ovlov86 Skrevet Mars 11, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 11, 2006 Hei folkens. Jeg har er 87 modell Toyota Camry 2,0Xli, som har ganske så dårlig virkning på håndbrekket, noe som gjør den til en ennå kjedeligere bil på vinteren.. doh Det jeg lurte på var om noen vet åssen jeg kan stramme dette? Har funnet strammeskruen under midtkonsollen, og stramma denne max, uten at brekket har blitt særlig mye bedre... Noen flinke folk som har noe peiling på disse bilene som har noen gode råd? Hadde 240 før, og der var jo håndbrems i trommel, og bakbremser på skive, men er det både bakbrems og håndbrems på samme bremsesko på camry? (i trommel da seff) Dette ble langt, men håper noen kan hjelpe meg, så jeg kan ha det litt mer morro på snøføret.... :hvaskjera Siter [x] 2 x 1984 Volvo 240GL [x] 1987 Toyota Camry 2,0 XLi [x] 1980 Volvo 245 L [x] 1994 Ford Scorpio CLX [x] 1995 Honda Accord 2,0iLS [o] 1991 Volvo 740 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hart Skrevet Mars 12, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 12, 2006 Jeg vil tro at har du trommel på camryen så er det både hånd- og fotbrems i samme. Det kan jo være flere grunner til at brekket virker litt "slappere" enn det man skulle forvente. Jeg ville åpnet opp tromlene og renset for støv i første omgang og rengjort litt. Ligger det tykt med støv mellom sko og trommel så kan du tenke deg til hva det gjør for bremsevirkningen... Sjekk deretter om du har nedslitte sko eller noen lekkasjer fra bremsesylindrene? En ting som jeg vil anbefale er å skifte sko og monteringsdetaljer samt smøre opp selvjusteringsmekanismen.. Det burde hjelpe deg på vei (eller sidelengs). Siter Døll signatur Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ovlov86 Skrevet Mars 12, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 12, 2006 Okei, takk for hjelpa... :) Siter [x] 2 x 1984 Volvo 240GL [x] 1987 Toyota Camry 2,0 XLi [x] 1980 Volvo 245 L [x] 1994 Ford Scorpio CLX [x] 1995 Honda Accord 2,0iLS [o] 1991 Volvo 740 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tor_s_sumstad Skrevet Mars 13, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 13, 2006 Det sitter ei gummi propp på baksiden av trommelen. ta ut denne. Da kan du justere et tannhjul inne i hullet. Det som skjer er at du legger br.bandet lenger ut mot trommelen. Da får du bedre HB og bedre reaksjon på bakremsene. Skal være selvjustering der, men den fungerer dårlig. Siter Das Auto 09mod Golf VI 2.0TDI 4motion Highline Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ovlov86 Skrevet Mars 13, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 13, 2006 Ideelt!! Siter [x] 2 x 1984 Volvo 240GL [x] 1987 Toyota Camry 2,0 XLi [x] 1980 Volvo 245 L [x] 1994 Ford Scorpio CLX [x] 1995 Honda Accord 2,0iLS [o] 1991 Volvo 740 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moldvarp Skrevet Mars 13, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 13, 2006 Det sitter ei gummi propp på baksiden av trommelen. ta ut denne. Da kan du justere et tannhjul inne i hullet. Seriøst? Har ikkje camry, men har en bil med trommelbremser, og en gummipropp som eg ikkje såg vitsen i. Må sjekke om den ligger med justerings staget. *haha* Og eg som har tatt av trommel for hver gang eg justerer inn bakbremsene. :respect Siter NCCN (Nissan Car Club Norway) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tor_s_sumstad Skrevet Mars 13, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 13, 2006 Det er litt vekslende sytem på de forakjellige merkene. på Golf f.eks kommer du til justeringa gjennom et av hullene til hjulboltene. Skal uansett altid være mulig å komme til justeringa uten å ta av trommelen, uansett bilmerke. Siter Das Auto 09mod Golf VI 2.0TDI 4motion Highline Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hart Skrevet Mars 13, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 13, 2006 Vel.. uansett så bør man ta av tromlene en gang i blant for å fjerne støv og smøre opp glideflatene med litt kobberpasta (nei, ikke på bremseflatene ;) ) samt rense opp selvjusteringen. Den gummiproppen leder deg til et tannhjul ja, men det er en mothake på det som man må løfte opp for å justere skoene "innover" mot hverandre for å lettere kunne ta av tromlen... stiller man tannhjulet den andre veien så presser du justeringen "utover" og du strammer opp skoene.. Her kan det lett bli for mye og du ender med varmgang i tromlene. Normalt skal denne mekanismen justere seg selv når man drar hardt i brekket gjentatte ganger. Fungerer ikke dette, så betyr det at enten fungerer ikke selvjusteringen, eller så er bremseskoene nedslitte og justeringen står på max. Skal du justere på denne mekanismen anbefaler jeg deg et lite flatt skrujern til å løfte mothaken med og et litt større flatt skrujern til å stille på tannhjulet med. Siter Døll signatur Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.