Gå til innhold

Eirik99T: Saab 99 GL - T16prosjekt

Ranger emnet


Eirik99T

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg tenkte jeg skulle legge ut en tråd om prosjektet mitt! Denne tråden ligger egentlig på http://www.saabturboclub.net , men det er kun for klubbens medlemmer, så jeg kommer til å kopiere en del av det jeg legger ut der, slik at det kan leses her. Kjekt å nå ut til flere folk, slik at en får mer respons :)

 

Ja, da hadde jeg handlet inn prosjektbil. Som topic lyder, skal det bli en 99 med T16-motor fra en 900 Aero -88! :) Girkasse har jeg enda ikke bestemt, men det blir enten 5girs fra 900T16 Aero eller 4girs fra 99GL. Den utkårede er en Saab 99 GL -83, rød og fin! :) naturligvis litt rust å å ta knekken på, men ikke mye. Sånn rent utenom motorbyttet skal jeg få montert en 900 bakaksling, som kreves for å få den godkjent. I tillegg skal jeg flytte håndbrekk bak (nå er det på forhjula), og da også skifte til den "nye" boltsirkelen, som kom i -88. Og så har jeg vært så heldig å få tak i skinninteriør i farge oxblod fra en 900 Aero, som naturligvis skal brukes. Utover dette er det få planer, så mye kan skje underveis.

det slo meg nokså nylig hvor avansert dette "ledningsnettet" kommer til å bli..!! :D jaja, jeg lærer sikkert mye av det. Og siden jeg kommer til å få så mye å koble på uansett, så skal jeg få til el-speil og sentrallås med det samme..!

 

Bilen står uten skilt, og jeg kan derfor ta meg god tid når jeg holder på med dette. da jeg aldri har gjort noen ombygging før forventer jeg at dette vil ta tid :D og jeg har nok å gjøre utenom dette prosjektet også, så det kan trygt kalles et langtidsprosjekt ;)

her er bildene fra innkjøpskvelden!

foran

99front.jpg

bak

99bak.jpg

side bak

Sidebak99.jpg

førersonen

Interior3.jpg

interiør

Interior.jpg

motorrom

Motorrom.jpg

t16motoren

T16motor.jpg

skinninteriøret

Skinnstol.jpg

 

 

 

Disse første innleggene mine er bare kopiert rett fra den andre tråden, for prosjektet startet for en måned eller to siden, så denne prosjekttråden henger litt etter. Det kommer nok ikke til å skje så fryktelig mye mer akkurat nå, for eksamensperioden er igang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 112
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

noen bilder fra denne ukens arbeid(ca uke 13), har ikke gjort så mye, men har ihvertfall fått begynt! :)

 

baksete borte:

Fjernetbaksete.jpg

interior5.jpg

interiør ute:

Innvendig3.JPG

Innvendig2.JPG

fjernet kroken:

Krokfjernet.JPG

dempertårnene skal byttes! ;)

Venstredempertarn.JPG

skal lære meg å sveise.. :D

Gulvhull.JPG

mer sveising trengs

Venstrehjulbue2.JPG

 

Uken har stort sett gått med til å finne rust, og begynne å pusse/klargjøre for sveising. nå må jeg bare finne meg noen jeg kan låne sveiseapparat av..! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her kommer bilder fra påsken! :)

 

fjernet lister rundtom

felger.jpg

fjernetlister3.jpg

 

den gamle bensintanken er tatt ned

gmlbensintank.jpg

 

stagene til bakakslingen er pusset, lakkert og tectylert :)

lakkertestag.jpg

 

den nye bakakslingen er pusset litt, lakkert og tectylert

bakaksling.jpg

 

nye dempertårn ligger klar til å sveises på plass! :D

nyedempertarn.jpg

 

rør til ICen er sandblåste, og skal lakkeres svarte igjen

ICror.jpg

 

jeg har fått meg sveiseapparat =)

sveiseapparat.jpg

 

fronten er ute

frontute.jpg

 

om jeg bare fikk løs drivakslingene, burde motoren kunne løftes rett ut nå

GLmotorlos.jpg

 

kaffebordet vårt

kaffebord.jpg

 

og så et kunstnerisk et :wink:

1243.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grooomt! Håper inderlig du skal ha den forholdsvis orginal utvendig!? Ingen ting som en skikkelig sleeper! :D Hvem forventer at en gammel 99 skal ha 200 gamp (eller mer!?)? Hvis det ikke er folk med kjennskap til Saab du har med å gjøre da selvfølgelig...

- 1993 Saab 9000 Aero

- 1986 Mercedes E300 - Jobbil m/ manuell

 

- Kristoffer, Stcn N783

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den skal iallfall foreløpig være original utvendig. Vet ikke helt hvordan det ender opp, men :)

 

Motoren har i utgangspunktet 175hk, men jeg har tenkt å hente ut litt mer, ca 210-220..

 

det store problemet er girkassen. Denne girkassen er ikke kjent for å ha veldige lang holdbarhet, så jeg tror ikke jeg skal overdrive med hester og dreiemoment heller. Selvfølgelig avhenger kassens levetid av hvem som kjører, og om en bruker hodet skal det ifølge mange gå bra.

 

Jeg er ikke helt bestemt enda, så vi får se ;)

 

 

(Tweeky, er du medlem av STCN? eller ihvertfall forumet?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kassa funker fint så lenge du ikke prøver å drepe den. Trenger jo ikke clutche ut så 280nm får rive løs 10 ganger om dagen (eller mer hvis du skulle lure den litt)! Hehe.. Er jo ikke det at den raser så fort du gir på, men de ytre lagrene på diffen er ikke verdens beste akkurat (synk.ringer er heller ikke direkte evigvarende) :rolleyes: Det med at Saab kasser ikke holder noe er vel litt overdrevet men...

 

Er ikke medlem der nei... får se om jeg koster på meg et medlemskap til sommeren ;)

- 1993 Saab 9000 Aero

- 1986 Mercedes E300 - Jobbil m/ manuell

 

- Kristoffer, Stcn N783

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke medlem der nei... får se om jeg koster på meg et medlemskap til sommeren ;)

 

ja, det tror jeg du må .. :) masse hyggelige folk, og mye god hjelp å få! i tillegg til lokaltreff i hele landet, ++. Oppfordrer dere andre Saabfolk også til å gjøre det samme om dere ikke har gjort det enda :)

 

Men over til Saaben - det vel ikke være tysk/japs med hinsidig mye styling for å få oppmerksomhet her?

 

siste nytt er nå at jeg har bestilt Saab original sportratt fra Sverige..! :D kommer med bilde senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- det vel ikke være tysk/japs med hinsidig mye styling for å få oppmerksomhet her?

 

Enig. Jeg liker Saab veldig godt! Nostalgi, klassisk. Men slikt imponerer ikke de fleste unge idag. Det er nettopp det du sier, masse plastikk og hester. Jeg blir litt oppgitt jeg.

 

Men en 99 med T16 er superinteressant! Gleder meg til å se hvordan dette utvikler seg! Stå på!

-Ikke mye snøring på lite, men litt snøring på mye! ;)

Nåværende bruksbil: 1992 Ford Sierra 4x4 stasjonsvogn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har planer ja :) Får kjøpe inn litt etterhvert som jeg har penger å avse.

 

- Lesjöfors (senke)fjærer

- Bilstein dempere

- nye foringer overalt

 

Foreløpig er det planene for understell. Kanskje jeg slår til med powerflex-foringer også, men det tror jeg blir litt i dyreste laget..

 

Og ellers blir nok bilen mer stabil også, for med oppgraderingen av boltsirkel blir den en del bredere, pga bredere felger/dekk med lavere innpress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer litt oppdateringer! :)

Det har ikke skjedd så mye i det siste, for jeg (prøver) å lese til eksamener.

 

Jeg har bare drevet med litt småfiks og modifikasjoner! :D

Jeg startet med et målerhus som vist tidligere i tråden. Dette har blitt forandret litt, men er foreløpig bare halvferdig..

 

Jeg begynte med turteller fra og900. Denne ville jeg absolutt få tilpasset, slik at jeg kunne ha den i midten ;) Så jeg kuttet litt, og litt til, og til slutt enda litt til.. Etter mye kutting passet den!

 

hus.jpg

 

turteller.jpg

 

Videre fant jeg fram et speedometer fra og900T, som jeg ville få til å passe. Problemet i første omgang er at skiva er altfor stor.

Jeg åpnet speedometeret fra turboen, og nullstilte dette når jeg først hadde det ute! :) Så flyttet jeg skiven fra 99an over på dette. Videre må jeg printe ut ny skive som passer til. Lagde bare en midlertidig for å teste.. :) Og jeg måtte frem med drillen for å lage hull til speedo-nullstilleren.

 

tspeed2.jpg

 

hus2.jpg

 

foran.jpg

 

bak.jpg

 

 

og til slutt kan jeg fortelle at følgende originale sportratt er på vei til meg fra Sverige. Jeg tror det vil passe bra :) (logoen i midten er ikke original)

 

DSC_0134.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår