Gå til innhold

Ønsker Info om 2.5 Turbo Diesel

Ranger emnet


btl

Anbefalte innlegg

Hei

 

Dette er en motor som er aktuell i mitt nye prosjekt, men jeg er nødt til å lære litt om den først.

Jeg ønsker info om VAG 2.5 Turbo diesel.

Det jeg i hovedsak ønsker info om, er effekt, dreiemoment og hvilke år de gjorde endringer på motorene.

Er denne motoren ganske lik 2.4 TDI som sitter i VW LT?

Er boltmønster mot girkasse likt på disse motorene?

Jeg vil også vite hva som enkelt kan gjøres for å gjøre dem lettere trimmet. Jeg tenker i hovedsak på dieseltrykk på pumpe og dyser og chipping.

 

Da jeg er litt lite på Internett vil jeg på forhånd takke de som gir gode svar og holder seg til temaet:)

- VW Tiguan -2010 2.0TDI Sport and Style

- VW Golf -1996 1.8 GL Syncro.

- Renault Megane -2003 1.6 16v :-(

S:Volvo 245tic -1982 b230et@1bar (skinn, sentrallås, el-vinduer, el-speil, AC, CC)

x Ford Sierra XR4x4 -1986 2.9 twinturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke at jeg er noe inni disse motorene, men det er meg bekjent flere typer av disse. Det er en eldre versjon som er 2,5 TDi(?) femsylindret, og den nyere er en V6. Videre er det 2,4 l sugediesel femmer som sitter i gamle Transportern, dette er altså ikke turbo, mens TDI motoren er en 2,5. Transporter som jeg er kjent med har tre versjoner av femmern, en med blå i, det er den minste, uten intercooler, hester et sted inne på 80 tallet tror jeg. Videre er det den uten noen farge på I'en, som har enten 105 eller 115 hk (med intercooler), og så den største som har 140 eller 150 hk (rød i), og denne har større turbo blant annet.

 

Det er for meg ukjent om muligens disse motorene har noe mer hk enn i Transportern, siden varebiler og lignende ofte har flyttet momentkurven sin litt lenger ned på turtall, og dermed får mindre hestekrefter.

 

Disse går det an å chippe, og det er en stor oppgradering med tanke på % mer effekt, og kanskje det som er enklest å gjøre også. Motorene har forresten en tendens til å ha luftmassemålere som hender seg tar kvelden..

S.C.E.

'76 924, '82 944 RS, '87 951, '01 Viper GTS, '94 855 T5, '04 307 HDi, '99 V40 TDI, x 20 stk med forskjellige merker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mest aktuelle er vel egentlig en rekke5 eller rekke6 som er på 2.4 eller 2.5. Mest mulig effekt og moment, samt at det er mulig å kople det elektriske for å få start på den, uten å ha hele ledningsnettet til bilen som ABS følere og datakabler, etc.. Tror commonrail-innsprøytning blir for komplisert og vansklig.

- VW Tiguan -2010 2.0TDI Sport and Style

- VW Golf -1996 1.8 GL Syncro.

- Renault Megane -2003 1.6 16v :-(

S:Volvo 245tic -1982 b230et@1bar (skinn, sentrallås, el-vinduer, el-speil, AC, CC)

x Ford Sierra XR4x4 -1986 2.9 twinturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2.5Tdi Til A6 som jeg er ute etter har vertfall 115 til 140hk.. denne 140hk motoren kan lett chippes til 170HK :) å dette funker!!! det går meget bra i en 96-97 A6!! dette er en "vanlig" dieselpumpe som er EDC styrt (Electronic Diesel Controller)

 

Common Rail har vel ingen TDI??? er vel bare edc styrt vanlig sentrifugal pumpe.. oxo den nye motoren med Pumpe dyser..

 

Commonrail er jo meget bra det.. meeeen når høytrykkspumpa går så er det fort vekk MYE penger.. selv jobber jeg med Iveco.. disse har en levetid på 200.000km ++ å da begynner Injectorer å høytrykkspumpa å takke for seg ettervert.. litt opp å ned da..noen kan jo vere heldig å holde dem lengre..

 

vertfall da koster en pumpe vel ca 8lapper!! og injector ca 3000,- Per STK!!

 

jeg ville gått for 140hk(170:)!!) ..

Diesel pumpe til W210 MB300TD ligger på 27lapper mener jeg! men så holder den LENGE.. dyser koster ikke stort..dem kan du oxo overhale så det er jo greit..

70`144,99`MB 220Cdi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres bra ut. Noen som vet hvordan det er med boltmønster mot girkasse? Er dette likt på 2.4 Diesel som sitter i VW LT?

- VW Tiguan -2010 2.0TDI Sport and Style

- VW Golf -1996 1.8 GL Syncro.

- Renault Megane -2003 1.6 16v :-(

S:Volvo 245tic -1982 b230et@1bar (skinn, sentrallås, el-vinduer, el-speil, AC, CC)

x Ford Sierra XR4x4 -1986 2.9 twinturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

V6 versjon av 2.5tdi tror jeg er uaktuell. Planen er å ha det i en Volvo240 :)

HVordan var disse motorene før den kom som V6? Jeg tenker da på HK og dreiemoment. takker for alle svar.

- VW Tiguan -2010 2.0TDI Sport and Style

- VW Golf -1996 1.8 GL Syncro.

- Renault Megane -2003 1.6 16v :-(

S:Volvo 245tic -1982 b230et@1bar (skinn, sentrallås, el-vinduer, el-speil, AC, CC)

x Ford Sierra XR4x4 -1986 2.9 twinturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst den øvre og nedre pakningen på dieselpumpene som er utsatt for lekk på rundt 250 K km på 2.5 tdi. Lett å skifte. Pakningene koster under en 50 lapp, ellers koster et komplett pakningsett, ca 250.

 

Såvidt jeg vet som er det 115 HK i AAT, 140 i AEL, og så er det en som er brukt i div transportere som er lik AEL, men har en mer moderne turbo, som har 150 HK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hvorfor er denne 6 sylindrede motoren elendig?

Hva er T4?

Ingen som har noen formening om boltmønster mellom motor og girkasse?

- VW Tiguan -2010 2.0TDI Sport and Style

- VW Golf -1996 1.8 GL Syncro.

- Renault Megane -2003 1.6 16v :-(

S:Volvo 245tic -1982 b230et@1bar (skinn, sentrallås, el-vinduer, el-speil, AC, CC)

x Ford Sierra XR4x4 -1986 2.9 twinturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er denne 6 sylindrede motoren elendig?

Hva er T4?

Ingen som har noen formening om boltmønster mellom motor og girkasse?

Jeg har aldri opplevd en Volvo med denne dieselmotoren som har gått uten problemer. På VAG vis er for eksempel toppen kjent for å ha kort levetid. Fikk en 740 GL Diesel i innbytte for mange år siden. Den var kjørt nesten 400 000 og motoren var utslitt. Etter litt research fant vi ut at bilen hadde fabrikkny motor på ca 200 000 km. Det vil si at disse motorene trolig ikke tåler mer enn 200 000 km. Jeg vet også om en drosjeeier i Stavanger som hadde en 940 TD. Denne bilen var nesten helt feilfri. Det eneste han hadde gjort var å bytte motor!

 

T4 er Transporter/ Caravellen som kom i 1991

Bil er gøy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye interessant teknisk info her, men det viktigste mangler: Jeg har en 90' Volvo 240 med B230F motor og M47 kasse. Hva må jeg bytte til dersom denne skal bli diesel ? Passer den gamle 6'eren fra LT direkte på M47 kassen ? Passer den nyere T4 motoren på girkassen ? Evt. hvilken kasse må på ? Må jeg bytte mellomaksel ? Har liten erfaring med motorbytte, må ha dette inn med teskje..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye interessant teknisk info her, men det viktigste mangler: Jeg har en 90' Volvo 240 med B230F motor og M47 kasse. Hva må jeg bytte til dersom denne skal bli diesel ? Passer den gamle 6'eren fra LT direkte på M47 kassen ? Passer den nyere T4 motoren på girkassen ? Evt. hvilken kasse må på ? Må jeg bytte mellomaksel ? Har liten erfaring med motorbytte, må ha dette inn med teskje..

 

heisann

girkassen på diesel og bensin er lik, men clutchhuset/kåpen er forskjellig og tror også mellomakselen er forskjellig, ellers så er travers og framfjærer forskjellige på volvoen med diesel. håper dette hjalp noe, ellers så er jeg oxo veldig interresert i om boltene til girkassa på den gamle 6eren er lik på 5eren.

-oj-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår