EirikGT Skrevet Mars 15, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 15, 2006 Ventilhettene er første utpekte nesten hver gang.. Mål kompressjonen på sylinderne og se om det er mye forskjell. Katalysatoren "spiser" opp endel av den brente olja, men ikke alt. Jeg byttet nettopp ventilhetter på min. De bør vanligvis byttes hver 150.000km.. Sier noen.. Hvis bilen ryker og lukter blått særst ved oppstart så pleier det å være ventilhettene. Lykke til. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wabby Skrevet Mars 15, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 15, 2006 Ventilhettene er første utpekte nesten hver gang.. Mål kompressjonen på sylinderne og se om det er mye forskjell. Katalysatoren "spiser" opp endel av den brente olja, men ikke alt. Jeg byttet nettopp ventilhetter på min. De bør vanligvis byttes hver 150.000km.. Sier noen.. Hvis bilen ryker og lukter blått særst ved oppstart så pleier det å være ventilhettene. Lykke til. Hvilken katalysator? :D Den forsvant noen få timer etter EU kontrollen :p Er litt ny når det gjelder demontering av disse toppene. Har hatt ut kamaksler og de løfterkoppene nede toppen, men aldri tatt ut selve ventilene. Må det til for å komme til pakningene? Kunne kanskje gjort da dette sammen med registerbytte... Siter Selges - 93 VW Passat Stv 2.0i - Prosjekt Selges! AutoDB AD Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
EirikGT Skrevet Mars 15, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 15, 2006 Er vanlig å gjøre det samtidig ved annenhver reg.reim. Du må ha verktøy, for å spenne ned ventilfjærene, så du kan ta disse av. Ventilhettene er pakningen som ligger inni fjæra og som tetter slik at olja som spruter ut over kam og ventiler ikke skal renen ned langs ventilstammen. Olje er jo sur, så den vil med tid og stund gjøre pakningene stive og harde, og da vil de kunne slippe gjennom litt olje., spesielt når motoren er kald. Dette fordi ventilhettene blir litt mykere når det blir varmt i motoren.. Avhengig av om du har rabatter og slikt på rekvisita, så koster det vel fra 1100-1800kroner for et slipesett pluss nye bolter. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wabby Skrevet Mars 16, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 16, 2006 urk... med andre ord... toppen må av og ventilene må ut... Hvis det blir tilfelle så blir det porting i tillegg når toppen er ute... Strekkbolter og pakninger får jeg nok billig gjennom bilextra eller på Mekonomen med VACN kortet. Siter Selges - 93 VW Passat Stv 2.0i - Prosjekt Selges! AutoDB AD Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
EirikGT Skrevet Mars 16, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 16, 2006 Er jo et par positive sider ved å ta av toppen. Du kan rense ventiler og topp grundig, du kan porte, hvis ønskelig også. Ellers så er det jo mye enklere å jobbe med toppen på en arbeidsbenk enn oppi motorrrommet.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg