HiiP Skrevet Juni 28, 2003 Rapporter Share Skrevet Juni 28, 2003 Er det noen med litt peiling som kan gi noen hint og triks på behandling av turbo motor osv. Hva skal man gjøre og hva skal man ikke gjøre??? Siter I have a right and a left brain, but there is nothing right in the left one and there is nothing left in the right. www.hiip-foto.com www.hiip.deviantart.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hondaen Skrevet Juni 28, 2003 Rapporter Share Skrevet Juni 28, 2003 Turboen bør iallefall få tid til å kjøle seg ned rett. Dvs, du sprengkjører ikke en turbomotor og slår av tenningen. Da synker temperaturen så raskt at det kan oppstå skader som følge av at metall krymper for raskt ( sprekker ). En gradvis nedkjøling er altså tingen. Videre bør man være konsekvent med hyppig oljeskift og filterskift da de fleste turboer er kjølt og smurt av oljen. Turboen jobber på ekstreme turtall og da er toleranser små. Hvis du kjører opp lange bratte bakker så kan det vært lurt å ta det litt rolig, da stresser du ikke turboen så mye.. :-) Siter For livets glade gutter går solen aldri ned ;-D Guide: Honda Turbo Guide:Bytt bremsene på din Honda selv Spør doktor Honda om alt! http://www.honda-club.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
funkes Skrevet Juni 28, 2003 Rapporter Share Skrevet Juni 28, 2003 Og seff...vent til oljen er god og varm før du lar turboen begynne å snurre. Siter . Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roberto Skrevet Juni 28, 2003 Rapporter Share Skrevet Juni 28, 2003 *Skift olje hver 5000km, ta filter samtidig hvis mulig (minst hver 10000 med filter) *La bilen stå minst et minutt på tomgang hvis du har hvert ute å kjørt litt, la den alltid stå litt, selv når tante olga har hvert på butikken. *ikke bruk turboen når motoren er kald (enkelte tror de da skal ha lavt turtall og full gass fordi 3000rpm er livsfarlig, men det er FEIL, ikke bruk turboen betyr ikke ikke bruk turtall. Foresten, ikke stort over 3000. *Sørg alltid for at det er nok olje på motoren, og hold et øye med oljetrykksmåleren. Mister du oljetrykk, så svir du den fort... *Sørg for å ha rent luftfilter til enhver tid. Kjøp helst KN el, så du enkelt kan vaske\olje ved behov.. *Trubo motor eksisterer ikke :op PS- turboer tåler stress ganske bra. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
funkes Skrevet Juni 28, 2003 Rapporter Share Skrevet Juni 28, 2003 Originally posted by Robert *Sørg for å ha rent luftfilter til enhver tid. Kjøp helst KN el, så du enkelt kan vaske\olje ved behov.. ???? Siter . Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roberto Skrevet Juni 28, 2003 Rapporter Share Skrevet Juni 28, 2003 Originally posted by funkes ???? Støv og drit i turbo=no more turbo Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
boXer Skrevet Juni 29, 2003 Rapporter Share Skrevet Juni 29, 2003 Originally posted by Hondaen Dvs, du sprengkjører ikke en turbomotor og slår av tenningen. Da synker temperaturen så raskt at det kan oppstå skader som følge av at metall krymper for raskt ( sprekker ). En gradvis nedkjøling er altså tingen. Hvis turboen er oljekjølt vil oljen varmes opp og 'brenne seg' og kanskkje etter en stund tette igjen. Og faktisk så kan temperaturen på metallet øke hvis man kjører hardt og plutselig slår av motoren. Ikke bra ;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mistercartman Skrevet Juni 30, 2003 Rapporter Share Skrevet Juni 30, 2003 Er det ikke slik at når en stopper en turbomotor rett etter hard kjøring så bruker turboen lang tid på å kjøle seg ned?? Jeg trodde det var sånn at turboen ble veldig varm, og om en da stoppet motoren ville turboen bruke veldig lang tid på å kjøle seg ned, og derfor muligens gå i stykker pga. høy varme over lang tid uten kjøling. Derfor burde en kjøre motoren litt på tomgang, for å få kjølt ned turboen før en stopper motoren. Eller tar jeg feil her? Siter x Audi 90 -84 2.2E x Vw Golf 2 -87 1.6 Audi 80 1.8cc Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ODD Skrevet Juni 30, 2003 Rapporter Share Skrevet Juni 30, 2003 Originally posted by Celikar Er det ikke slik at når en stopper en turbomotor rett etter hard kjøring så bruker turboen lang tid på å kjøle seg ned?? Jeg trodde det var sånn at turboen ble veldig varm, og om en da stoppet motoren ville turboen bruke veldig lang tid på å kjøle seg ned, og derfor muligens gå i stykker pga. høy varme over lang tid uten kjøling. Derfor burde en kjøre motoren litt på tomgang, for å få kjølt ned turboen før en stopper motoren. Eller tar jeg feil her? Rigtig. Stopper du motoren med varm turbo vil teperaturen stige, og oljen i lageret vill bli over oppvarma og koks'e seg. La motoen surre litt. Turbotimer, eller etterløp på vannpumpe (dersom vannkjølt) eller oljepumpe hjelper og... Siter http://www.bilforumet.net/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mondeo Skrevet Juni 30, 2003 Rapporter Share Skrevet Juni 30, 2003 Originally posted by Hondaen Turboen bør iallefall få tid til å kjøle seg ned rett. Dvs, du sprengkjører ikke en turbomotor og slår av tenningen. Da synker temperaturen så raskt at det kan oppstå skader som følge av at metall krymper for raskt ( sprekker ). En gradvis nedkjøling er altså tingen. Greit nok,men hovedårsaken til å la motoren gå på tomgang litt er at når du stopper motoren så stopper du også oljepumpa! Hvis turboen har 150 000 o/min og ikke får tilført olje sier det seg selv hva som skjer med lagrene!Temperaturen går opp de første minuttene etter at du har stoppet, fordi varmen da ikke blir ledet bort av eksos, olje, vann, og bevegelige deler! Siter Bilforumet.noModerator Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roberto Skrevet Juli 6, 2003 Rapporter Share Skrevet Juli 6, 2003 Originally posted by Mondeo Greit nok,men hovedårsaken til å la motoren gå på tomgang litt er at når du stopper motoren så stopper du også oljepumpa! Hvis turboen har 150 000 o/min og ikke får tilført olje sier det seg selv hva som skjer med lagrene! Da skal du jaggu gi flatt jern på 3dje gir, og kutte tenningen med flat pedal i 130, ellers har den nok ikkke særlig mange rpm:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mondeo Skrevet Juli 6, 2003 Rapporter Share Skrevet Juli 6, 2003 Originally posted by Robert Da skal du jaggu gi flatt jern på 3dje gir, og kutte tenningen med flat pedal i 130, ellers har den nok ikkke særlig mange rpm:) Foreslår at du sjekker! En turbo uten motstand fra luft og eksos stopper ikke akkurat på sekundet... Siter Bilforumet.noModerator Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Håkon A Skrevet Juli 6, 2003 Rapporter Share Skrevet Juli 6, 2003 egen knapp til radiatorvifter.... ha dem på hele tiden :) spess hvis du har rx7 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roberto Skrevet Juli 7, 2003 Rapporter Share Skrevet Juli 7, 2003 Originally posted by Mondeo Foreslår at du sjekker! En turbo uten motstand fra luft og eksos stopper ikke akkurat på sekundet... Nei hvem har vel motstand der...... :rolleyes: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.