Volvo240TurboInercooler Skrevet Mai 17, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 17, 2006 Har en jordfeil en plass. Sikring nr. 13 ryker med en gang tenninga blir slått på. Dermed forsvinner alle varsellys, vann temp, tank måler og blinklysa. Det funka før jeg satte i motoren. Kan det være jordfeil med dynamoen? For ladelyset driver å lyser hele tida, men når jeg måler så har jeg 13.80V med motoren i gang. Så jeg tror nok at dynamoen virker. Tenkte jeg skulle prøve å koble ut det stikket som henger på torpedoveggen og se hvordan ting ble da. Men det er ikke lett når det er så forbanna gøy å kjøre hele tida:P Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet Mai 17, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 17, 2006 Hva er sikring nr.13? Forøvrig hadde jeg problemer med sikringer en liten stund.. Etter snurr med henger, tok jeg av kommandofanger bak (det lille som var igjen av den), samt hengerfestet.. I samme slengen demonterte jeg ledningsnettet til hengerlys. Viste seg at ene +'en til hengerfestelysene lå å gnisset mot bart metall i bagasjerommet.. hehe.. men, ja.. hva er sikring nr.13? jeg fikk problemer med ryggelys, mener jeg å huske. (ikke at jeg tror dette re ditt problem, altså.. var bare et eksempel) Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
V940R6 Skrevet Mai 17, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 17, 2006 ladelampen lyser fordi den ikke lader ,eller den har fått satt igang lading og da kjører den spenning tilbake til varselpæren og siden den ikke har + på baksiden så jorder den gjennom instrumentet(og da lyser den. Når det er + på begge sider så slukkes lyset). Så dynamo er trolig ikke feilen. ville sjekket + til blinklys og instrumentet. evt ledningsnettet da disse er kjent for å være "råtne" på tidlige 240er Siter 940 Taxi-Edition = B6304FS Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Volvo240TurboInercooler Skrevet Mai 17, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 17, 2006 Viss du leser så står det at jeg har spenning på 13.8V når motoren er i gang, med andre ord den lader. Viss ikke hadde bilen stoppa for lenge siden! Hva ledningsnett er det du mener? Er jo mange forskjellige nett. Dessuten funket alt helt til jeg slapp motoren nedi. Altså, når jeg skrudde på tenninga og skjekket at alt funket etter jeg hadde satt batteriet baki så funka de varsel-lysa som skulle lyse og blinklysa gikk an å blinke med. Med sikring nr. 13 mener jeg viss du ser på innsiden av det lokket som dekker sikrings"boksen" så er sikringene numrerte nedover og det står hva de er til og hvor mye ampere de er på. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet Mai 17, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 17, 2006 ja, men det står jo også hva nr.13 tilhører.. var det jeg lurte på. Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
V940R6 Skrevet Mai 17, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 17, 2006 Viss du leser så står det at jeg har spenning på 13.8V når motoren er i gang, med andre ord den lader. Viss ikke hadde bilen stoppa for lenge siden! Hva ledningsnett er det du mener? Er jo mange forskjellige nett. Dessuten funket alt helt til jeg slapp motoren nedi. Altså, når jeg skrudde på tenninga og skjekket at alt funket etter jeg hadde satt batteriet baki så funka de varsel-lysa som skulle lyse og blinklysa gikk an å blinke med. Med sikring nr. 13 mener jeg viss du ser på innsiden av det lokket som dekker sikrings"boksen" så er sikringene numrerte nedover og det står hva de er til og hvor mye ampere de er på. Du sier den lader 13,80V. du sier også at ladelampen lyser. Ladelampen fungerer slik at du har 12V inn på instrumentet. denne spenningen går gjennom pæren og til dynamo. Hvis dynamo ikke lader så blir altså spenning fra instrumentet jordet via dynamo og ladelampen tennes. Det er. Når dynamoen begynner å lade så sender denne(ved hjelp av de 9 diodene som styrer ladingen) en spenning tilbake til ladelampen. Da får denne 12V på begge sider av pæren og denne slukkes. Dersom sikringen til instrumentets varsellamper er sprengt så har den ikke 12V på denne siden. Og siden du har 12+ på dynamosiden og ingenting på instrumentet så "jorder" dette slik at ladelampen tennes selv om det er "feil" vei. Det md ledningsnettet: det jeg tenkte på var om du sjekket ledningene i motorledningsnettet? isolasjonen i motornettet på mange tidlige 244 hadde en tendens til å stivne og løsne fra ledningene. det gjorde det på min 240, så jeg byttet ut morkne ledninger med helt nye... var ikke noe annet... Eneste er at det ikke er noe galt med dynamo. Siter 940 Taxi-Edition = B6304FS Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Volvo240TurboInercooler Skrevet Mai 17, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 17, 2006 Instruments, turn signal lamps og en ting til i mitt tilfelle. Men det er jo en hel haug i paranteser som er ekstrautstyr jeg ikke har. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Volvo240TurboInercooler Skrevet Mai 17, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 17, 2006 Men ladelyset bjyner ikke å lyse før motoren har vert i gang i et par minutt. Men det lyser altså fordi at sikringen er sprengt da?? Ledningsnettet er forgasser nett som jeg har tatt av alt av strømper og skjekket ledningene. Og teipet dette opp på nytt, så det skal være ok. Bruker bare oljetrykk, pluss fra dynamo til starter, den som går til regulatoren på dynamo, vanntemp og den som går på innslaget til starteren. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
V940R6 Skrevet Mai 17, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 17, 2006 den vil lyse fordi sikringen er sprengt ja. Men det som er litt snodig er at dynamoen egentlig trenger "aktiviseringsspenning" fra instrumentet for at den skal lade... Evt jordkabelen til dynamo??? Men hva som gjør at sikringen ryker har jeg faktisk ikke vettug svar på... da må jeg gruble en stund... Siter 940 Taxi-Edition = B6304FS Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Volvo240TurboInercooler Skrevet Mai 17, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 17, 2006 Jordkabelen til dynamoen er helt flonkende ny. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
V940R6 Skrevet Mai 17, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 17, 2006 skal gruble litt inatt.. så skal jeg se om jeg kommer på noe lurt... Siter 940 Taxi-Edition = B6304FS Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skody Skrevet Mai 17, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 17, 2006 Er nettopp dette en viss annen også har slitt med i to '75-78 volvoer.. "Alt" streiker.. :( EDIT: http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=94653&highlight=dashbord Siter Bilforumet.noSuper Moderatorsier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)Hakkum Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
V940R6 Skrevet Mai 17, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 17, 2006 Er nettopp dette en viss annen også har slitt med i to '75-78 volvoer.. "Alt" streiker.. :( EDIT: http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=94653&highlight=dashbord les: varsellamper funker ikke grunnet def. sikring... tråden du viser til= instrumentlys... defekt dim-bryter.. Siter 940 Taxi-Edition = B6304FS Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Volvo240TurboInercooler Skrevet Mai 17, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 17, 2006 Lyset funker, klokka funker, alt i midtkonsollen funker. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
turbojonas Skrevet Mai 18, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 18, 2006 hadde samme problemet i går faktisk, sikring nr. 13 røk sporadisk.. hadde samme sjiten med ladelyset, og hos meg var det den ledningen som kommer fra den som volvo kaller solenoid valve, den lille runde med en(evt. 2) ledninger som sier klikk når du skrur på tenninga. denne ledningen går vanlighvis ned mellom insuget, og langs motoren inn i den kontakten på torpedoveggen, og pleier å være relativt utslitt etter +/- 20 år i tjeneste. kommer den ledningen borti blokka (altså jord) så ryker sikring nr. 13. jeg byttet denne og allt var gull og grønne skoger igjen :) kan være at noen av de ledningene du ikke bruker kan komme borti jord. ledningen fra dynamoen (d+) går ikke gjennom sikringsboksen så du kan vertfal elliminere den (EDIT: dette er på forgasser motor :)) Siter `81 Volvo 242 B230FT `88 Subaru Justy 4WD - Vinterbil `81 Triumph TR7 `90 Nissan 200SX `81 Opel Ascona B 2.2i - prosjekt type langtids Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.