Gå til innhold

EBAY.COM... Erfaringer med auksjonshandel i utlandet?

Ranger emnet


jonarv

Anbefalte innlegg

Ser det er et hav av bildeler, stereo osv osv som selges der, men er selvfølgelig skeptisk til å handle av folk fra alle verdenshjørner. Hvordan skal man betale en fyr i USA for en forsterker f.eks? Er det stor sjangs for at varen kommer fram? Vil jeg tape p.g.a av fraktkostnader?

 

Hadde vært kjempebra om noen her som har handla en del der fra før kan vise vei for oss andre! Erfaringer, tips og tommelfinger-regler er kjempeviktig å ha med seg før man kaster seg ut i den auksjonsjungelen der...:bok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

første du må gjøre er å registrere deg på ebay.com(da kan du bruke alle ebay sidene,fra alle land)

lønner seg også å registrere seg på paypal,for da bruker du paypal til å overføre pengene til selger(jeg kjøper kun fra folk som godtar paypal)

før du legger inn bud,sjekk karakteren,sjekk om han har fått mange negative karakterer i det siste,da lønner det seg å holde seg unna.

sjekk alt som står på siden(også det med liten skrift)

spesielt gjelder dette elektronikk artikler.

sjekk om selgeren sender til utlandet,om det står at han ikke gjør det,send mail og spørr,så kanskje han gjør det alikevel.

skal du kjøpe noe som veier litt,lønner det seg å spørre hvor mye frakta kommer på,er mange som tjener mye på å legge på noen $ på frakta,og det blir fort dyrt.

en pakke på 0,5-1kg kan variere fra 12$-35$,men pleier å ligge rundt 20$

98 vw golf 4 gti

 

Member of VW Audi Club Norwegen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjøpt mye stash på ebay, og har vært lite belemret med ekstra uforutsette avgifter og denslags.

 

Bruke paypal og ta og gå SELGER litt i sømmene, har de solgt 50000 ting og vært registrert siden 2001 og har over 95% positiv feedback skal alt være ganske gull.

 

Men bruk litt snusfornuft når du skal handle. som oftest må det du finner være veldig billig hvis det skal svare seg:

 

Slik jeg gjør det:

* Er det budrundre setter jeg meg en makspris og holder meg til den!

* Er det "buy it now" er det å finne ut hva frakten blir,(gjerne maile litt frem og tilbake med selger før du "trykker på kjøp-knappen"

* Ta og legg sammen totalsummen og regn om kursen til norske kroner. Er det 50kr å spare sammenlignet med å kjøpe i Norrge er det liten vits..

* Ta høyde for at du kan få 25% moms i tillegg på kjøpssummen

* Ta høyde for at fraktselskaper som feks UPS,Fed-ex, DHL tar et gebyr for å fortolle varen for deg og du får en regning fra de ca 1 mnd på fortolling og moms... jeg fikk en slik en gang på et bar snowboardbindinger og et par sko. Regningen på fortolling og moms ble 850kr. Vell og merke hadde prisen vært 4300kr + 900kr hvis jeg skulle kjøpt det nytt i Norge. Betalte til sammen 3400kr. altsp 5200kr minus 3400kr = 1800kr spart...

"Hvorfor kan ikke kvinner rygge?"

Gutten bygger amatør anlegg: http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=111618

http://www.bilforumet.net/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjøpt det meste på Ebay.Masse deler-styling-turboer osv. Faktisk en bil også , en 200SX.

 

Ligg unna alle som ikke godtar PayPal. Det er veldig viktig. Du er mye bedre beskyttet mot svindlere dersom du bruker PayPal pga forsikringer via Ebay osv.

 

Husk at det kommer moms på varene dersom prisen er over 200 inkl frakt. Følger du med litt får du det meste mye billigere enn her hjemme.

Imponert...men ikke overrasket.

Låven racing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjøpt det meste på Ebay.Masse deler-styling-turboer osv. Faktisk en bil også , en 200SX.

 

Ligg unna alle som ikke godtar PayPal. Det er veldig viktig. Du er mye bedre beskyttet mot svindlere dersom du bruker PayPal pga forsikringer via Ebay osv.

 

Husk at det kommer moms på varene dersom prisen er over 200 inkl frakt. Følger du med litt får du det meste mye billigere enn her hjemme.

 

Er ikke momsduppedingsen høynet til 1k nå da?

Le Golf Noir VW Golf III 2.0l GTI 8v

Prosjekt Stormgrå! VW Golf III 1,8 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer og litt på dette.

Har vunnet 2 auksjoner på ebay,billige in dash tv/dvd. Begge gangene har de jeg skulle kjøpe av blitt kicka fra ebay rett før jeg skulle sende penger. Begge hadde posetiv salgshistorie.:chairshot

 

Ericson

Altså, di du snakker om er folk som regger flere brukere, for å så gi hverandre positiv feedback, noe du kan legge merke til er at alle brukera har feedback av samme folka, og at item location og stedet brukeren bor er forkjellig.. Prisene står også i samme stil, LAVE..

Di tar heller ikke PAYPAL, bare money transfer..

 

Ett tips generelt er å spørre før du kjøper, spørr om di kan sende fra privat adresse e.l. og få di til å skrive gift på pakka, og feks om du kjøper felger, få di til å skrive OLD WHEELS.. Jeg har 47 av 47 vellykkede handler på ebay, og jeg har betalt MVA og toll på EN ting.. :)

98' E36 Stasjonsvogn. x - 2006 VW Golf GT TSI 170HK, x- 03 E46 320i Sport

x- Toyota Hiace trekkbil, x- 91 200SX S13 Driftbil.

x - NA 1994 Mazda Miata 1.8

x - Mange BMW E28.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår