Gå til innhold

Momentmotor?

Ranger emnet


ss242

Anbefalte innlegg

Hvordan ville oppskriften vært hvis man ville lagd en turbomotor for å få høyest og jevnest mulig momentkurve.

Hvor lang slaglengde? Kan man kjøre med 98mm på en turbo?

Lengde på innsug?

Eksoshus og turbin på turbo?

 

Ta utganspunkt i en 230 16V og kom med et forslag!

-1995 Volvo 960

-2010 Touran R-edition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mye moment og lang kurve er vel de beste løsningene to steg turbo, kompressor eller en turbo/kompressorkombinasjon... Men dette er også DYRE løsninger...

 

Noe mer jordnært, er høy comp og lavtrykksturbo...

 

 

PS: billigere å begynne med en chevy 350... :D:D:D:D ædda-bædda!

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, man trenger egentlig ikke så lang slaglengde.

Det er ikke bare positivt med det.

Tror nok du kan klare mye moment bare med 80 eller 86 mm slag.

Jeg bremset min med std 80mm til 522Nm på hjula ved 4200 omdreininger og momentet fantes ganske langt ned i registeret, og i den siste versjonen tipper jeg den ga en god bit over 600Nm på hjula (fortsatt samme slaglengde).

Med 86mm veiv er det ingen problemer med å tangere 700Nm. (Så til og med en i Wheels en gang som bremset 751Hk/1041Nm med 86mm veiv).

Men det finnes jo et hav forskjellige muligheter, og alle trimmere har jo sine egne meninger om hva som fungerer best.

 

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da hiver en heller inn en 2.5 TDI fra VW :P Kan vel dra ut 245 hk på det værste.

 

Da får man jo et register som går over 2000rpm, jeg vil ha over 5000.

 

Vil holde meg nede på rundt 350Hk, men få høyest mulig moment på lavest mulig turtall og sette sperra på ca 7000rpm.

Lang slaglengde er ikke bare positivt, men kan fungere ok på såpass lavt effektuttak og lavt turtall.

Men spørs om det er ideelt med så høyt som 98mm uansett.

Hvordan kunne det ha fungert med ca 2,7L og et oppsett med 2stk 13c turboer?

Elektronisk boostcontroller må man også ha.

Hva med innsuget? Korte rør med ikke alt for stor diameter?

 

Har veldig lyst på en motor som er lettkjørt og sterk, ikke ketchupsøl.

-1995 Volvo 960

-2010 Touran R-edition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ikke så ille ut det...

Samme komp som jeg hadde tenkt meg, vil vel holde med rett over 1bar ladetrykk for å oppnå effekten her.

Hadde tenkt å investere i stålveiv/råder/stempel pakka til SPM, derfor jeg vurderer litt lengre slaglengde.

Kammene tror jeg beholder, evnt noe custom etterhvert.

Hvor tidlig tror du kombinasjonen med den turboen, 2,5L+ og boostcontroller vil begynne å lade?

-1995 Volvo 960

-2010 Touran R-edition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg lurer mest på selv, for det står øverst på handlelista.

s90r har jo et forslag, hadde vært morro med twin 13c også, men vet ikke om det hadde funngert så bra.

 

Jeg foreslår en Turbonetics T3/4 med trim 60 kompressor og steg5 A/R 0.82 eksos.

Funker knall i fra 2800-7000+++

Du behøver heller ikke lade så mye for å oppnå 400Hk (ca 1bar).

Du får en turtallsvillig motor uten å må ofre for mye i det lave registeret.

 

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår