Gravstein Skrevet April 9, 2006 Rapporter Share Skrevet April 9, 2006 Bytte girkasse olje går som en drømm. Først så ser du etter en tappe plugg på bunn av girkassa så finner du ut hva vektøy som skall til (opel er det en diger umbrako på Gtrag kassene) På andre biler kan det vere 6 kant eller Torx. Når du har fått ut bunnpluggen\skruen og tømt oljen fra girkassa og setter pluggen\skruen på plass. Så skall det vere en skrue\plugg på venstre eller høyre side (ivertfall på fleste Opel Rwd. Skru ut den og hell innpå med riktig megngde og type olje. Her kan det vere lurt å lage seg ett jalla verktøy som å kappe av bunnen på ei 0,5l brus flaske og ha en lag slange i den andre enden. Stapp slangen inn i påfyllings hullet og hell oljen i flaska så renner oljen fint inn i girkassa uten søl happyhappy Faen eg skulle ha laget en Guide med biler og stuff eg.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torodd Skrevet April 9, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 9, 2006 skal test og bytte olja på gir kassa når jeg skal ta service på bilen, som forhåpentlig vis ikke blir så alt forlenge til... noen spesiell olje dere anbefaler eller?? girkassa er normal når den bare blir varm, og ellers har jeg funnet ut at vis jeg setter den i 4gir før jeg setter den i revers går den lett i gir (di gangene den er vansklig) Siter BMW 320ia m-teck Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Probe GT Skrevet April 9, 2006 Rapporter Share Skrevet April 9, 2006 Wire eller hydraulisk clutch overføring? Bare lurer :) Siter Probe GT 2.2L Turbo "too young to die" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torodd Skrevet April 10, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 10, 2006 Wire eller hydraulisk clutch overføring? Bare lurer :) hmm.. aner ikke, er en Audi A4 1,8 1996mod. er ikke noe gale med clutchen bortsett fra at den er slitt.. Siter BMW 320ia m-teck Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
realace Skrevet April 10, 2006 Rapporter Share Skrevet April 10, 2006 Er samme på min A4. Hvis du har problemer med å få den inn i revers så kan du legge den i 1 gir og gli frem noen cm først. Da bruker det å bli greit å få den i revers. Tror det er slitt overføring som er problemet Mvh Siter 02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII 10 Mitsubishi ASX instyle+ http://www.lancerregister.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Probe GT Skrevet April 10, 2006 Rapporter Share Skrevet April 10, 2006 Er fort gjort og flushe systemet hvis det er hydraliskt, hell på ny DOT.. hvis det aldri er blitt gjordt før så er det jo like greit og gjøre det uansett. HVIS det er hydraulisk clutch da :) Siter Probe GT 2.2L Turbo "too young to die" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik Braseth Skrevet April 10, 2006 Rapporter Share Skrevet April 10, 2006 Men det er vel oljen i kassa, og ikke i hydraulikksystemet som bør byttes? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Probe GT Skrevet April 10, 2006 Rapporter Share Skrevet April 10, 2006 Joda, det sier jo seg selv hvis ingen av oljene er byttet før! Problem med hydraulisk clutch er det at det slurves med bytting av DOT vesken, og som folk flest vet er at denne suger til seg mye fuktighet. Fuktighet=Rust Og det er noe du ikke villl ha i hverken master eller slave sylinderen, og rørene for den sags skyld. Men olja på kassa er jo så mye mer viktig!! mitt lille tips er, har du problem og få den i reverse igjen, ikke rør girspaken.. pump litt på clutchen (for og bygge opp trykk) og prøv revers igjen, UTEN og prøv den inn i noen andre gir... Er på jobb, så kan ikke skrive så mye mer detaljert men håper dette er til hjelp! Og undersøk om det er wire eller hydraulisk, så har man ihvertfall utelukket en ting fatality Siter Probe GT 2.2L Turbo "too young to die" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bilmann Skrevet April 11, 2006 Rapporter Share Skrevet April 11, 2006 Min bil var kun sånn når den var kald. Etter at motor/girkasse hadde fått kjørt seg litt, ble den mye lettere. Etter giroljeskift og smurning, ble den som normal når det var kaldt også, så vil tro det vil hjelpe for deg og. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
texas_ranger Skrevet April 11, 2006 Rapporter Share Skrevet April 11, 2006 merker det er noe rart med kassa til golfen, den må nermest stå stille for og få den i første gir. ta feks om jeg komemr inn mot ewtt kryss og har den i andre gir og så sakl sette den i første, så må jeg føsrt sette den i fri og for så og PRESSE girspaken opp i første, jo mindre fart jeg ahr jo lettere går det.. jeg legger ikke like mye merke til det men har lakt meg til den uvanen at jeg ikke setter den i frøste før ejg står heilt stille.. noe som kan være frustrerende for passasjerer og kjøre lærern min var hellr ikek noe glad for det.. pluss at når ejg gir på alt den er god for i første gir og så skal smette den over i andre, så klarer jeg ikke å få dradd girstanga ned før turtallet ligger på ca 2000 RPM. litt irriterandes.. men er det noen som vet hva det kan komme av? hjelper ikke og mellom gasse eller slikt Siter mazda! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torodd Skrevet April 11, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 11, 2006 bilen er som sakt lett og sette i revers når den er varm. om d er hydrailisk clutch eller ikke vet jeg ikke... men d går to stag fra girstanga og bort til en slaks sylynder i kassa mener jeg på.... Siter BMW 320ia m-teck Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Radial Skrevet April 11, 2006 Rapporter Share Skrevet April 11, 2006 merker det er noe rart med kassa til golfen, den må nermest stå stille for og få den i første gir. ta feks om jeg komemr inn mot ewtt kryss og har den i andre gir og så sakl sette den i første, så må jeg føsrt sette den i fri og for så og PRESSE girspaken opp i første, jo mindre fart jeg ahr jo lettere går det.. jeg legger ikke like mye merke til det men har lakt meg til den uvanen at jeg ikke setter den i frøste før ejg står heilt stille.. noe som kan være frustrerende for passasjerer og kjøre lærern min var hellr ikek noe glad for det.. pluss at når ejg gir på alt den er god for i første gir og så skal smette den over i andre, så klarer jeg ikke å få dradd girstanga ned før turtallet ligger på ca 2000 RPM. litt irriterandes.. men er det noen som vet hva det kan komme av? hjelper ikke og mellom gasse eller slikt hvis kjørelæreren din faktisk reagerer på det, så må han/hun tenke 2 ganger. 1.giret er et "igangssettings-gir", dvs, fra stillestående. Men, høres ut som du har noen slitte syncro-ringer på kassa di :) gammel bil kanskje? prøv med ny og Riktig olje+en god oljetilsetting. Siter - 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn - 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil x-1992 Volvo 940 GL - Solgt X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torodd Skrevet April 11, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 11, 2006 Joda, det sier jo seg selv hvis ingen av oljene er byttet før! Problem med hydraulisk clutch er det at det slurves med bytting av DOT vesken, og som folk flest vet er at denne suger til seg mye fuktighet. Fuktighet=Rust Og det er noe du ikke villl ha i hverken master eller slave sylinderen, og rørene for den sags skyld. Men olja på kassa er jo så mye mer viktig!! mitt lille tips er, har du problem og få den i reverse igjen, ikke rør girspaken.. pump litt på clutchen (for og bygge opp trykk) og prøv revers igjen, UTEN og prøv den inn i noen andre gir... Er på jobb, så kan ikke skrive så mye mer detaljert men håper dette er til hjelp! Og undersøk om det er wire eller hydraulisk, så har man ihvertfall utelukket en ting fatality Det fungerte og pumpe på clutchen happyhappy men hva tyder d på... noe jeg kan gjøre som sansynlig vis vil hjelpe?? men den blir lett og sette i gir bare bilen blir varm (som jeg sikkert har sakt et dusin ganger før...) Siter BMW 320ia m-teck Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Radial Skrevet April 11, 2006 Rapporter Share Skrevet April 11, 2006 Det fungerte og pumpe på clutchen happyhappy men hva tyder d på... noe jeg kan gjøre som sansynlig vis vil hjelpe?? men den blir lett og sette i gir bare bilen blir varm (som jeg sikkert har sakt et dusin ganger før...) En billig start er å bytte clutchveske :) Siter - 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn - 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil x-1992 Volvo 940 GL - Solgt X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KristianG Skrevet April 11, 2006 Rapporter Share Skrevet April 11, 2006 hvis kjørelæreren din faktisk reagerer på det, så må han/hun tenke 2 ganger. 1.giret er et "igangssettings-gir", dvs, fra stillestående.Men, høres ut som du har noen slitte syncro-ringer på kassa di :) gammel bil kanskje? prøv med ny og Riktig olje+en god oljetilsetting. Reagerte litt på det der jeg og.. Bruker å gire for mamma, å hun sier jeg aldri skal sette bilen i første før den står helt stille. Siter Le Golf Noir VW Golf III 2.0l GTI 8v Prosjekt Stormgrå! VW Golf III 1,8 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg