Gå til innhold

E30 M3 vs Sierra Cosworth 4x4

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

  • Svar 80
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Uhm.

 

Står i forhjula litt lenger frem på en ekte cossie i forhold til en normal sirævva?

 

Nå skal det sies at jeg personlig har veldig stor sans for cossier, da serlig i helt original tilstand uten masse jallatrim, jalla plast og all den shiten der.

 

Snakker da forøverig om modellene etter vingebilene, de er litt for ekstreme for min smak.

 

Og interiøret i en cossie? Liker det jeg. Serlig fine er de med original skinnrecaro :).

 

Men er jo uten tvil et monster av en bil som en normal 18åring ikke burde ha. Sånn sett stiller jo S13'en som noen nevnte tidligere seg som et bedre alternativ, 169hk er litt mer bruksvenlig enn 290 hk som slipper på alle fire ved hard akks ;).

 

Cossie er en herlig bil men veldig mange av dem har blitt blodtrimmet av folk som ikke aner hva de driver med (som om jeg skulle ha kjøpt en cossie å skrudd her og der for å se om det gikk bedre) og dette betyr jo at veldig mange har cossier som går dårlig og bryter sammen med jevne mellomrom.

 

Ned på rimi en tur? Skru bil i 2 dager etterpå.

 

Skal jeg noen sinne ha cossie må det være en originalbil tror jeg. Så får man evt. ta det videre derifra, da med profesjonel hjelp av folk som vet hva de driver med. Og sånt koster kjapt litt penger.

-'97 Audi A4 1.8 TQ Avant [Bilstereo!]

-'91 Ford Sierra 2.0i CL [Drept!]

-'96 mazda 626 2.0i GLX [solgt]

Spiller selges

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Ascona

 

Definitivt..

S13 stiller ikke i helt samme klasse liksom..

Nå stiller jo forsåvidt ikke Cossie heller i klassen til M3.. E30 M3 er ganske enkelt i en klasse sammen veeeldig få andre biler.

 

Enig..

 

Han hadde tre feil av tre mulige faktisk.. :rolleyes:

 

Finner masse kjøreglede i Cosworth jeg.. :cool:

1997 Volvo S70 2.0LT

x - 1997 Volvo S70 2.0S

---

1997 Daf XF480 (nå med 550 hk) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører en org. cossi selv, men har aldri funnet noen forsterkning i selve karossen, bare traverser og sånt som er skrudd fast til karossen. (sikkert en grunn til at 90% av alle cossier har montert tårnstag foran og bak....)

 

Hvem har sagt at en sierra må skrangle? Min har over 180k på baken, men ingenting skrangler i den (bortsett fra tennene i humper :D ). Hvis bilen er litt medfulgt og påpasset, kan bilen være god som gull den.

 

Jeg hadde aldri kjørt cossi før jeg kjøpte min, og ble veldig positivt overrasket over kjøreegenskapene på den.Hjelper vel på litt at det sitter gul-koni, eibach senk og gul-foringer på den også da men. En M3 er nok minst like vass i svingene org, men jeg hadde valgt cossien any day, Kanskje jeg er dum, men jeg synes faktisk sierra sedan fasongen er ganske bra. :cool:

-88 Sierra cosworth

411,7hk @ 6700rpm / 471,3Nm @ 5300rpm ATW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by pIMp

 

Jeg har lest linken din og ser ingenting om forsterkinger av karosseriet. Jeg ser heller ikke noe om omarbeidet hjuloppheng osv, bare at det er større bremser :)

 

*Svarer Ola også her siden dere spør om det samme*

 

Nei, det er jo som pokker at jeg ikke kan finne igjen sidene som omhandler forskjellene i setup mellom Cosworth og standard Sierra.

 

Turbocharger.co.uk beskriver bare oppsettet på Cosworth svært generelt, mht bakhjulsopphenget skriver de vel bare at det er basert på XR4x4'ens.

 

Stiller i så måte i klasse med disse sidene

http://www.fastfords.org.uk/fbscos4x4.html

http://www.fastfords.org.uk/fbscos.html

man kan jo lese seg til større bremser osv. men det er knapt vanlig å oppgi tykkelse på stabstag langt mindre konkrete ombygginger av oppheng.

 

Her er en side som behandler opphenget på Escort RS Cosworth

http://www.wrc-cosworth.org/specs/suspension.html

som jo har Sierraens bunnplate, men jeg vet ikke hvor store/små forskjeller det er på hjulopphenget der.

 

Samme gjelder forsterkningene i karosseriet, kul umulig å finne dokumentasjon. Jeg er ganske sikker på at det skal være innsveist i tillegg til traversene Larsern nevner (som selvsagt har en virkning i seg selv) men det står liksom ikke i scannede salgsbrosjyrer...

 

Standardkarrosseriet på Sierra ble jo forsterket etterhvert det også. De første årsmodellene konkurrerer visstnok med de første Saab 9000'ene om tittelen mykeste bil :)

A quitter never wins. A winner never quits.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by spenol

 

*Svarer Ola også her siden dere spør om det samme*

 

Nei, det er jo som pokker at jeg ikke kan finne igjen sidene som omhandler forskjellene i setup mellom Cosworth og standard Sierra.

 

Turbocharger.co.uk beskriver bare oppsettet på Cosworth svært generelt, mht bakhjulsopphenget skriver de vel bare at det er basert på XR4x4'ens.

 

Stiller i så måte i klasse med disse sidene

http://www.fastfords.org.uk/fbscos4x4.html

http://www.fastfords.org.uk/fbscos.html

man kan jo lese seg til større bremser osv. men det er knapt vanlig å oppgi tykkelse på stabstag langt mindre konkrete ombygginger av oppheng.

 

Her er en side som behandler opphenget på Escort RS Cosworth

http://www.wrc-cosworth.org/specs/suspension.html

som jo har Sierraens bunnplate, men jeg vet ikke hvor store/små forskjeller det er på hjulopphenget der.

 

Samme gjelder forsterkningene i karosseriet, kul umulig å finne dokumentasjon. Jeg er ganske sikker på at det skal være innsveist i tillegg til traversene Larsern nevner (som selvsagt har en virkning i seg selv) men det står liksom ikke i scannede salgsbrosjyrer...

 

Standardkarrosseriet på Sierra ble jo forsterket etterhvert det også. De første årsmodellene konkurrerer visstnok med de første Saab 9000'ene om tittelen mykeste bil :)

 

Ok. Ble i denne sammenhengen litt nysgjerrig på hva som er forskjellen i selve karosseriet jeg, så det skal jeg sjekke ut litt mere :)

Larsern sin cossie er et godt eksempel på at en godt bevart cossie, er en grom bil :cool: Den er jo moddet endel i understellet, så den skal vel bli vond å ta med en M3 og er jeg redd ;)

03` Volvo V70 d5 197hk 470nm

01` Seat Leon 4x4 20vT

X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok!: Neste mann som svarer her må ha erfarig fra begge bilene. Dvs. han skal ha sitti ved rattet og trykt på pedalen til både en Cosworth (sierra), og en M3 (E30). Hvis ikke så kommer ikke denne tråden noen vei.. Jeg lurer på akkurat det samme, og jeg gidder ikke lese side på side opp og side ned med meningene til folk som tror de har peil.

 

Det er nå min mening.:D

Moped

x EVO VI TME

x Ducati 748r Solgt =((

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Ostby

Ok!: Neste mann som svarer her må ha erfarig fra begge bilene. Dvs. han skal ha sitti ved rattet og trykt på pedalen til både en Cosworth (sierra), og en M3 (E30). Hvis ikke så kommer ikke denne tråden noen vei.. Jeg lurer på akkurat det samme, og jeg gidder ikke lese side på side opp og side ned med meningene til folk som tror de har peil.

 

Det er nå min mening.:D

 

Og hvem gjorde deg til gud?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Ascona

 

Og hvem gjorde deg til gud?

Hvem gjorde deg til den grinete voktern du er?

 

Det må da være greit å si att han vil høre noen med erfaring i steden for "jeg har hørt av en kompis som sa att faren hadde sett en cosworth en gang" satt på spissen så klart:)

X 1991 Toyota mr2

X 1994 Toyota Celica gt4

X 1977 Ford escort 2L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cossie 4x4 har noe forsterkninger i koffertlokket som ikke er på vanlig sierra. ellers er karroseriet likt som vanlig sierra. dette er da sedan utgaven. vingebilen har tettere sveisepunkter etter det jeg har hørt.

 

Men uansett så er vel karrosseriet på alle sierra'er litt mykt.

 

drivverket på 4x4 er ikke så ille som enkelte skal ha det til. Tåler litt juling, front diffen varer vel en god del lengre med stive motorfester. Med fixit kasse, så tåler det MYE juling. selv sitti på med hjulspinn på alle fire på tørr asfalt. hehe. Morro.

 

Men M3 E30 er jo sinnsykt fet da! er noe spesielt med firkantete skjermbreddinger på biler ifra 80'tallet. hehe

Rallye Golf (med 16v turbo en gang i fremtiden.)

 

X Volvo 360 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by spenol

Det som er så trist med Cossies er at "vanlige folk" har råd til dem. ;) [....] Forskjellen i syn på disse to bilene ligger ene og alene i status.

Er såå enig. Det handler kun om status her!

 

Originally posted by spenol

Når de var nye ble Sierra RS Cosworth 4x4 målt til et halvsekund raskere enn E30 M3 på 0-100 av bl.a. bladet Automobil (husker ikke de eksakte tallene lengre dessverre og gidder ikke å begynne med arkeologi i bladsamlingen). Og dere vet hvorfor BMW måtte lage Evo-versjon ev M3-en? Fordi Ford gav dem grisebank i det tyske standardvognsmesterskapet (senere DTM) selvsagt.

Cosworth ('87-92) var oppgitt 6,1sek på 0-100km/t. 2wd-utgaven var oppgitt til 204hk, men Ford innrømte at dette var veldig konservative tall, så de endret det til 218hk ;) Ellers, er cosworth motorene produsert i belgia spesielle. Disse var oppgitt til 220hk med 4x4, automatgir osv.. så hvis man tok vekk all driten, og satt motoren i en 2wd hadde man plutselig 280hk uten modifikasjoner! :) Men disse motorene tålte ikke trimmes over 330hk (rundt der). Hørte dette fra en bilmekaniker som KAN cosworth, hvis noen skulle lure.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke si noe av hva det jeg har hørt, mener og vet mer her jeg.

 

Men jeg har ett spørsmål:

Tenk om man ford hadde laget jævla understellet på en vanelig 2Liter CL sterkere i bla. svesie festene, da ville den kanskje ha vært litt stivere og gitt bedre kjøregenskaper med større motor. Hmmm mon tro om de ikke har gjort det men den modellen og kaldt den noe annet?? og så har de kanskje satt inn turbo på motoren(ikke en annen motor en helt lik motor, 2 liter) litt grommere stempler, råder osv. Er ikke helt sikker på om de har gjort det, men kan dette stemme??

 

Det ville jo seff blitt alt for mye jobb og byggd om understellet på en vanelig CL så ingen gjør det, men var det ikke en som kom med sånn understell fra fabrikken da??

Suzuki RM125 2001 SELGES (Send PM)

 

250 4-takt er på vei :D

En japansk bil kommer til våren....:D:D:D:D

 

xHusqvarna WRE125

xKX125 1993mod

xYamaha QT:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår