DOCTOR Skrevet Mai 26, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 26, 2006 Kan vel ikke være så ille? Når bilen ikke drar på lass så er det vel hestane som teller ikke NM? Passer motoren rett inn i festene til D6'n? Noen som veit hvor jeg kan skaffe en sånn motor? Noen som evt har lyst til å gjøre jobben? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DOCTOR Skrevet Mai 26, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 26, 2006 Noen som veit åssen girkasse det sitter i org 1985 240 D6? Vis ikke den kassa tåler 400nm, fnnes det kasser som gjør det? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VCE Skrevet Mai 26, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 26, 2006 Kan vel ikke være så ille? Når bilen ikke drar på lass så er det vel hestane som teller ikke NM? Passer motoren rett inn i festene til D6'n? Noen som veit hvor jeg kan skaffe en sånn motor? Noen som evt har lyst til å gjøre jobben? Belastningen på ei girkasse "beregnes" utifra en faktor mellom bl.a bilens vekt, motorens dreiemoment, turtall, utveksling i bakaksel, hjuldimmensjon, friksjon mot veien og ikke minst hvordan føreren bruker kassa. Hestekrefter har ingenting med saken å gjøre. Siter Mvh. Hans - Det er ikke fart som dreper, det er smellet. It's not the fart who kills, it's the smell! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
marius242R Skrevet Mai 26, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 26, 2006 der sitter det 4 trins m45 kasse,eller 4 trins+od m46 kasse vis du er "heldig".. jeg har 5 trins getrag kasse på min 6syl turbo diesel motor fra 92mod bmw 5-serie i min volvo 245. 150+hk og ca 330n.. det har holdt mangen hundre tusen.. Noen som veit åssen girkasse det sitter i org 1985 240 D6?Vis ikke den kassa tåler 400nm, fnnes det kasser som gjør det? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DOCTOR Skrevet Mai 26, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 26, 2006 der sitter det 4 trins m45 kasse,eller 4 trins+od m46 kasse vis du er "heldig".. jeg har 5 trins getrag kasse på min 6syl turbo diesel motor fra 92mod bmw 5-serie i min volvo 245. 150+hk og ca 330n.. det har holdt mangen hundre tusen.. Det er en fem trinns kasse, men veit ikke hvilken type. Passer Getrag sammen med VW 2.5l R5 pumpedyse 174HK? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
larsverm Skrevet Mai 27, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 27, 2006 Jeg er ikke kjent med at dieselversjonene av 240 (eller 740) originalt har andre girkassetyper enn bensinutgavene, dvs M45, M46, M47. Men jeg ser i instruksjonsboken til 244/245 D6 årsmodell 1980 at girkassen kalles M45D/M46D, noe som jeg har forstått skal markere at den har litt annen utveksling (4,03 i 1.) enn hva bensinmodellene hadde samtidig. Men for alt jeg vet kan det også dreie seg om andre forskjeller (forsterkning). Men det skulle vel være unødvendig, for D24 har både mindre effekt og moment enn bensinmotorene. Siter 93/94 240SE st.v. aut. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VCE Skrevet Mai 27, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 27, 2006 Utveksling slik som du beskriver der er BAKASELUTVEKSLING... Pga lavere turtall på en dieselmotor vil jeg anta at dieselbilene heller har 3.03:1 enn 4.03:1. En gammel sugediesel med 4:1 i utveksling og girkasse uten overgir vil ha problemer med å oppnå 80 km/t Siter Mvh. Hans - Det er ikke fart som dreper, det er smellet. It's not the fart who kills, it's the smell! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oeb Skrevet Mai 27, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 27, 2006 VW 2.5 TDI (ikke pumpedyse) passer med clutchuset ihvertfall... noen som vet om de nye pumpedysemotorene har likt clutchus? Lukter 174 HK i 245'en. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vms Skrevet Mai 27, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 27, 2006 For nye dieselmotorer er uaktuelt grunnet problemer med det elektriske, startsperre og faenskap, men du kan også slå fra deg å bruke original girkasse, den pajer garantert første gang du girer aktivt inn i 3. obblagringen av girkubben tåler ikke den slags moment Siter Fader Volvo, du som er hellig... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
nnnneh Skrevet Mai 27, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 27, 2006 For nye dieselmotorer er uaktuelt grunnet problemer med det elektriske, startsperre og faenskap, men du kan også slå fra deg å bruke original girkasse, den pajer garantert første gang du girer aktivt inn i 3. obblagringen av girkubben tåler ikke den slags moment ingenting er umulig da.. tar bare litt ekstra tid.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
larsverm Skrevet Mai 27, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 27, 2006 Utveksling slik som du beskriver der er BAKASELUTVEKSLING... Pga lavere turtall på en dieselmotor vil jeg anta at dieselbilene heller har 3.03:1 enn 4.03:1. En gammel sugediesel med 4:1 i utveksling og girkasse uten overgir vil ha problemer med å oppnå 80 km/t Nei, jeg sikter faktisk til 4,03 i 1. gir - det skilte dem fra bensinversjonene, som hadde 3,71 i 1. gir på den tiden. Bakakselutvekslingene var i følge instruksjononsboken bare de "vanlige" - 3,91 - 3,73 - 3,54. Men så viser jo de tekniske data på D24 at den hadde ikke akkurat råsterkt "dieseldrag" på lave turtall, heller... Siter 93/94 240SE st.v. aut. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VCE Skrevet Mai 28, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 28, 2006 Aha, sorry... Jeg må finne fram pusseslinnet og få pussa øya en dag... Siter Mvh. Hans - Det er ikke fart som dreper, det er smellet. It's not the fart who kills, it's the smell! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BurnPr00f Skrevet Mai 29, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 29, 2006 -Interessant! -Den bmw-diesel'n skal visstnok være en av de bedre turbodiesel-motorene. Er vel 525tds-motoren vi snakker om? Siter -940(TURBOdiesel!)Med Tysk oljebrenner under huven, 6syl på rekke og turbo;DTråd -745TIC hehe :P x740TIC 86 modTråd x245TIC Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
larsverm Skrevet Mai 29, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 29, 2006 Jeg fortstår det slik at det skal være en kjekk dieselmotor i BMW 740d. Siter 93/94 240SE st.v. aut. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MortenK Skrevet Mai 29, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 29, 2006 -Interessant! -Den bmw-diesel'n skal visstnok være en av de bedre turbodiesel-motorene. Er vel 525tds-motoren vi snakker om? Tror kubikken var oppgitt til 2442 ca, syns det var litt midt på treet, om det er 524 eller 525.. Men det er jo vanlig å runde oppover, og med tanke på 142 hester originalt, så er det jo fort gjort å finne ut av. Har lyst å bygge en lik bil selv, en som går billig og helt greit.. Skulle hatt litt evner.. Siter Bil: 07 Volvo V70 Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.