Gå til innhold

e30 325 turbo, hva må til?

Ranger emnet


westside

Anbefalte innlegg

Hei, noen turboguruer her som vet hva som må til om en skal konvertere en e30 325? Tenkte å kjøre en budget-versjon, og stiller ikke så høye krav til effekt.

 

Må noe i bunnen endres? Hvor mye trykk tåler den før dette må gjøres? Hvordan er det med toppakning osv? Hvordan mater man den med mer bensin osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reknar med du har god greie på dette fra før ettersom du skal til å bygge sjøl.Men kan gje deg noken hint/tips(som du kansje veit allerede).

Ta av toppen og innsuget og reingjer desse heilt for sot og avleiringa,og hugs stempeltoppane. Då ungår du "gløding" og ujevn kompresjon som igjen kan føre til belastning/havari. Reingjer også eksosmanifoilen viss du skal bruke denne med et mellomstykke for eks. Unngår redusert gjennomstrømming og at sot og slagg havner i turboen på skovlhjulet.

Veit ikkje(men tvila) om bilen din ha bankesensor,men tenninga bør være seinare enn ved sugemotorer. En progressiv BTR gir bedre og meir bensininnsprøytning,men tilleggsinsprøytning er jo optimalt(men dyrare).

Og minst mulig motstand i eksosanlegget frå turboen. Skal du ha et noelunde høgt turbotrykk vil eg anbefale dump-ventil også:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reknar med du har god greie på dette fra før ettersom du skal til å bygge sjøl.Men kan gje deg noken hint/tips(som du kansje veit allerede).

Ta av toppen og innsuget og reingjer desse heilt for sot og avleiringa,og hugs stempeltoppane. Då ungår du "gløding" og ujevn kompresjon som igjen kan føre til belastning/havari. Reingjer også eksosmanifoilen viss du skal bruke denne med et mellomstykke for eks. Unngår redusert gjennomstrømming og at sot og slagg havner i turboen på skovlhjulet.

Veit ikkje(men tvila) om bilen din ha bankesensor,men tenninga bør være seinare enn ved sugemotorer. En progressiv BTR gir bedre og meir bensininnsprøytning,men tilleggsinsprøytning er jo optimalt(men dyrare).

Og minst mulig motstand i eksosanlegget frå turboen. Skal du ha et noelunde høgt turbotrykk vil eg anbefale dump-ventil også:)

 

Takker :) hvordan fungerer en progressiv bensintrykksregulator... noen som kan tegne og forklare her? :) hvor får man tak i en slik?

Har ikke planer om å kjøre med så mye trykk, når jeg 250 hk er jeg godt fornøyd.

 

eksos osv bygger jeg selv, så motstanden i den skal ikke bli for stor :) hvor kan man få tak i turbogrenrør, og hvor mye koster disse? Hvordan er det evt å bygge om orginal manifold?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de originale dysene stryres som før av hjernen på motoren . men så må mann ha en felles dyse ekstra som styres av tilleggsinnsprøytninga som igjen styres av en trykkbryter i innsuget ( turbotrykket ) . så når turboen når et vist trykk så slår trykkføleren inn og gir signal til tilleggsinnnsrøytninga om at den må gi exstra bensin til motoren . så gir den exstra dysa bensin i insuget før det splittes ut til vær enkelt kanal .

 

teninga justeres også via en annen ( samme type ) trykkbryter . ( kan ikke bryke samme pga av dem må justeres forskjellig ) . så når du får et vist trykk på innsuget så forskyves teninga og du slipper teningsbank\motorras .

 

vis du har dette og en bedre topp-paknig så er stort sett alt i boks . selve motoren tåler dette fint . seff etter trykk osv , men når men begynner med noe sånt så bør man ha såppass kjennskap til systemet at mann skjønner hvor mye mann kan skru på . jeg pers anbefaler ikke mer en 0.7 bar med intercooler , på originale stempel .

 

nå tror jeg at det jeg vet \ husker er skrevet ned :)

gauldalgatebil

 

If sex is a pain in the ass...

you're doing it wrong.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er ikke blokka litt for tynn-vegget til å kjøre noe ladetrykk på da ?

Jeg så på noen blokker hos Normann ( trimchip.no) der han hadde forsterket de en del.. Blokka i bilen hans er vel fra en 323 IIRC

 

Uansett , på den bilen har han høvelt av stempelene , orginal toppakning, datasprut og bredbåndslamda, turbo fra en isuzu lastebil og intercooler fra en lastebil det også. Et budsjett bygge som har holdt i flere år nå .. Mener han kjører på 1,4 -1,5 bar.. Moro bil ihvertfall .. over 5000rpm altså :)

Do you understand the words comin outa my mouth?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1,5 bar på original toppakning? og det holder?

 

På 3dje året ... med riktig maping skulle vel ikke det være så unaturlig.

 

Han sa bilen ble brukt til å hente unga i barnehagen/skolen , og til pisking på bane.

Det som imponerte meg mest var at han dro den til godt over 7500rpm.

 

Du får sende han en mail og spør .. Går kun etter det jeg husker her nå.

 

han driver trimchip.no på Stord

Do you understand the words comin outa my mouth?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har et innsug med tillegssprut fra bs-motor.. med 12 dyser.. det kan du få billig!! grenrør får du på http://www.pure-pf.com. kan også bruke manifold fra tds.. lage spacere og snu den oppned,da får du toppmontert!!

 

Hvor mye skal du ha for innsuget med dysene??

Send meg en pm med pris og info (og kanskje et bilde eller to), så blir vi nok enige!!

Bravo, Mike, Whiskey!

 

-E30 327 turbo

- 97 Octavia 1,9tdi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår