nnnneh Skrevet Mai 16, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 16, 2006 hvorfor bytte fra B230F til D24? ærlig talt. diesel'n går strengt tatt ikke noe særlig billigere og så går den jo vanvittig dårlig. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
marius242R Skrevet Mai 16, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 16, 2006 D24.altså D6 med turbo går faktisk ikke så gale,har kjørt D24 i 240 med litt mer ladetrykk og kjøler,og den gikk faktisk like bra om ikke litt bedre enn en 240glt jeg hadde før med B23E motor.. D24 skal ha 115hk orginalt,og da uten kjøler og begrenset med ladetrykk. men ja,D6 uten turbo går skremmende dårlig!! hvorfor bytte fra B230F til D24? ærlig talt. diesel'n går strengt tatt ikke noe særlig billigere og så går den jo vanvittig dårlig. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skody Skrevet Mai 16, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 16, 2006 Hvordan skiller man mellom en D6 og en D24 både på papiret og i praksis? Og hva sitter i hvilke modeller hvilke år? Det jeg har liggende er en sekserdiesel fra en tidlig 80talls 245. Med M45 kasse og uten turbo.. Siter Bilforumet.noSuper Moderatorsier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)Hakkum Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VCE Skrevet Mai 16, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 16, 2006 D6 er sugemotoren - både i teori og praksis. det ble levert D24 uten turbo i lt, men det er skjeldent. Siter Mvh. Hans - Det er ikke fart som dreper, det er smellet. It's not the fart who kills, it's the smell! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet Mai 17, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 17, 2006 Jeg støtter meg bak locked. hvorfor montere så gammel dieselmotor? greit nok, før i tiden var differanse i pris på bensin og diesel mye, men nå har den jevnet seg ut... det er jo snakk om 1kr differanse elns. per liter. videre, vil jo en f eller ft motor gjerne bruke ca. samme bensinmengde som en dieselmotor fra tidlig 80-tall, vel? Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
nnnneh Skrevet Mai 17, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 17, 2006 Jeg støtter meg bak locked.hvorfor montere så gammel dieselmotor? greit nok, før i tiden var differanse i pris på bensin og diesel mye, men nå har den jevnet seg ut... det er jo snakk om 1kr differanse elns. per liter. videre, vil jo en f eller ft motor gjerne bruke ca. samme bensinmengde som en dieselmotor fra tidlig 80-tall, vel? kan kansje spare noen få kroner. men det er mye arbeid å skifte. D6 er også en mye dårligere motor en B230. toppene ryker ofte. Hvordan skiller man mellom en D6 og en D24 både på papiret og i praksis? Og hva sitter i hvilke modeller hvilke år? Det jeg har liggende er en sekserdiesel fra en tidlig 80talls 245. Med M45 kasse og uten turbo.. D24: Volvo 240. 2.4 diesel uten turbo 82hk. D24T: Volvo 740. 2.4 turbodiesel 115hk. D24T: Volvo 940. 2.4 turbodiesel (intercooler) 122hk. (muligens denne het D24TIC) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
marius242R Skrevet Mai 17, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 17, 2006 da har du en D6,eller "dø6" passer vel bedre.. Hvordan skiller man mellom en D6 og en D24 både på papiret og i praksis? Og hva sitter i hvilke modeller hvilke år? Det jeg har liggende er en sekserdiesel fra en tidlig 80talls 245. Med M45 kasse og uten turbo.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
larsverm Skrevet Mai 17, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 17, 2006 D6: Volvo 240. 2.4 diesel uten turbo 82hk.D24: Volvo 740. 2.4 turbodiesel 115hk. D24: Volvo 940. 2.4 turbodiesel (intercooler) 122hk. Hm... Betegnelsen D24 forekommer også i teknisk informasjon om 240-serien fra begynnelsen av 80-tallet. 82-hesteren skal også finnes i 740. Det er mulig turbo-versjonene heter D24T eller noe slikt. "D6" er så vidt jeg vet ingen egentlig motorbetegnelse, men bare noe som sto på bagasjelokket - slik som det brukes "D5" i dag... Siter 93/94 240SE st.v. aut. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
nnnneh Skrevet Mai 17, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 17, 2006 Hm... Betegnelsen D24 forekommer også i teknisk informasjon om 240-serien fra begynnelsen av 80-tallet. 82-hesteren skal også finnes i 740. Det er mulig turbo-versjonene heter D24T eller noe slikt. "D6" er så vidt jeg vet ingen egentlig motorbetegnelse, men bare noe som sto på bagasjelokket - slik som det brukes "D5" i dag... rettet.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ronjakob Skrevet Mai 18, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 18, 2006 Well, ombygningsprosjektet er tuftet litt på at det hadde vært gøy å prøve ... Litt urovekkende med så mange som har dårlige erfaringer med Volvo/VW-sekseren. Ombygningssett til MB300TDT for at den skal passe, hvor får man tak i det ? Kan si hva man vil om MB, men de lager gode motorer. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ss242 Skrevet Mai 18, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 18, 2006 http://www.smt.nu/default.asp?Expand=1&Display=12 Ser ut som det kun er til 300TD fra w123, men er vel fortsatt bedre enn d24. Siter -1995 Volvo 960 -2010 Touran R-edition Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ronjakob Skrevet Mai 18, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 18, 2006 Takker og bukker sender e-post nå for å få prisinfo. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jonarnes Skrevet August 29, 2009 Rapporter Share Skrevet August 29, 2009 gammel tråd men her er noen bilder av en 240 D6 i Odda. Siter - Subaru Legacy BC 1,8GL 1990 - Subaru Legacy BC 2,2GX 1992 "Vinterbilen" - Toyota Celica 2,0GT ST162 1986 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
merce-123 Skrevet August 29, 2009 Rapporter Share Skrevet August 29, 2009 (endret) kjøper du MB 300td-motor driter du på draget, for det er sugemotor(om617), det du skal ha er 300tdt(om617a, eller motornr. som begynner med om617.952) Videre må du ha manuell kasse(4-trinns fra 300 SUGEdiesel), så må du ha svinghjul fra den.. noen har hatt trøbbel med vibrasjoner med denne oppskriften, men det skal nok gå bra bare du har tunga rett i munnen. En kompis har ombygd d6->"d24"..eller bare ettermontert turbo på d6'n da, har originale pumpa som er justert opp bare, originale dyser osv. med sportsfilter, 3" eksos og 0.88 i ladetrykk. Den går bedre enn 740 med innsprut..testet mot hverandre.. så det er en grei og billig mulighet, om du ikke heller går for en komplett d24 da.. videre bør/må du bruke motorvarmer, ikke kjøre den hardt på kald motor, da holder dem;) og vær OBS på tempen! Endret August 29, 2009 av merce-123 Siter nuverende bilpark: *Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td *Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123* *BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983* *BMW 3.0csl motornord banebil - 1969* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet August 29, 2009 Rapporter Share Skrevet August 29, 2009 Du får ett lite problem med bunnpanne om du skal putte MB-motor i volvo da, volvo har såvidt jeg vet baksump, mens MB har den idiotiske framsumpen, og bygge om til baksump vil si at du ikke har plass til oljepumpa, så da må det skjæres i traversen og motor langt fram. MB har gode motorer, emn skulle jeg putta en i en annen bil måtte det vel blitt OM603 eller 606, altså R6 med 12/24V. Ellers så fikk jeg ei anna oppskrift på lett løsning på dieselmotor i RWD-bil, kasse fra sprinter, og motor fra VAG, tipset gikk på 2.5 TDI R5-motoren, da den var en av de bedre, og denne burde jo også passe på D24-clutchhuset. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.