Gå til innhold

hvor mye % soting kan man ha?

Ranger emnet


DiNGo

Anbefalte innlegg

Hvis jeg skal sote rutene mine, så vil jeg sote alle.. hvertfall bak og alle sidene. Men det er ikke lov å sote fremre sideruter har jeg hørt. Finnes det ikke en viss % en kan sote fremre ruter? eller må man sende rutene inn til proff toning for at det skal være lov.. synes ikke "varebil" soting er no fint

Galant 2002 comfort sedan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sideruter fremme er ikke lov uansett hvem % du bruker. Enten det er proff eller ikke er det ulovlig. Men hvis du bruker en veldig lys film er det hvertfall mindere fare for å bli stoppet. Men du kommer til å får smekk på EU.

Hvem er best og hvorfor er jeg det?

Men hva faen er din unnskyldning?

I stallen pr dags dato

2005 Polo cross / 2002 Tahoe / 2008 Caddy Maxi/ 1986 Sierra (prosjekt) / 2008 Opel Combo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så mye du vil.. er vel krav om at man skal kunne se lys fra utrykkningskjøretøy gjennom bakruta..

 

Du KAN male bakruta ruta sort om du vil. Hvordan kan varebiler, busser lastebiler etc. uten bakrute bli godkjent? Utrolig vor mye synsing det er på dette området, få klistret en tråd med de klare reglene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du KAN male bakruta ruta sort om du vil. Hvordan kan varebiler, busser lastebiler etc. uten bakrute bli godkjent? Utrolig vor mye synsing det er på dette området, få klistret en tråd med de klare reglene.

 

før du faktisk presterer å snakke om noe du ikke har peiling på så foreslår jeg har du faktisk sjekker hva det står i kjøretøysforskriften.. denne har nemmelig jeg liggende og der står det svart på hvit at man skal ha muligheten til å se utrykkingskjøretøyer..

 

ang varebiler så er de levert slilk originale og er dermed fritatt fra dette.. men en vanlig bil som har utsyn bakover originalt skal også ha det etter du har montert film..

 

det blir det samme som å fjerne speilet du har inni bilen og si at "varebiler har ikke dette så da kan jeg fjerne det på den vanlige bilen min også".. er det der originalt skal det være der uansett.. og sånn er det med utsyn også.

- 92 Vento 1.8

- 88 Golf2 GTI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

før du faktisk presterer å snakke om noe du ikke har peiling på så foreslår jeg har du faktisk sjekker hva det står i kjøretøysforskriften.. denne har nemmelig jeg liggende og der står det svart på hvit at man skal ha muligheten til å se utrykkingskjøretøyer..

 

ang varebiler så er de levert slilk originale og er dermed fritatt fra dette.. men en vanlig bil som har utsyn bakover originalt skal også ha det etter du har montert film..

 

det blir det samme som å fjerne speilet du har inni bilen og si at "varebiler har ikke dette så da kan jeg fjerne det på den vanlige bilen min også".. er det der originalt skal det være der uansett.. og sånn er det med utsyn også.

 

Dette stemmer i følge Kjøretøyforskriften, ja. Forskriftens §31-3, "Generelt om vindu", tredje ledd, sier konkret:

 

Vindu skal være tilstrekkelig solid og godt gjennomsiktig fra begge sider. Det må være slik utført at gjenstander som sees gjennom det ikke blir forvrengt. Det samme gjelder for vindskjerm som fører skal se gjennom.

 

Som solfilter godtas svakt farget glass som ikke gir større reduksjon av lysgjennomslipp enn angitt i den amerikanske standarden ASA Z-26.1 - July 15 1966. Andre former for solfilter som f.eks. påsprøytet eller påklebet film tillates ikke på noen del av vinduene som fører skal ha sikt gjennom (frontvindu og sidevinduer foran). Utrykningskjøretøys blå lys skal i alle tilfelle kunne sees gjennom bakvindu i motorvogn hvor innvendig speil kreves.

 

Edit: ANSA Z-26.1 går visst ikke an å laste ned fra nett, men i denne står det blant annet at vinduets soting skal være utført av en "Prime glazing manufacturer", som er definert som "a manufacturer that fabricates, laminates or tempers glazing materials". Det kan riktignok se ut til at dette ikke gjelder etter norske regler, da Kjøretøyforskriften kun spesifiserer at svakt farget glass etter standarden godtas, men ikke nevner noe om resten av standarden.

Flink til å kjøpe biler jeg ikke har bruk for.

PCN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sideruter fra b-stolpe og bakover kan du sote/tone så mye du vil. Gjerne sort lakk vis du føler for det. Bakruta har du lov og sote så langt at du skal kunne reagere med øynene i speilet at det kommer blinkende lys bakfra. Anbefales der med film er rundt 65-70%

95` VW vento

95` Audi S2 avant

97` MB C200

Tidligere biler:92`Toyota Corolla, 98` Audi A6 1.8TQ limo, 94` Audi 80 1.9TDI avant, 89` VW Polo 1.3FOX CC - 98` Audi A6 1.8TQ limo - 89` Audi 90 quattro 2.3 10v - 87` VW Passat GT5 Syncro stv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sideruter fremme er ikke lov uansett hvem % du bruker. Enten det er proff eller ikke er det ulovlig. Men hvis du bruker en veldig lys film er det hvertfall mindere fare for å bli stoppet. Men du kommer til å får smekk på EU.

gamle bilen gikk gjennom eu godkjenning å naf 2 ganger med lys soting rundt om. men spørs selvsagt hvem du møter på , men de kara er kjent for å være litt nøye. ble også stoppet et par ganger av politiet i promille kontroler uten å få noen kommentar på det.

 

hvis du ska sote rundt om rimelig ville jeg anbefalt deg å kjøpt den lyseste filmen på bilextra noe å 40% prosent gjennomsyn. den er rimelig å ser helt grei ut.

 

vemund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!! :)

 

gamle bilen gikk gjennom eu godkjenning å naf 2 ganger med lys soting rundt om. men spørs selvsagt hvem du møter på , men de kara er kjent for å være litt nøye. ble også stoppet et par ganger av politiet i promille kontroler uten å få noen kommentar på det.

 

hvis du ska sote rundt om rimelig ville jeg anbefalt deg å kjøpt den lyseste filmen på bilextra noe å 40% prosent gjennomsyn. den er rimelig å ser helt grei ut.

 

vemund

Galant 2002 comfort sedan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår