Gå til innhold

Avisen skriver om varsomhet ovenfor sykklister.

Ranger emnet


tOFFY

Anbefalte innlegg

kjører selv på en landeveis strekkning hver dag til og fra jobb..og er det noe jeg HATER så er det sykklister (legg merke til "er", en er helt ok)

jeg skjønner at de også kan bruke veien, og at det ikke er bra å ligge helt ut på hvit stripa..MEN når det kommer bil bakfra, som de har sett, er det lov å bruke hue litt..ikke sykkle +3 i bredden..men legge seg inn..

sia jeg bor midt i skauen er det mye svinger på vei til og fra jobb, og vet ikke hvor mange ganger jeg ikke får kjørt forbi en gjeng idioter på sykkel som ligger +3 i bredden..

senset i går lå jeg bak noen i nesten 10min,her sykla de da 4stk i bredden og 5rader, den strekkningen er det kun svinger, og er ca 8km lang...til slutt hev jeg hue ut av vinduet og skrek at nå får dere for faen komme dere ut på sia, han ene tosken drar da fingern til meg, men får fakta kjeft av en nissene som sykkler ved sia av seg, så legger de seg ut...IDIOTER

 

så ja, jeg HATER sykklister høyt!

* Volvo 242,355chevy v8,prosjekt,80mod++

* Volvo S60T5 ®,02mod, bruksbil

X Vovlo 240TIC, 83 mod, B230FT, 405topp++

Kadett V8 morro prosjekt. 350 smallblock. kamerat og jeg som hadde lite å finne på :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 88
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

jeg har ikke problemer med en sykkelist jeg heller. Det går greit, eller det spørs har han på seg tights full sykkelunoform ala tour de france og ligger på den gule stripa!! argh. Det er uansett de som er værst, samma hva en eller annen idiot skulle klare å resonere seg fram til i denne tråden. Møter man en 16åring med vanlige klær. 50 spenn for at han legger seg inn og skaper en ufarlig forbikjøring.

Har man "sykkeluniform" virker de som om de har en trang til å skape trafikkfarlige situasjoner, som en slags hobby...

Signatur..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir skremt jeg når jeg leser hvordan folk faktisk oppfører seg mot syklister. Jeg har ikke sykkel engang, men hallo? Plager dem dere så mye? Når det er fortau/sykkelsti er det jo greit at syklister bruker dette, hvis dem sykler fort er det jo svært ubehagelig for gående på fortauet, og faktisk ikke lov.

 

La syklistene bruke veien, sykle midt i feltet og ro ned lunta :deng

 

 

Den var ny for meg "og faktisk ikke lov." Når blei det forbudt og sykkle på fortauet?? Mange steder er det til og med merka "gang og sykkelvei" Hvordan kan da dette væra forbudt da??

 

 

Hvis syklister ønsker respekt i trafikken bør dem også vise respekt for andre i trafikken.

 

Trafikken består av alle. altså: Lastebiler, busser, biler, motorsykler, traktorer, syklister og fotjengere.

skal trafikken fungere så må alle respektere alle og hvise hensyn til hverandre.

ingen er "over" en annen trafikkgruppe.

Blir du nådd igjen skal du om nødvendig vike for raskere trafikk.

når du igjen noen skal du holde god avstand til forbikjøring kan utføres på en trygg måte.

 

Hvis begge parter overholder denne tanke gangen er trafikken faktisk problemfri.

Tj....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den var ny for meg "og faktisk ikke lov." Når blei det forbudt og sykkle på fortauet?? Mange steder er det til og med merka "gang og sykkelvei" Hvordan kan da dette væra forbudt da?

 

§ 18. Særlige bestemmelser for syklende

 

Se punkt 3

 

1. Syklende kan kjøre forbi til høyre for annet kjøretøy enn sykkel.

 

2. Syklende som vil svinge til venstre, kan fortsette å holde til høyre på vegen og svinge der det er hensiktsmessig. Syklende har da vikeplikt for annen trafikant. Slik svinging kan gjøres uten hensyn til hva som er angitt om valg av kjørefelt ved offentlig trafikkskilt eller ved oppmerking på veg, når det ikke spesielt retter seg mot syklende.

 

3. Sykling på gangveg, fortau eller i gangfelt er tillatt når gangtrafikken er liten og syklingen ikke medfører fare eller er til hinder for gående. Slik sykling må ved passering av gående skje i god avstand og i tilnærmet gangfart.

 

4. Sykkel kan stanses eller parkeres på sykkelveg, gangveg, fortau, gågate eller gatetun dersom den ikke er til unødig hinder eller ulempe.

 

0 Endret ved forskrift 6 mars 1998 nr. 181 (i kraft 1 mai 1998).

- 1993 Audi S4 C4 2.2T AAN 20v Quattro

- 1992 Audi S4 C4 2.2T AAN 20v Quattro

- 1991 Audi 100 C4 2.3E AAR 10v Quattro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3. Sykling på gangveg, fortau eller i gangfelt er tillatt når gangtrafikken er liten og syklingen ikke medfører fare eller er til hinder for gående. Slik sykling må ved passering av gående skje i god avstand og i tilnærmet gangfart.

 

Eller..

3. Bilkjøring på motorvei, riksvei eller landevei er tillatt når sykkeltrafikken er liten og bilkjøringen ikke medfører fare eller er til hinder for syklende. Slik bilkjøring må ved passering av syklende skje i god avstand og i tilnærmet gangfart.

 

For meg virker det som om -NOEN- syklister (de kondomkledte) tror det er slikt det er.....:rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hvordan en sykklist oppfører seg i fart, er det de som absolutt skal stå midt i veien og vente på grønt lys som irriterer meg aller mest :deng

Er ikke noe som frister mer enn å dytte litt borti sykkelen...

 

En annen ting som ser livsfarlig ut, er når sykklister som kommer fra fortauet plutselig svinger ut på veien fordi lyset der er grønt, mens det er rødt på gangoverfeltet.

Om jeg skulle være så uheldig å kjøre på en av disse dødssykklistene, tror jeg neppe jeg hadde hatt dårlig samvittighet..

99, 200SX S14a Racing Edition

- Ja, livet er for kort til å kjøre kjipe biler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller..

3. Bilkjøring på motorvei, riksvei eller landevei er tillatt når sykkeltrafikken er liten og bilkjøringen ikke medfører fare eller er til hinder for syklende. Slik bilkjøring må ved passering av syklende skje i god avstand og i tilnærmet gangfart.

 

For meg virker det som om -NOEN- syklister (de kondomkledte) tror det er slikt det er.....:rolleyes:

Syklister er i utgangspunktet kjøretøy, og skal derfor i utgangspunktet ferdes i kjørebanen med like rettigheter (og plikter) som andre kjørende, men har også fått lov til å ferdes på fortau hvis dette ikke er til fare eller ulempe for de gående.

 

Blir du nådd igjen skal du om nødvendig vike for raskere trafikk.
Om nødvendig. I de fleste tilfeller er oversikten så god og hastighetsforskjellen såpass stor at det ikke er nødvendig å hive seg over autovernet for å gi plass til bilister som tror de eier veien.
når du igjen noen skal du holde god avstand til forbikjøring kan utføres på en trygg måte.
Hvor mange bilister er det som følger denne regelen når de tar igjen noen som kjører litt langsommere enn de selv? Å legge seg opp i rumpa på forankjørende, tute, rope forbannelser ut av vinduet og spraye de med spylerværske høres mer ut som umodne individer som helst ikke burde fått lappen i det hele tatt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis syklister absolut skal sykle 4 i bredden er det nødvendig for dem og vike til siden. 1 enkelt syklist har vel aldri vært noe problem. om han sykler litt til høyre for gulstripa.

 

 

Jeg kan si nesten 100% att jeg altid utfører korekt forbikjøring. Også når det gjelder "mann med hatt".

 

Ja har irritert meg over andres oppførsel. har også tuta sint blinket med lys.

men ikke prøvd og kjøre på noen. Har jeg kommet nære noen så er det andre grunner til. (som F.eks syklist i møte som sykler til venstre for gulstripa rett før en sving. Da har jeg jo ingen steder og gjøra av meg)

Tj....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

§ 18. Særlige bestemmelser for syklende

 

Se punkt 3

 

 

3. Sykling på gangveg, fortau eller i gangfelt er tillatt når gangtrafikken er liten og syklingen ikke medfører fare eller er til hinder for gående. Slik sykling må ved passering av gående skje i god avstand og i tilnærmet gangfart.

 

 

Har du sett på skiltingen uten for byer?

 

når det er bildet av en sykkel og en strekmann.

Da betyr det Gang og sykkel vei. Det betyr att syklister kan/skal bruke denne gang og sykkel veien.

Gangvei er noe helt annet.

Tj....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når det er bildet av en sykkel og en strekmann.

Da betyr det Gang og sykkel vei. Det betyr att syklister kan/skal bruke denne gang og sykkel veien.

Skilting om gang- og sykkelvei betyr at syklister kan bruke denne, men det betyr ikke skal. En gang- og sykkelveg er egentlig en gangvei der syklende også har lov å ferdes, men som på fortau skal syklingen der foregå på de gåendes premisser. Les hva trafikkpolitisjefen i Arendal sier om dette:

http://www.agderposten.no/apps/pbcs.dll/article?AID=/20050826/LOKAL8/108260076/1021

Trafikkpolitisjef Oddmund Jensen bruker veibanen – og ikke sykkelstien – når han trener på tohjulingen. Og han anbefaler andre raske syklister å gjøre det samme.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irriterer meg grønn over enkelte syklister her i området og ja. Smale veier her, og 80 sone, dårlig sikt er det ofte og. Men tror du faen ikke de sykler midt i veien? Er ikke så mye trafikk her at det er noe problem å svinge unna VANLIGVIS, men en dag så kommer det 2 biler i 80, og skal gjennom en sving som er uoversiktlig begge veier, der det er en eller annen gal franskmann med 50 kg bagasje på sykkeln, ja, jeg trenger vel ikke si mer.. Det som irriterer meg grønn, er syklistenes mangel på respekt for det faktum at en bil veier vanligvis JÆVLIG mye mer enn de på sykkel, og at de blir grøt hvis de blir truffet. Veiene her er først og fremst til for BILER. Sykler endel selv, men det gjør jeg på fjellet... MYE mer gøy enn den der trøtte asfalten.. ;)

 

Og hva politiet lirer av seg om hva de gjør, det gir jeg meg blanke i... De gjør da vanligvis som de vil da.. I hvertfall her i strøket.. For de er jo bedre enn alle andre....violin

Dream as if you'll live forever; live as if you'll die tomorrow.

James Dean

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irriterer meg grønn over enkelte syklister her i området og ja. Smale veier her, og 80 sone, dårlig sikt er det ofte og. Men tror du faen ikke de sykler midt i veien? Er ikke så mye trafikk her at det er noe problem å svinge unna VANLIGVIS, men en dag så kommer det 2 biler i 80, og skal gjennom en sving som er uoversiktlig begge veier, der det er en eller annen gal franskmann med 50 kg bagasje på sykkeln, ja, jeg trenger vel ikke si mer..

Du trenger ikke si mer, for de fleste forstår at det i dette tilfellet skal man holde en slik fart at man kan stoppe for hindringer. Er det uoversiktlig skal man holde avpasset fart. Det er ikke nødvendigvis det som står som øvre fartsgrense som er passe fart om du ikke klarer å stoppe for hindringer.

 

Denne tråden er forresten en fryd å lese, for de fleste idiot-uttalelser blir godt irettesatt av vår kjære SeaLion! :-)

syklende :-)

 

[x] BMW 323i - solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må nesten fortelle om syklistene jeg traff på idag i 60 sonen utenfor Haugesund.

 

Jeg lå ett stykke bak i en lang kø som tok igjen syklistene i en sving.

 

Den ene syklisten signaliserte at det ikke kom bil imot ved å vinke bilene forbi med armen. Det gjorde at hele køen kom seg raskt og trygt forbi uten at noen måtte ned i sykkeltempo.

 

Tenk om alle syklister hadde oppført seg slik. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår