Gå til innhold

Eirik99T: Saab 99 GL - T16prosjekt

Ranger emnet


Eirik99T

Anbefalte innlegg

Jeg bruker bakaksling fra Saab 900, og spindler m/drivakslinger fra 900, og bremser bak fra 900. Men nå har jeg funnet ut at jeg istedet for å bruke 900's frambremser skal bruke Saab 9000 frambremser! :) disse har større stempel, større anleggsflate på klossene, og bedre kjølekanaler i skivene. Enkelt og greit - de er STØRRE! :D Og så skal jeg skifte til stålomspunnede bremseslanger..

 

Videre leter jeg etter 9000IC. Men jeg har funnet en jeg antakeligvis kjøper nå, fra Sverige. Denne er en heeelt annen størrelse enn hva som er originalt på 900. Jeg skal fikse bilder til dere, når jeg har mer å vise.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 112
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

morsom projekt det her, har faktisk vurdert noe lignenede selv, men har ikke noe sted å holde på.

Jeg kjøpte nesten en 99 med T8 motor i fjor, men den ble solgt før jeg fikk bestemt meg.

 

Logoen på det rattet er helt orginalt, det er bare en gammel logo.

'75 Saab 96 v4 Rallybil

'80 Saab 96 V4 Jubileum

'88 Saab 900 Aero

'90 Saab 900 Aero

'96 Saab 9000 Aero

Lenke til kommentar
Del på andre sider

morsom projekt det her, har faktisk vurdert noe lignenede selv, men har ikke noe sted å holde på.

Jeg kjøpte nesten en 99 med T8 motor i fjor, men den ble solgt før jeg fikk bestemt meg.

 

Logoen på det rattet er helt orginalt, det er bare en gammel logo.

 

Han jeg kjøpte rattet av sa at han hadde tatt en som lignet, fra en nøkkelring. Selv vet jeg ikke helt hvor mye/lite denne ligner.. :) Men jeg synes den ser grei ut.

 

En 99T8 sier du? en ombygd en, eller en original?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan Eirik! Kjempestilig prosjekt du har pågang. Du må for all del beholde original stuket best mulig og hive på 2,1/2,3 topp, 2,1 innsug og trim60 turbo så tror jeg det er mange som blir overasket når du kommer susende forbi ;)

Du får skrive mer om 9000ok konverteringen din siden dette jeg også har vært å tittet på. ;)

 

Her er et par sider jeg bruker til "lookup" når det kommer til 900 trim og tips, men det er sikkert noe nyttig for deg der også siden du bruker mye fra 900.

http://www.saab4fun.com/trim.html

http://popeye.rty.nu/indexbil.htm

http://www.vestgote.se/saab/900t8/megasquirt/insugorail.htm

http://www.abbottracing.com/

http://www1.shellkonto.se/patriko/saab/di.html

 

mvh. Marius Vangen

cheers

VW Passat '99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han jeg kjøpte rattet av sa at han hadde tatt en som lignet, fra en nøkkelring. Selv vet jeg ikke helt hvor mye/lite denne ligner.. :) Men jeg synes den ser grei ut.

 

Saab har aldri hatt slikt merke værtfall, de har hatt 4 forskjellige som er ulike den. Og jeg har slik nøkkelring som den logoen der kommer fra! :cool:

- 1993 Saab 9000 Aero

- 1986 Mercedes E300 - Jobbil m/ manuell

 

- Kristoffer, Stcn N783

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saab har aldri hatt slikt merke værtfall, de har hatt 4 forskjellige som er ulike den. Og jeg har slik nøkkelring som den logoen der kommer fra! :cool:

 

Logoen som skulle vært i det rattet, er svært lik. For jeg har bilder av en haug med slike ratt, og eneste forskjell jeg kan se er at mitt har litt lysere blåfarge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En 99T8 sier du? en ombygd en, eller en original?

Det var en ombygd en, motor fra en og900

 

Saab har aldri hatt slikt merke værtfall, de har hatt 4 forskjellige som er ulike den. Og jeg har slik nøkkelring som den logoen der kommer fra! :cool:

Den logoen var på V4'ene

'75 Saab 96 v4 Rallybil

'80 Saab 96 V4 Jubileum

'88 Saab 900 Aero

'90 Saab 900 Aero

'96 Saab 9000 Aero

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er motoren ute, og jeg er igang med å flytte reimhjulene fra 99-motoren over på turbomotoren, for jeg har ikke plass til doble reimhjul. I tillegg har jeg montert bakakslingen, og Saab9000-stålfelgene gjorde seg! :) Og jeg har fått det mye omtalte sportrattet i hus.

 

Og idag har jeg kappet bort batterihylla! :boxing Batteriet må flyttes baki, ev. løftes opp en god del, men jeg kommer nok til å flytte det bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den logoen var på V4'ene

 

Mulig den var i rattet, men Saab sitt merke har aldri sett slik ut. De har hatt kun 4 forskjellige. Første var rød og formet som ett skjold, andre hadde ett fly, tredje var jo Saab/Scania og siste med bare Saab og gribben.

 

Og Eirik, nå begynner det å ta form høres det ut som, vi vil se bilder! :D

- 1993 Saab 9000 Aero

- 1986 Mercedes E300 - Jobbil m/ manuell

 

- Kristoffer, Stcn N783

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag dyttet jeg bilen (les: karosseriet) ut i sola, og vasket den. Jeg fikk også tatt en kjapp høytrykksspyling av motorrommet før jeg gav meg for dagen! :)

 

Nå må jeg snart ta fatt i sveisinga! syter litt med det, da jeg virkelig ikke kan sveise.. :D men jeg må(og skal) lære meg det!

 

(fortsatt på jakt etter nytt kamera å låne)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

I dag har jeg ordnet med papirer til ombyggingen! :) For å få bilen godkjent må jeg få et papir av Saab (les: GM) Norge. Etter at GM kjøpte Saab, har prisen på papiret gått fra 0kr til 2000kr! :hvaskjera

 

Papiret er snart på vei til meg, så fort jeg får løpt ned i garasjen (imellom eksamenslesingsøktene) og skrevet ned karosserinummeret! :)

 

For øyeblikket har jeg ikke tid til å jobbe så mye med bilen. Men snart er det sommerferie!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår