Noen andre som kanskje vil runde av på andre måter? Vis oss :) Siter - 1993 Audi S4 C4 2.2T AAN 20v Quattro - 1992 Audi S4 C4 2.2T AAN 20v Quattro - 1991 Audi 100 C4 2.3E AAR 10v Quattro Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gaultier Skrevet Juni 2, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 2, 2006 v740: Du sa at (KW til HK) 100 / 0,74 = 100HK Siden du er så flink i matte, så regner jeg med at du har regna dette på alle mulige måter, og er bombesikker på at det er riktig? :D Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
v740 Skrevet Juni 3, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 3, 2006 v740: Du sa at (KW til HK) 100 / 0,74 = 100HKSiden du er så flink i matte, så regner jeg med at du har regna dette på alle mulige måter, og er bombesikker på at det er riktig? :D haha.. sorry.. leif.. mente så klart 74 / 0.74 = 100, noe du egentlig burde skjønt :P Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GreenMile Skrevet Juni 3, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 3, 2006 haha :P jeg har matte og det blir samme svar om du ganger med 1.36 eller om du deler på 0.74 Nå er ikke mekken akkurat det stedet som setter matte i høysetet da for å si det sånn!... Bare sier 3MX og 3Fysikk jeg... Siter There's no replacement for displacement Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas_1 Skrevet Juni 4, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 4, 2006 Står jaffal i norske bøker at det er 1.36.(Eller man kan deler på 0.736 om du vil) Det gjør jeg så kan en annen gjøre noe annet og en annen igjen noe helt annet. For dette kommer vi aldri til å bli enig om!:) Siter Biler: -Litt forskjellig, noe gøy og noe kjedelig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
v740 Skrevet Juni 4, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 4, 2006 Nå er ikke mekken akkurat det stedet som setter matte i høysetet da for å si det sånn!... Bare sier 3MX og 3Fysikk jeg... go faga det :offtopic Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GreenMile Skrevet Juni 5, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 5, 2006 haha... er nok ikke det, men nyttige er dem... Siter There's no replacement for displacement Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
petter_707 Skrevet Juni 5, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 5, 2006 ok!!!! Det har tatt 3 sider får å finne riktig måte å fikse fra kw til hk! Og er enda ikke ferdig!!!!! Offtopic: Hvorfor står det ikke bare hk i vognkortet? Siter Daihatsu Charade G100 1,0 slitt motor (parkert, snart prosjekt) Daihatsu Charade G101 TD blå uten motor (keep) Daihatsu Charade G101 TD rød sprokken topp (sell) Daihatsu Charade G101 TD rød Blått panser (bruker) + 3xOpel Rekord 1xOpel Senator Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Trollet_ Skrevet Juni 7, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 7, 2006 Javel?:DJeg vil si "norsk" standard er 1.36 fordi det er det du lærer på skolen hvis du går elektro/mekanisk! akkurat det jeg skulle til og si... da fattern kjøpte bil stod det 100kw i vognkortet og på salgslappen sto det 136hk.... altså ganger man med 1,36 lærer man som sagt på elektrofag, mekaniske fag, naturfag. OSV!:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg