Gå til innhold

hvordan kontrollere om motor får full gass?

Ranger emnet


Roberto

Anbefalte innlegg

Hmm, veit ikke helt hvordan det blir med elektronisk gasspedal, men det er vel bare å trå inn gasspedalen og sjekke om motoren går i turtallssperra (ca 7000 om du kjører 2.0t. 2.0T og 2,3T er jeg usikker på)

Men du tenker kanskje at pedalen regulerer pådraget slik at det ikke gis mer gass enn hva som er "vits i"?

 

Veit ikke om dette hjalp noe, men sjekk om den går i turtallsperra.

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turtallsperra indikerer for det første ikke fullgass, og han hadde fått seg en trynetørker om det hadde vært min bil :D

 

Jeg vet ikke om hvordan elektronisk gasspedal funker, men det kan hende den åpner gasspjeldet med tenninga på, uten at motoren går den og? Slik hadde jeg iallefall ville testet med wire overføring.. Sett etter om gasspjeldet åpnet max altså..

 

Om dette igjen gir max pådrag på motoren blir jo en litt annen sak :D kan jo være bensintrykkfeil, luftmassemåler feil osv det da..

03` Volvo V70 d5 197hk 470nm

01` Seat Leon 4x4 20vT

X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet jaffal d, at da jeg justerte gasserene på båtmotoren min, så justerte jeg slik at spjellene åpnet seg mest mulig på full gass... hadde jeg hatt en lenger gasswire ville jeg fått dratt ut noen få mm til, men...

Arbeidslyst kom treng deg på - her skal du motstand finne!!

 

Hurra for sjokolademusa!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe målinger som må foretas da?

Jeg ville skjekket i noen form for manuel som sier at spjeldet skal være på max "ved det og det" målingene og målet at dette stemmer..

Men jeg vet ikke jeg..tipper bare

VW Bora 1.8t 2001 mod

til salgs VW Golf II 1988 mod g60 turbo

x Mitsubishi Glanalt 1981mod (sladdebil)

x golf gl 1,8 1988 jema

x Ford Sierra 2.0 is vraka

x Fiat Uno Fire 1,0

x Nissan Cherry 1,5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koble til diagnoseapparat og sjekke faktiske verdier, og tilstand på gasspotmeter og spjeldservo generelt opp mot Saab's oppgitte verdier. ;) :D

 

Hvis det er for enkelt, så må man vel kanskje sjekke spenning inn på servo'en til spjeldet mot riktige verdier, og se litt med hendene om spjeldet åpner 100% ved fullgass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by boXer

Koble til diagnoseapparat og sjekke faktiske verdier, og tilstand på gasspotmeter og spjeldservo generelt opp mot Saab's oppgitte verdier. ;) :D

 

Hvis det er for enkelt, så må man vel kanskje sjekke spenning inn på servo'en til spjeldet mot riktige verdier, og se litt med hendene om spjeldet åpner 100% ved fullgass.

 

 

Ja, det bør funke.. men om jeg har motoren av, og gir flat pedal, så så bør vel gasspotmeteret kunne sjekkes, men hva med selve spjeldet? Vil det åpne uten at motor er i gang? Merker vel det.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Robert

Ja, det bør funke.. men om jeg har motoren av, og gir flat pedal, så så bør vel gasspotmeteret kunne sjekkes, men hva med selve spjeldet? Vil det åpne uten at motor er i gang? Merker vel det.. :)

 

Om det er aktivt med motor av vet jeg ikke, hadde Saab'n vært hjemme skulle jeg sjekket for deg, men det er den altså ikke.

Men uansett, hvis man har diagnose apparat så vil jeg tru dette kan tvinge spjeldet opp, eller kjøre en test (prøve diverse stillinger på spjeld). Kan ikke si sikkert da, ring Saab :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kom Saab'n hjem... Og spjeldet er aktivt med bare tenning på. Så da vet du det og.

Kan vel sies at jeg bare hørte at det flyttet seg, kan ha vært noe begrensning, men det er vel tvilsomt.

 

Slem som jeg er, så kan jeg jo også nevne at det var møkkete som FAEN under der...hvorfor det? Jo, disse flotte kvalitets bilene har jo faen ikke skliplate under motoren engang! Latterligt konsept det der.

Saab suger :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår