ss242 Skrevet April 23, 2006 Rapporter Share Skrevet April 23, 2006 Hvordan ville oppskriften vært hvis man ville lagd en turbomotor for å få høyest og jevnest mulig momentkurve. Hvor lang slaglengde? Kan man kjøre med 98mm på en turbo? Lengde på innsug? Eksoshus og turbin på turbo? Ta utganspunkt i en 230 16V og kom med et forslag! Siter -1995 Volvo 960 -2010 Touran R-edition Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VCE Skrevet April 23, 2006 Rapporter Share Skrevet April 23, 2006 Med mye moment og lang kurve er vel de beste løsningene to steg turbo, kompressor eller en turbo/kompressorkombinasjon... Men dette er også DYRE løsninger... Noe mer jordnært, er høy comp og lavtrykksturbo... PS: billigere å begynne med en chevy 350... :D:D:D:D ædda-bædda! Siter Mvh. Hans - Det er ikke fart som dreper, det er smellet. It's not the fart who kills, it's the smell! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oeb Skrevet April 23, 2006 Rapporter Share Skrevet April 23, 2006 Da hiver en heller inn en 2.5 TDI fra VW :P Kan vel dra ut 245 hk på det værste. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GMV Skrevet April 23, 2006 Rapporter Share Skrevet April 23, 2006 Tja, man trenger egentlig ikke så lang slaglengde. Det er ikke bare positivt med det. Tror nok du kan klare mye moment bare med 80 eller 86 mm slag. Jeg bremset min med std 80mm til 522Nm på hjula ved 4200 omdreininger og momentet fantes ganske langt ned i registeret, og i den siste versjonen tipper jeg den ga en god bit over 600Nm på hjula (fortsatt samme slaglengde). Med 86mm veiv er det ingen problemer med å tangere 700Nm. (Så til og med en i Wheels en gang som bremset 751Hk/1041Nm med 86mm veiv). Men det finnes jo et hav forskjellige muligheter, og alle trimmere har jo sine egne meninger om hva som fungerer best. Mvh Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ss242 Skrevet April 24, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 24, 2006 Da hiver en heller inn en 2.5 TDI fra VW :P Kan vel dra ut 245 hk på det værste. Da får man jo et register som går over 2000rpm, jeg vil ha over 5000. Vil holde meg nede på rundt 350Hk, men få høyest mulig moment på lavest mulig turtall og sette sperra på ca 7000rpm. Lang slaglengde er ikke bare positivt, men kan fungere ok på såpass lavt effektuttak og lavt turtall. Men spørs om det er ideelt med så høyt som 98mm uansett. Hvordan kunne det ha fungert med ca 2,7L og et oppsett med 2stk 13c turboer? Elektronisk boostcontroller må man også ha. Hva med innsuget? Korte rør med ikke alt for stor diameter? Har veldig lyst på en motor som er lettkjørt og sterk, ikke ketchupsøl. Siter -1995 Volvo 960 -2010 Touran R-edition Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
s90r Skrevet April 24, 2006 Rapporter Share Skrevet April 24, 2006 Hvis du ser bort ifra prisen: -B23/B230 -Penta veiv -Smidde stempler 9:1 i komp -Stål råder -16v topp med litt porting -Orginale turbo kammer -Grenrør -T3/T4 Steg3 hybrid kulelagret med AR .63 eksoshus -Autronic SMC m/ boostcontroller Glemt noe nå tro? Hmmmm.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
s90r Skrevet April 24, 2006 Rapporter Share Skrevet April 24, 2006 Da hiver en heller inn en 2.5 TDI fra VW :P Kan vel dra ut 245 hk på det værste. Hvis du liker å få en kronisk drittmotor i bilen din så... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ss242 Skrevet April 24, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 24, 2006 Høres ikke så ille ut det... Samme komp som jeg hadde tenkt meg, vil vel holde med rett over 1bar ladetrykk for å oppnå effekten her. Hadde tenkt å investere i stålveiv/råder/stempel pakka til SPM, derfor jeg vurderer litt lengre slaglengde. Kammene tror jeg beholder, evnt noe custom etterhvert. Hvor tidlig tror du kombinasjonen med den turboen, 2,5L+ og boostcontroller vil begynne å lade? Siter -1995 Volvo 960 -2010 Touran R-edition Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
volvokvaløya Skrevet April 24, 2006 Rapporter Share Skrevet April 24, 2006 nissans13:hvilken snurrebass tenker du å kjøre med? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ss242 Skrevet April 24, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 24, 2006 Det jeg lurer mest på selv, for det står øverst på handlelista. s90r har jo et forslag, hadde vært morro med twin 13c også, men vet ikke om det hadde funngert så bra. Siter -1995 Volvo 960 -2010 Touran R-edition Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oeb Skrevet April 24, 2006 Rapporter Share Skrevet April 24, 2006 Hvis du liker å få en kronisk drittmotor i bilen din så... Synes en -99 med 600 000 km, 1100 kg daglig last og chiptrimming uten noe overhaling av motor/clutch er ganske holdbart jeg. Uansett, lange innsugsrør? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ss242 Skrevet April 24, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 24, 2006 Blir den kjørt nesten 100k i året, så vil den jo nesten aldri bli kald, selvsagt går de veldig langt da. Men ikke aktuelt uansett, en D5 hadde nok vært et bedre valg. Siter -1995 Volvo 960 -2010 Touran R-edition Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
volvokvaløya Skrevet April 24, 2006 Rapporter Share Skrevet April 24, 2006 Hva med å kjøpe en MSR 68 fra Martin Schanche? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mambo Skrevet April 24, 2006 Rapporter Share Skrevet April 24, 2006 snakker vi r5 eller v6? v6 =søppel ;) har store problemer med kammer ol.-. Siter - BMW 525DAT M-Sport 2005 - - SELGES 400.000 - Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GMV Skrevet April 24, 2006 Rapporter Share Skrevet April 24, 2006 Det jeg lurer mest på selv, for det står øverst på handlelista.s90r har jo et forslag, hadde vært morro med twin 13c også, men vet ikke om det hadde funngert så bra. Jeg foreslår en Turbonetics T3/4 med trim 60 kompressor og steg5 A/R 0.82 eksos. Funker knall i fra 2800-7000+++ Du behøver heller ikke lade så mye for å oppnå 400Hk (ca 1bar). Du får en turtallsvillig motor uten å må ofre for mye i det lave registeret. Mvh Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.