Gå til innhold

oljetrykk, starte motoren.

Ranger emnet

Anbefalte innlegg

Hei

Skal starte den sprell nye motoren nå til helgen (chevy 383). Tror jeg har oversikt over det meste (man kan jo altid håpe).

Er litt usikker på oljetrykket, hvis jeg sveiver rundt motoren med startmotoren, vil jeg da få et oljetrykk stort nokk til at oljetrykksmåleren registrere det, eller må motoren starte opp først?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du fyller på korrekt mengde olje ett minutt eller to før du skal starte, har koblet bort ledningen fra coilen til fordelerlokket mens du drar rundt på starteren til du får oljetrykk på måleren burde du være sikker. Oljetrykket er ikke så viktig før det tenner, for det er når det tenner at motoren blir utsatt for påkjenninger i lagrene. Hvis du ikke får oljetrykk på måleren når du tester slik ville jeg sjekket oljepumpa. Ikke forsøk direkte etter at du har helt på olja, for olja må rekke å renne ned i sumpen der oljepumpa har mulighet til å hente den... Og: Ja, du skal få nok oljetrykk bare ved å kjøre den på startmotoren. OBS! Har du bil med katalysator må du ikke koble til bensinslangen til motoren før du gjør dette forsøket!! Da vil du få uforbrent bensin ut i eksosanlegget som vil ta fyr i katalysatoren. Hvis du er heldig brenner da bare innmaten i denne opp. Ellers kan bilen ta fyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motoren er sprell ny og kjørt i benk så jeg vet at den fungerer.

Det jeg er mest bekymret for er om oljetrykksmåleren virker, høres kanskje rart ut men jeg har bygget om fra injection (tbi) til forgasser og en del el el er klippet eller nytt. Så det er mange ting som må testes.

Å så er det jo altid spennede når man ikke har gjort dette fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider