Gå til innhold

Spekulasjon: E30 er nært automotiv perfeksjon

Ranger emnet


Øyvind Ryeng

Anbefalte innlegg

E30 er unektelig en pen bil under de riktig omstendighetene. Men snakker man om E30, kan man umulig unngå å nevne 190en. E30s direkte konkurrent. Kampen mellom BMW og Mercedes-Benz. Begge "små" 4-dørs familiebiler i den ene enden, i den andre hardbarkede deltagere i verdens kanskje råeste racingsirkus ved navnet DTM. Biler med utrolig stor kjøreglede og ikke minst, sjel!

 

Det å velge mellom disse to merkene, disse to bilene, blir jo som alltid etter smak og behag. For meg falt valge på Mercedesen. Kanskje pga. den knallharde kvalitetskontrollen de gamle MBene hadde, kanskje pga. Senna og Schumachers velsignelse av 190en og dens supre chassi. Hvem vet. Uansett, man kan vel egentlig ikke trå feil ved valget av noen av disse bilene.

 

Schumi og hans 2.5-16

bild12.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 110
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

jeg har e30 320i og jeg kan ikke tenkt meg og selge den eller bytte den bort. Elsker alt med den, da mener jeg designen, motoren, intriøret, rompa og den hissige fronten på den ikkeminst. Å den syke lyden når han når turtallsperra, hoho. Er vell en fryd og sette seg i den, vri om nøkkelen, høre motoren starter, trø inn kløtchen, sett den i første og fyr laus. nesten like godt som og knulle. skal ikke si noe sikkert, spørs på rypa. hehe

Lakkerer i alle farger og nyanser, men helst svart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser det er mange meninger ute og går; positive og negative. Jeg takker og bukker for de positive tilbakemeldinger rettet til meg personlig. Det er åpenbart at jeg ikke kan snakke for andre, men her er mine 2 øre reférert til noen av kommentarene og argumentene jeg har hørt så langt:

 

Perfekt?

Jeg spesifisérte i trådtittelen at jeg synes den er nært perfekt. Mye kan gjøres annerledes, eksempelvis, vektfordelinga og balansen i en 325i er et godt stykke unna 50/50; det sier seg selv med en sekser i front hvis vekt er ~55 kilo mere enn f. eks. F20C'en i Honda S2000. Dertil er motoren fysisk lengre og flytter dermed mere vekt forover ifht. en aluminiumsfirer som rett og slett er kortere (og yter 70-80 (!) hester mere på topp med halvliteren mindre sylindervolum). M20-motoren er ikke noe teknologisk revolusjonérende, men den får jobben gjort, og kan bygges opp til å yte bra, både N/A og FI. Rosinen i pølsa er først og fremst FR-layouten, dernest hvor lette de er å trimme eller bytte motor i (trerotors er blitt gjort, F20C/F22C er blitt gjort, 2JZ-GTE er blitt gjort, BMW's egne M50/M52, S50 og S52 er blitt gjort, SR20DET er blitt gjort etc. etc).

 

Eierne:

Det er videre også åpenbart at ikke alle som eier E30 automatisk er idioter. Jeg for min del kjøper biler på grunn av bilene; ikke pågrunn av hva folk måtte tenke om meg. Jeg hadde likt E30 selv om enhver dendrofil voldsdømte barnemishandler og ekteskapsbryter hadde fått en utdelt av staten. Om folk tenker "OMG WTF, se på han med den fancy' skjorta og solbriller i E30'en der; hva er det han tror han er; han er sikkert på vei til å plukke opp sin 13 år gamle kjæreste" og liknende, så driter jeg regelrett i dét. Jeg personlig har ingenting å bevise for ignorante folk jeg ikke engang kjenner. Mens folk står på sidelinja og hater ruller jeg selv rundt i en bil jeg elsker, og dét, folkens, er alt som teller.

 

Sikkerhet:

Selv om E30'ene hadde vært så usikre at hodet mitt eksplodérer i en pårygging på en parkeringsplass gjør det meg ingenting. Om jeg kunne velge å få en fire kilo lettere bil men med dét fikk den 80% mindre sikker, da hadde jeg likevel valgt de fire kiloene. Jeg vektlegger generell performance mye høyere enn passiv sikkerhet.

 

Godkjenning:

"Alle" har gjort alt med E30, og du får det meste av ombygginger innenfor fornuftens grenser godkjent; man slipper å måtte se seg over skuldra etter biltilsynet og politiet når man er ute og kjører og trenger ikke bestikke personalet når tiden er kommet for EU-kontroll.

 

Plass:

For min del spiller det ingen trille om baksetet er trangere enn dét i en 2-seters RX-7. Det er jo ikke akkurat som om man kan ha folk baki i det hele tatt når felgene stikker en halv desimeter utenfor skjermkanten (med mindre man snakker om 20 kg/mm-bakfjærer som vil gjøre bilen ytterligere ukjørbar når den er ulastet) (se nedenfor).

 

Tyskerstuk:

La meg være den første til å innrømme det: jeg er en av Bilforumets aller største suckere for tyskerstuk. Absolutt ingenting, og da mener jeg virkelig, ingenting i hele verden synes jeg ser like stilig ut som en hvilkensomhelst Tysk bil ombygget etter god, gammeldags Tysk idé - det ser bare så jævlig perfekt ut. Jeg blir sjelven i knærne av biler med diskré valsa skjermkanter; 9*16, 9*15 eller tilsvarende med sølvfarga senter og kroma kant stikkende utenfor skjermkanten; 205/40-dekk som såvidt klamrer seg fast på felgen med skjermkanten to centimeter ovenfor, midt i mellom felgkant en og dekket; et karrosseri i så perfekt stand at den ser ut som den nettopp er rullet ut av samlebåndet anno 1989; diskré styling (les: originalkits) á lá M Technic II og detaljer som etter mitt skjønn passer perfekt inn, á lá rensede emblemer, fjerna sideblinkers, sorte lister, mørke lykter og hvite- eller sotede blinklys ellers og så videre og så videre. Dette er selvfølgelig smak og behag, og min smak sier: Tyskerstuk > Alt annet. Og man bygger vel sin egen bil opp etter hva man selv liker, og ikke etter hva andre synes, gjør man ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morro å høre slike ord Øyvind :)

 

Jeg er i likhet med mange andre her i tråden helt E30 frelst.

Kan sitte i mange timer daglig å kun surfe E30. Hva slags oppsett passer,

hvilke bakstillinger er bolt on, hva slags servotannstang kan man bruke, hvordan vil vektfordelingen bli.. slik tanker sitter jeg å leker meg med hver dag!

Enden på hvor mye tuning og styling som passer til E30 vil aldri en ende ta! Jeg + noen kompiser som er BMW karer til beinet kan sitte å diskutere i TIMER

om alt fra motoroppsett og understellsgeometri til hvordan man best mulig skal stille opp bilen før sving for å få best utgangsposisjon for videre skrensing.

Non-BMW folk sitter helt issolert i slike diskusjoner. Vi er i vår egen verden..

 

Selv har jeg kun enda en 318, som ikke er verden vasseste, men den går helt greit i forhold til Norske fartsgrenser.

Selv holder jeg på å skaffe til veie deler for ombygging til 325.

 

E30 er nesten en livsstil. Da jeg vandrer omkring på min lokale opphogger bruker det som regel å ligge 4-5 E30 der.. får helt vondt i magen jeg :(

HVEM I H***** SKROTER EN BULKFRI E30!!!? Jo, folk som aldri skulle ha vært priviligert nok til å kjøre en! (Rett fra hjertet)

 

Selv har jeg min favoritt i faceliftutgaven i 2dørs version.

Kle så på den et M-tech II kit og noen passende 17-18" felger så vi igang!

 

En av tingene jeg har lyst til å dra litt fram er hva du var inne på ha||on;

Understellgeometrien er videreført gjennom hele 90-tallet. Vitner det ikke om

kvalitet så vet ikke jeg! En annen ting er at E30 hadde kjøling til bremsene i front, noe som jeg ikke kan si å være hverdags på 80 talls bil...!

Dette er noe noen bilmerker har drøyet helt til år 2000 med å videreføre!

Kan ikke gjøre annet enn å glise jeg, å gi BMW's ingeinører på 80 tallet topp score på design, understell og funksjonalitet!

Desverre, som nevnt tidligerer er mye av E30'ene eid av folk som ikke vet opp og ned på en tennplugg, derfor er altfor mange i skrøplig stand.

 

Min påstand:

Hadde man brukt en random bil fra 80-tallet like hardt som man har brukt en E30 så skulle jeg LIKT å sett hvilken/hvilke biler som hadde vært kjørbare enda!

 

Jeg kunne sikkert sittet her og ramset opp alt jeg har i hue om E30 til i morra,

men dere ville vel heller bare innsett hvor godt jeg kunne hatt av litt aveksling fra bil helpme

 

E30 - bilen over ALLE biler (foreløpig).

M3 = Bilmagi!

 

Jeg har lyst til å avslutte med å sitere påtroppende president i BMW Car Club Norway, Frederick A. Mowincel om hans kommentar rundt E30 M3 : "-Kongen lever!!! Og DU kan eie den i dag!" :smilbmw

Den som ingen Ferrari har - får ladda BMW med bar


http://www.youtube.com/oddisPProductions

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal ikke jeg sitte og kverulere andres meninger, slike diskusjoner

tar rett og slett aldri slutt uansett, så ser ikke vitsen..

 

Men siden tråden er her, kan jo jeg ytre min mening om disse bilene.

 

Bilen i seg selv:

Fint design, bra komplettert alt i alt og sist men ikke minst,

the all-mighty rwd.

Masse trim og styling muligheter, og tyskerstuk er og blir, som sagt, nydelig!

 

Eierne:

For å si det slik, jeg tror ikke det er bilen som gjør e30 eiere

til folk som så absolutt skal henge på folk i f.eks kryss osv,

eller rånere, som står på den lokale Esso`n med burger-rap

og cola i høyrehanda. Folk flest som kjøper e30

er bevisste på hva de kjøper, og hadde i de fleste tilfeller

hengt seg på deg i et kryss med en hvilken som helst annen

bil og.

 

Sikkerhet: Har ikke peiling på sikkerheten på e30,

men jeg stiller meg ved sidenav herr Ryeng her.

Når jeg kjøper bil, så kjøper jeg den ikke fordi den er

sikker om jeg kræsjer med den eller ikke, det er

kun bonus for min del.

 

Kjøreglede: Nå har jeg kun kjørt e30 en gang, dette var

en kamerat sin, (random4k), og jeg må få sagt det, jeg

elsket det. Selv om jeg fortsatt står ved min mening

om at 240 er bedre, så elsket jeg e30`n.

 

My few cents

mvh

Daniel Nilsen \ Danieln

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. Er vel 2 forskjellige typer biler..

 

Heller 2 seter med ordentlig plass og motoren i ryggen enn 2 seter med "benk" bak :)

 

Forskjellig smak har man jo.. Glad for det :D :D

 

Automotiv perfeksjon kan være så mangt... Dumt formulert topic synes jeg.. Skal man ha noe tilsvarende automotiv perfeksjon må ALLE fordeler være der med få eller ingen ulemper... E30 er morsomme biler men laangt ifra "perfekte" for de fleste.

-81 Lada 1300S En rullende livsstil

-07 Bmw 116i Liten og snerten kar trenger liten og snerten car

<<=== Stripa, verdens kuleste kattepus!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan si meg enig på flere punkter her, e30 er vel det beste bmw har kommet med noen gang.. har litt sansen for e28 og.. MEN, orginalt synes jeg ikke det er noe i det hele tatt, og skiller seg igrunnen derfor lite ut ifra hvilkesomhelst biler, men for all del, de har ftt til linjene..

 

og div annet jeg husket jeg måte komentere når jeg leste gjennom trååden, du som ville krasje, si et sted og en klokke så kan du banne på det kommer en med 240 som stiller GLEDELIG opp å knerter deg som en flue av veien! og du mr2 mann, dere andre bmwfolk også, syns ikke det er så veldig å skryte av skivebremser..noen av dere som vet når volvo begynte å levvere det på sine biler..?

 

men for all del, e30 er(kan bli ja) tøff bil, skulle jeg hatt bmw selv hadde det blitt en slik, i værste fall e34, men det kommer aldri til å skje alikevel siden det finnes noe som heter volvo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E30 kommer høyt på lista over godt håndtverk.

 

Enkel, stram design. Ikke for mye, ikke for lite. Motor og drivverk med tysk stolthet og presisjon. Evig tro mot bakhjulstrekken. Et stivt og godt chassis bidrar til gode kjøreegenskaper. Joda, BMW-konstruktørene må være stolte over resultatet den dag i dag.

 

Totalt: A drivers car.

 

Jeg er så enig som jeg kan få blitt der :)

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Og hvem kan si at e30 med borbet er fint?

 

 

Syntes nå det jeg da, gamle bilen min...var go bilen sin det :)

 

min2.jpg

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår