Gå til innhold

kan noen hjelpe meg??

Ranger emnet


yeepzi

Anbefalte innlegg

Hva betyr ALT dette?? :/

 

visst noen av dere fatter noe av dette!!

forslag til hvilken forsterker jeg burde kjøpe til denne subben??

 

har 2 stk!!

 

 

Super wide foam edge paper cone

Nominal impedance: Dual 4ohm

Fo£º26Hz

Frequency response: Fo-1000 Hz

Sensitivity: 90 dB/w/m

Magnet weight: 2-¦µ170¡ÁH20mm (120 Oz)

Voice coil: ¦µ76 mmTSV 4 Layer

MAX.POWER: 425 W+425W

 

Dobbel spole, hver på 425W maks

 

RMS watt:

 

4ohm : 140W x 2 = 280W RMS

2ohm : 280W x 2 = 560W RMS

 

 

håper på svar...

 

Takk:thanks

-Bmw E36cab, Mercedes s124, Volvo 244

X Mercedes 190E 2.0D, SaaB 9000 Turbo 16v 1986, saab 900T -95, Toyota Hi-lux korta -83 3"BL og 33"dekk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nominal impedance: Dual 4ohm - dette er impedansen til elementet. dual 4 ohm betyr at det er 2 spoler på 4 ohm. du må bruke begge, så du kan da velge mellom en total last på 2 eller 8 ohm til forsterkeren. siden du skal ha 2 elementer kan du hovedsaklig velge mellom 1 eller 4 ohm hvis du ikke skaal ha 2 forsterkere.

 

Fo£º26Hz - dette er resonansefrekvensen til elementet.

 

Frequency response: Fo-1000 Hz - dette er frekvensomerådet til elementet. altså hvilke frekvenser elementet er ment å kunne speille. fra 26Hz-1000Hz.

 

Sensitivity: 90 dB/w/m - dette er følsomheten til elementet. det forteller hvor høyt det spiller i forhold til hvor mye effekt du gir elementet. når det står 90dB/w/m betyr det at det spiller 90 desiBel, på 1 meter avstand, med 1 watt tilført effekt.

 

Magnet weight: 2-¦µ170¡ÁH20mm (120 Oz) - dette forteller hvor kraftig magnet det er. magneten er halve motoren i et element (spolen er den andre halvdelen), så jo høyere jo bedre.

 

Voice coil: ¦µ76 mmTSV 4 Layer - dette betyr at det er en 4-lags spole. nøyaktig hva de mener med "¦µ76 mmTSV" vet jeg dog ikke.

 

MAX.POWER: 425 W+425W - dette er effekten elementet kan håndtere. det er oppgitt 425x2 fordi det er 2 spoler på elementet. elementet tåler totalt derfor 850W max.

 

Dobbel spole, hver på 425W maks - stemmer!

 

RMS watt:

 

4ohm : 140W x 2 = 280W RMS

2ohm : 280W x 2 = 560W RMS

 

hva mener du med disse egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4ohm : 140W x 2 = 280W RMS

2ohm : 280W x 2 = 560W RMS

 

Dette er en forsterker!

 

Når motstanden (Ohm) forandres så forandres også utgangseffekten til forsterkeren.

4 Ohm er "normalt" innen bilstereo/12V-anlegg.

Når en benytter et element på 2 Ohm så vil forsterkeren se en lavere last som resulterer i at forsterkeren kan levere opp til dobbelt så mye effekt (watt) som i 2 Ohm.

 

Halvering av motstand er dobbling avv effekt fra forsterker. (generellt)

 

Mvh

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for disse svarene...

 

ble ikke så mye klokere!! men nu vet jeg nå hva d betyr!! noen som har forsterker forslag??

 

for max ytelse?? mella 1 - 4000,- :)

 

eller hvor stor forsterker må jeg se etter??

 

1 forsterker eller 2?? siden det er 2 element?? :/

-Bmw E36cab, Mercedes s124, Volvo 244

X Mercedes 190E 2.0D, SaaB 9000 Turbo 16v 1986, saab 900T -95, Toyota Hi-lux korta -83 3"BL og 33"dekk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noen som har forsterker forslag??

 

for max ytelse?? mella 1 - 4000,- :)

 

eller hvor stor forsterker må jeg se etter??

 

1 forsterker eller 2?? siden det er 2 element?? :/

Ikke heng deg så mye opp i spesifikasjoner.

De sier lite om lyden passer deg og dine preferanser!

Til 2 woofere så er valget fritt men du kan jo vurdere en forsterker med innebygget fasejustering hvis du ikke har dette på spilleren din.

 

Mvh

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til 2 woofere så er valget fritt men du kan jo vurdere en forsterker med innebygget fasejustering hvis du ikke har dette på spilleren din.

 

Mvh

Pål

 

hva er fasejustering??

 

hvilket merke burde jeg se etter??

er helt blank på sånne hær ting!!

 

skal jeg velge 2/1 kanals forsterker??

eller monoblokk??

 

skal jeg ha 2x100watt, 2x500watt??

eller 2 stk 1x300Watt, 1x600Watt???

 

hvor stor skal forsterkeren være???

 

eller skal jeg kjøpe en 4 kanals forsterker?? så har jeg til 6x9??

 

 

hvilken spiller burde jeg kjøpe?? må ha ALT nytt!!!

 

Takk for ALLE svar så langt!!! :)

-Bmw E36cab, Mercedes s124, Volvo 244

X Mercedes 190E 2.0D, SaaB 9000 Turbo 16v 1986, saab 900T -95, Toyota Hi-lux korta -83 3"BL og 33"dekk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke noen av dere gutta med peil komme med noen flotte forslag til under 4000 da;) ikke frekt ment, men det virker som det er noen forslag han trenger;)

 

Forresten, har denne suben du snakker om noe navn? Merke og model?

 

Jepp helt riktig!! trenger bare noen forslag!! er helt grønn når det gjelder dette!!

 

har ikke peiling på merke eller modell!! :(

-Bmw E36cab, Mercedes s124, Volvo 244

X Mercedes 190E 2.0D, SaaB 9000 Turbo 16v 1986, saab 900T -95, Toyota Hi-lux korta -83 3"BL og 33"dekk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dynabel har jo en monoblokk til den prisen som burde gi liv i de.

 

http://www.mamut.com/dynabel/subdet299.htm

 

takk for dette forslaget!! :)

 

lurer nå bare på dette er en monoblokk!! Det vil si at jeg må ha 2 stk av denne?? :/

 

hva er det beste?? en forsterker per element eller en forsterker på to elementer??

 

:)

-Bmw E36cab, Mercedes s124, Volvo 244

X Mercedes 190E 2.0D, SaaB 9000 Turbo 16v 1986, saab 900T -95, Toyota Hi-lux korta -83 3"BL og 33"dekk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er en monoblokk ja.

 

om du har en eller 2 forsterkere spiller ingen rolle.

om det er monoblokk eller 2-kanaler spiller heller ingen rolle, for om du har en 2-kanaler brokobler du den uansett så den blir til en monoblokk.

 

men i dette tilfellet beregnet jeg egentlig at 1 av denne skulle holde til begge enelemnten koblet i 1 ohm. du tjener ikke mye på 2 sånne forsterkere, men du får jo bedre lydkvalitet, kraftigere dynamikk, noe mer effekt, og mer kontroll på elementene. men minuset er jo at det er vanskligere å stille inn ettersom de skal stilles inn 100% likt, og de ikke kan linkes sammen så vidt jeg vet. også er det jo dobbelt så dyrt da. også trekker det jo selvfølgelig noe mer strøm da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er en monoblokk ja.

 

om du har en eller 2 forsterkere spiller ingen rolle.

om det er monoblokk eller 2-kanaler spiller heller ingen rolle, for om du har en 2-kanaler brokobler du den uansett så den blir til en monoblokk.

 

men i dette tilfellet beregnet jeg egentlig at 1 av denne skulle holde til begge enelemnten koblet i 1 ohm. du tjener ikke mye på 2 sånne forsterkere, men du får jo bedre lydkvalitet, kraftigere dynamikk, noe mer effekt, og mer kontroll på elementene. men minuset er jo at det er vanskligere å stille inn ettersom de skal stilles inn 100% likt, og de ikke kan linkes sammen så vidt jeg vet. også er det jo dobbelt så dyrt da. også trekker det jo selvfølgelig noe mer strøm da.

 

Hvor mye bør man legge i en spiller??

 

oki...takker for all hjelpa hitil!! :)

 

hvordan kobler jeg begge elementene til denne da?? :/

 

vet at noen har kondensatorer kobla til!!

hva er hensikten med en kondensator??? er det noe jeg kunne hadd bruk for??

 

 

har en spiller jeg skulle ha skifta ut!! noen som har noen forslag på spiller?? kunne tenkt meg en spiller jeg kunne koble til ett par skjermer! to i nakkestøttene og en framme!! skulle da hadd anlegget kobla til skjermene!! :) går dette ann?? blir dette dyrt??

 

eller er det lurest å bare kjøpe feks Pioneer AVH-P5700DVD ???

 

hva burde jeg se etter når jeg leter etter spiller??

hvordan finner jeg ut om skjermer kan kobles til??

suban kan kobles til??

 

 

Tusen takk for ALLE svara hitil!! :)

-Bmw E36cab, Mercedes s124, Volvo 244

X Mercedes 190E 2.0D, SaaB 9000 Turbo 16v 1986, saab 900T -95, Toyota Hi-lux korta -83 3"BL og 33"dekk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår