Gå til innhold

Koble på tenningen

Ranger emnet


Gjest kentiver

Anbefalte innlegg

Gjest kentiver

Har en Golf 2, og vil gjerne ha anlegget koblet slik at det slår seg på sammen med tenningen, men hvordan i f.. gjør jeg det? Har koblet i anlegget selv, så kan LITT, men er ikke noen ledning som kommer fra tenningen og mot stereoen, er det mulig at det ikke er det på bilen i hele tatt? Isåfall må jeg vel koble på en selv? Hvor i tenningen skal den kobles? Vært kjekt hvis noen med litt erfaring\peiling kunne skrevet litt om det:)

 

Kjekt å vite litt før jeg plukker ut alt:)

 

Ps: Skal ut med en del av dashbordet om 1 uke, så kommer ganske greit til plasser da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk en prøvelampe eller multimeter og sjekk alle løse ledninger inni cd spiller rommet. Ha tenninga på første hakk etter rattlås.. Finner du en ledning med 12volt, slå av tenninga, så ser du om den faller ned/slukner. Det SKAL ligge en ledning inni der som er fra tenning.. Fant det med en gang originalt til og med på min gamle Trans-Am. Måtte kappe av kontakten på den da.. for den var nok beregnet til originalradio

Galant 2002 comfort sedan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kentiver

Hej, har målt alle der inne, finner ingen som gjør det. Kun konstant plus, altså fra batteriet.

 

Kan jo være at den har falt lengre nedi der, men er jo litt rart da. Isåfall hvis jeg skal koble om på tenningen, åsn gjør jeg det? Høres litt risikabelt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som dingo beskrev så er det helt riktig og NESTEN etterboka, dog det eneste jeg vil tilføye er et GENERELT RÅD -særlig på nyere biler- BRUK ALDRI ET PRØVELAMPE til å lette/feilsøke da nevnte er et innebygd lampe som skal lyse ved tilført 12volt og en sånt lampe kan fort SKADDE enkelte elektronikk kretser som er innebygd i bilane!!

 

litt måleteknikk fakta: et måle apparat som skal måle spenning skal ha så høyt som mulig velkjent indre motstand -vanligvis i megaohm størrelse- dette fordi et voltmeter vil være i paralllel med "laste"=det som skal måles og da vil det gå et strøm gjennom måleappartet og et gjennom lasten og summen av disse vil være STØRRE enn hvis ingen måle apprat hadde vært tilkoblet med den konsekvuensen at man får en feil prosent i målingen... det samme når man måler strøm: minst mulig spenningsfall elølers påvirkes spenningen over "lasten" da en hvis prosent av total spenningen vil legge seg over måle apparatet og denne spenningen må trekkes ifra den totale spenniinge over batteriet.... elementær måleteknikk.

 

i en modern bil brukes mye halvledere til å styre reller og andre aktive komponenter (stepp motorer, el motorer, pumper, osv) i bilane og desverre enkelte er dimensjonert så de ikke tåler en dritt....

 

kan fortelle om et tilfelle som en kamerat av meg erfarte i sin Honda Prelude: jeg monterte alarm i den og var nesten ferdig men han skulle "hjelpe meg" og tok et prøvelampe og målte litt rundt omkring og lekte seg, alarmen ble ferdig og skulle testes, alt fungerte perfekt, bilen startet og startsperren fungert så bilen stå og gikk og etter 10 min stoppet plutselig, startet igjen og etter ca 7min stoppet igjen og etter et par forsøk til så startet ikke mer i det hele tatt... etter en del feilsøkning fra min side så fant jeg ut at bensin pumpa startet ikke- smal sak: drå til Honda og skulle ha ny relle, hehe... nei, de hadde den ikke (dette var i Oslo) tok et par dager og kostet 2500-3000Kr... hehe... jeg spurte om han hadde gitt oss riktig pris men det var det de skulle ha.... oki, litt feilsøkning i relle boks med tilhørende elektronikk og 15 minutter seinere og ca 120Kr i deler hos Arnegreen (var ikke det det hett for mange år siden?) startet bilen... virket måtten er enkelt egentlig men det er slik at et effekt transistor koblet opp i en open kollektor kobling driver rellen direkt og ved påslag gir den større strøm styrke til rellen og etter at relleen er påslått så reduseres strøm mengden da det ikke trenges noe særlig for å holde rellet inne.... strømbesparende men dog veldig følsom for overbelastninger.... og et prøve lampe er på rundt 5-12watts pære som knekker disse transistorene meget lett.:)

 

--ufff dette ble langt... sorry OT...

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har all respekt for deg "matador" men det du sa om prøvelampen mener jeg er tullsnakk,har vært bilmekanikker i 13 år,å har feilsøkt MYE med prøvelampe,men har aldrig ødelagt en ting! men dette skal vi ikke ødelegge tråden med....

Cosworth,the search for power.

 

 

prosjekt electric orange :http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=125413

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har all respekt for deg "matador" men det du sa om prøvelampen mener jeg er tullsnakk,har vært bilmekanikker i 13 år,å har feilsøkt MYE med prøvelampe,men har aldrig ødelagt en ting! men dette skal vi ikke ødelegge tråden med....

 

:) no offence, men tror det står i også enkelte fagboker, og ellers ganske logisk -å feilsøke på tilkoblings punktene til et styringsenhet der enkelte utganger er digitale signaler med TTL nivår er ikke beregnet for et prøvelampe, det er forkjell på å lette etter 12volt under rattet enn rundt i skringsboksen. Jeg er ikke bilmekkanikker men reparert mye billektronikk for mercedes, bmw og andre flere der enkelte hadde lekte seg med prøvelamper. Men som sagt -ingen expert på mekanikk... :well men dette var ment som et råd -ikke som et absolutt kriterium. Respekten er gjensidig cossi og helt greit å ikke være enig ;)

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe... sorry men vi glemte vist det...:eek: trodde faktisk du skulle finne et 12volts punkt som gikk gjennom tenningen etterhenvisningen fra dingo84. men jeg kjenner ikke så mye til golf. Da tar du av deksel på under siden av rattet og der vil du se flere kabler som går inntil låsen og et av den har konstant 12v og en annen får 12v når du vrir på låsen og en annen har bare 12volt når du vrir nøklen til å starte opp motoren. den du skal finne gir 12 når nøklen er vrid. om du måler deg til den riktige så kan du følge den frem nærmere torpedo veggen og koble deg inn på der istednefor ved nøkel låse men gjør det som er mest praktisk for deg.

 

lykke til eller så får du rope igjen! ;)

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du finner også flere ledige "stikkere" i sikkrings boksen din,bare å ta en flat kabelsko stikke rett inn som regel,så tar ledning derrifra å rett i spilleren....er bare å bruke en prøvelampe for å finne det ut....:roll:

Cosworth,the search for power.

 

 

prosjekt electric orange :http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=125413

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det siste cossie power nevner er nok det enkleste, er jo temlig enkelt å komme til sikkringsboksen.

Men ett multimeter koster i dag det samme som prøvelampe, og de fleste rekvisitaer har multimeter, men kan ikke huske å ha sett prøvelamper.

 

Står i verkstedsboka til nyere Audi att prøvelampe ikke skal brukes.

siden du har VW så kanskje du skal bruke multimeter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke stygt ment da :) Til daglig bruker jeg selv multimeter ved feilsøking. På kretser der det går noen ampere (ikke bare et signal) belaster jeg kretsen med en prøvelampe/baklyspære/H4 pære alt etter hvor stor effekt kretsen er beregnet for. Å bare bruke multimeter blir "falskt", da kretsen ikke blir belastet. Man må selvfølgelig vite hva man holder på med, slik at man ikke brenner opp styreenheter etc... :bok

 

Angående Golfen det spørres om vil det trengs litt effekt da det skal til CD spilleren. Det er da som mange allerede har nevnt enklest å ta det fra sikringsboksen. Husk sikring! :nono:

Pioneer Reference Series

 

Bilen min

http://www.fmh.moo.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kentiver

Jupp, da skal jeg ta å prøve det:) Jobber i jernvareforetning, så et multimeter koster meg ikke mange kroner;)

 

Takk for tipsene, skal skru på bilen imorra, så sier jeg ifra om jeg fikk til eller ikke;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår