Gå til innhold

Spørsmål om basskasse i glassfiber

Ranger emnet


Arcatus

Anbefalte innlegg

Skal gå i gang med å lage ny kasse til subbene mine, og det kommer til å bli ett bygg med to vegger av mdf, og resten av glassfiber.

 

Det jeg er ute etter er å få mest mulig slag i bassen (så du merker det i brystet) og minst mulig buldring. hva bør jeg ha i tankene?

 

Større eller mindre volum en angitt til elementet?

Portet eller lukket?

Dempning på insiden av kassen?

 

noe annet?

 

og hvilke andre triks utenom selve kassen er det for å få mer slagbass?

-clio 1,4 R(øøøø)N

Franskmenn ER litt rar...

"Bagasjerom? Neiii.. har ikke det jeg, legg det i bagasjesetet du..."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei.. er ikke den. Er en (eller flere) modell eldre en den. Ser ut som 305 DVC så kansje det er den...

 

men det nøyaktige elementet har vel ikke så mye å si.. triksene gjelder vel uansett hvilket elemtent det er..?

-clio 1,4 R(øøøø)N

Franskmenn ER litt rar...

"Bagasjerom? Neiii.. har ikke det jeg, legg det i bagasjesetet du..."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

passe stor kasse med størst mulig port areal uten at porten er for lang og tunet til ca 30~35hz og en hel drøss med effekt + litt til...

enklere kan det ikke bli...

men om de pioneer`ene er det rette elemenet til slik prestanda du leter etter er et annet "problem"......

 

mvh, stig

1986 bmw 318i

1987 Ford Escort xr3i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svaret på spørsmålet ditt er egentlig utrolig enkel!! Om du vil ha minst mulig rising i chassis etc, så lager du en kasse slik jeg alltid gjør det :)

 

Kassen skal ha minst mulig forbindelse med selve chassiset, det går an å bruke filt i mellom men det demper ikke nok. bygg kassa slik av du kan bruke "spikes" !! jepp er brukt mye i hjemmestereo, men er minst like viktig i Bilstereo også .. Mine 2 x 12" Pioneer 3000watterne matet med nok power spillte sinnsykt høyt, men knapt nok noe rørte seg på bilen og laget ulyder. Selve lydtrykket kan du ikke gjøre noe med, den vil sette i gang bevegelser i chassis uansett.. men kan begrenses meget mye om du planlegger riktig.

Å bygge slik mange gjør, integrere kasser i selve bilen gir bassens bevegelser til Chassis ingen hindring :) viktig !! jepp, tenk litt åssen du vil ha det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

soocool... :

så du skrur aldri fast kassene altså...? setter de i bagasjen på spikes... lite lurt å anbefale det til folk med golf feks...

---------

men uansett bil så skal kassen skrus fast..både for sin egen/andres sikkerhet og subbens ;)

 

mvh ,S

1986 bmw 318i

1987 Ford Escort xr3i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør og graver litt jeg...

 

Vil det funke å legge et lag med depdemateriale mellom kassen og chassis? evnt isopor?

Skal jeg dempe insiden av kassen?

Så en portet kasse vil lage mer trykk i brystet? (vet den da spiller høyrere, men hvordan føles dette trykket?)

 

Hvilke frekvenser er det som lager dette trykket? 30-35 Hz? ser for meg at en så lav frevens vil buldre og ikke slå... er jeg helt på bærtur?

-clio 1,4 R(øøøø)N

Franskmenn ER litt rar...

"Bagasjerom? Neiii.. har ikke det jeg, legg det i bagasjesetet du..."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

145~150db @ 30hz vil du jo kjenne i brystet...pluss litt andre steder... hva er det som er så viktig me "å kjenne det i brystet"..........?

det finns jo viktigere å mer morsomme ting enn det... 40~50hz kjenner man godt i brystet...om det er så viktig..

 

å bare skru kassen fast i bilen...uten noe imellom...det er unødvendig..kansje et tykt teppe for å stoppe evnt skrangling fra vibrerende karrosseri mot kassa...

 

mvh, stig

1986 bmw 318i

1987 Ford Escort xr3i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår