Gå til innhold

Stereoen trenger mer strøm.

Ranger emnet

Alexxx

Anbefalte innlegg

Vi har nå satt inn 2 forsterkere med 2 subber og 4 høyttalere i russebilen vår og er klar for fest! :P Men batteriet lever ikke i mer enn ca 30min hvis vi spiller med litt guffe. Hva skal vi gjøre? Kjøpe aggregat(?), større dynamo (tror vi bruker mer strøm enn vi produserer når motoren er i gang), et ekstra batteri så vi slipper å tømme det andre?

Det er forresten en VW Caravelle om det skulle ha noen betydning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

kondensator vil IKKE hjelpe.. ikke så lenge de bruker MER strøm enn dynamo leverer i hvert fall! Kondensatoren LAGER ikke strøm...

Kraftigere dynamo vil hjelpe når motor er i gang.. Masse batterier vil hjelpe når motor IKKE er i gang.. Men da kunne et aggregat gjort en ENDA bedre jobb..

BMW 525DAT -01

Bilstereo kommer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kondensator vil IKKE hjelpe.. ikke så lenge de bruker MER strøm enn dynamo leverer i hvert fall! Kondensatoren LAGER ikke strøm...

Kraftigere dynamo vil hjelpe når motor er i gang.. Masse batterier vil hjelpe når motor IKKE er i gang.. Men da kunne et aggregat gjort en ENDA bedre jobb..

Har tenkt på aggregat, vi trenger vel ikke et så stort et. Noen som vet hva det koster å kjøpe/leie et aggregat til å drive stereoen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo uansett ikke så enkelt med et aggregat om du har et bilstereo anlegg her.. Det normale er vel å benytte PA utstyr til stereo og et digert beist av et 230v aggregat?

Uansett, sjekk ladestrømmen mens dere spiller musikk.. Om denne går nedover når dere mater på med lyd er det nok dynamoen som ikke klarer lasten. billigste da kan være å se om dere finner en større dynamo som dere får festet på et eller annet vis som lader nok.. :)

-'97 Audi A4 1.8 TQ Avant [Bilstereo!]

-'91 Ford Sierra 2.0i CL [Drept!]

-'96 mazda 626 2.0i GLX [solgt]

Spiller selges

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si det høres ut som om personen som gav dere dette rådet vil ha dere til å kjøpe ny cd-spiller :D Spilleren kommer sannsynligvis til å dø på seg lenge før du ferdig med den første sixpacken.

Grunnen til at det forsåvidt ville være en forbedring, er fordi spilleren (sannsynligvis) leverer langt færre watt (og derved trekker mindre strøm) enn forsterkeren dere driver høyttalerne med, så sånn sett er det jo logisk. Men det ville også sannsynligvis bety nye høyttalere og/eller ny spiller, ettersom spilleren hadde gitt opp ånden i forsøket på å drive en drøss høyttalere til urealistiske nivåer, og da blir det vel nesten billigere med en kraftigere dynamo? ;)

Gode råd er ikke dyre, det er det de dårlige rådene som er...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si det høres ut som om personen som gav dere dette rådet vil ha dere til å kjøpe ny cd-spiller :D Spilleren kommer sannsynligvis til å dø på seg lenge før du ferdig med den første sixpacken.

Grunnen til at det forsåvidt ville være en forbedring, er fordi spilleren (sannsynligvis) leverer langt færre watt (og derved trekker mindre strøm) enn forsterkeren dere driver høyttalerne med, så sånn sett er det jo logisk. Men det ville også sannsynligvis bety nye høyttalere og/eller ny spiller, ettersom spilleren hadde gitt opp ånden i forsøket på å drive en drøss høyttalere til urealistiske nivåer, og da blir det vel nesten billigere med en kraftigere dynamo? ;)

Gode råd er ikke dyre, det er det de dårlige rådene som er...

Var dette jeg også tenkte. Jeg koblet hjemmehøyttalerne min på en altfor svak forsterker, ikke bare sluknet hele greien etter noen minutter, men lydkvaliteten var ikke helt på topp heller.

Etter det jeg har lest for noen år siden, så blir høyttalerne fortere ødelagt med for liten forsterker enn for stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har altså 2 stk 6X9" og 2 stk 8" på 2 forsterkere.

Da lurer jeg på hvor digre de forsterkera er.

For bruttern hadde carravell og kjørte 3 veis sett og 2stk 8" og 2stk 12" på 2 phoenix Gold forsterkere ZX serien.

På orginal dynamo med orginal reg.

Og med full guffe på stereon så hadde han stabil 14,2V på tomgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar han mener at de "fire høyttalerne" er 6x9-tommerne og 8-tommerne, og at basselementene er i tillegg. Men du har rett i at det ikke burde være noen gedigen heksekunst å holde det i gang, med mindre man bruker basselementer med griselav følsomhet. Selv da høres det egentlig ut som om noe skurrer litt (ikke bokstavelig talt. Håper jeg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar han mener at de "fire høyttalerne" er 6x9-tommerne og 8-tommerne, og at basselementene er i tillegg. Men du har rett i at det ikke burde være noen gedigen heksekunst å holde det i gang, med mindre man bruker basselementer med griselav følsomhet. Selv da høres det egentlig ut som om noe skurrer litt (ikke bokstavelig talt. Håper jeg).

Riktig det du sier ja. Var broren til en kompis som fiklet på forsterkeren til subbene, og det jeg fikk vite var at den forsterkeren som var på subbene slo seg av hvis den ikke fikk nok strøm eller noe, men jeg synes det er veldig merkelig at bilen ikke skal kunne levere nok strøm til 2 forsterkere når motoren er i gang. Vi får dra frem voltmeteret i morgen og sjekke tilstanden.

Edit: Slik ser subbene ut. Med en følsomhet på 94, som, om jeg ikke tar helt feil, er ganske bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider