Gå til innhold

flatpedal

Bruker
  • Innholdsteller

    697
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Omdømmeaktivitet

  1. Downvote
    flatpedal fikk poeng fra yamahamm i Artikkeldiskusjon: Jeg veit fly kan ta barrelroll! Men at det går med bil visste jeg ikke var muligArtikkeldiskusjon:   
    Beklager å skuffe deg, men det der var ingen barrel roll.
     
    Barrel roll er som kjent en roll der det trekkes positiv G (i følge wikipedia minst 0,5G) hele tiden. Videon viser i stedet en simpel parabel roll der bilen faller som følge av tyngdekraften, samtidig som det roterer om lengdeaksen.
  2. Like
    flatpedal ga poeng til TKarlsen i Bytte bremseklosser bak på Passat 2010 mod   
    Jeg har jobbet med de passatene i flere år. Jeg har enda ikke opplevd at bilen går i nødmodus da jeg kobler fra batteriet. Noen ganger går det bra å koble det fra, andre ganger kommer det noen feilkoder. Noen av feilkodene blir borte da du kjører (bilen merker at den får riktige signaler). Men jeg har opplevd noen ganger at man må koble på diagnose utstyr for å fjerne alt. 
  3. Like
    flatpedal fikk poeng fra Drake-Audio i Mercedes c220 w202 Vinterkjøring   
    Trikset med bakhjulstrekkere er å legge inn en liten sladd slik man styrer med alle fire hjulene.
  4. Like
    flatpedal fikk poeng fra Marius i Hvilke småjobber mener du 'fritidsmekanikere' kan gjøre helt trygt   
    Som du leser i lenka mener Vegvesenet at "vitale deler" er "for eksempel bremser, styreinnretning, hjulutrustning og elektrisk anlegg." På den annen side er motor, interiør, og ikke-bærende karosseri, ikke nevnt. Så på det området er det antakelig fritt frem for bilformet.no-mekanikeren.
     
    Antakelsen er nok at hobbymekanikeren er mer nøye hvis det er han selv som får konsekvensene hvis dårlig jobb. På samme måte som at det er trygt å spise maten hvis kokken sitter ved bordet. 
  5. Like
    flatpedal fikk poeng fra LPEG i Sjekkliste ved kjøp av brukt Passat   
    sSjekk at dieselfilteret ikke er gatt tett. Koster 25000 a bytte.
  6. Downvote
    flatpedal ga poeng til nightking i Strenge på dekkstørrelser?   
    Det har ingenting å si. Det er merkinga på dekka som teller.
  7. Downvote
    flatpedal ga poeng til Actros 8x8 i Kjøpt bil med juks i rammenummer!   
    Det kan hende at dette er ein stjålet bil. Der tjuane har bytta rammenr, og så solgt bilen vidare.
  8. Downvote
    flatpedal fikk poeng fra ForsikringsDude i Noen gode råd vedrørende påkjørsel?   
    Det du glemmer i resonnementet ditt Olav, er grunnregel 3 i trafikkreglene. Den om man skal opptre aktsomt og hensynsfullt i trafikken. Den som kjører forbi på samme side som en forankjørende blinker, opptrer grovt uaktsomt. Slike får ikke bare tildelt 100% skyld i slike uhell, men burde også hatt ballene skåret av. Da blir de nok litt mer ydmyke i sin framferd.
  9. Like
    flatpedal fikk poeng fra Askulf i Lei av "dau" audi - hva bør jeg satse på?   
    Sikkert fordi han fikk Audi-følelsen da han betalte for bilen, men ikke merka en dritt etterpå.
  10. Like
    flatpedal ga poeng til Gadgetman! i Hva slags bruktbil?   
    Krasj eller bare uvøren kjøring i skogen.
    Normalt kan du se slikt ved å sikte langs sidene men noen ganger må du løfte panseret og se på sievegger, festet til grillen osv.
     
    Gapa mellom de forskjellige panelene er også en god indikator på problemer.
     
    Og ja. selv mindre 'uhell' kan føre til svekkelser i bærekontruksjoner. Derfor er det viktig at slikt blir reparert av et autorisert karosseriverksted.
    Skrukkete områder i motorrom er et tegn på at bilen er farlig...
     
    Forsikre deg om at alle lampene på dashbordet fungerer. Pass spesielt på Airbag lampa. Den SKAL lyse opp når man slår på tenninga, og slukke noen sekunder senere. 
    Noen idioter har faktisk fjerna pæra på denne, visstnok for å unngå annmerkning på PKK.
    (Dette har ikkje engang vært et kontrollpunkt til nå. Det blir det ikkje før etter nyttår. Og da vil også ei 'helt svart' lampe gi anmerkning)
     
    Noe som er kjekt å ta med når du skal se på en bil er:
    Voltmeter - sjekk at ladespenninga er 14.4V når motoren går på 'litt mer enn tomgang'
    LED inspeksjonslys - For å se under bilen og i rinker og kroer.
    OBD II leser. Finnes mange helt greie lesere med Blåtann som kan brukes sammen med en smarttelefon.
    (OBS: Vil ikkje fungere på alle eldre biler. Min Berlingo f.eks har ustandard pin-out og kan bare leses med 'Lexia3' )
     
    Ta en grunig titt på en evt. PKK godkjenning. Se gjerne på tidligere godkjenninger også. 
    Er det et verksted du kjenner og kan stole på?
    Vær spesielt oppmerksom på om firmaet som har utført kontrollen ligger et stykke unna der selger bor. 
     
    Følger et med ei kvittering sammen med PKK seddelen?
    Du vil vel ikkje tro det, men det er mange firmaer som utfører PKK som ikkje engang har autorisasjon til å gjøre det. De får et annet verksted til å sende inn kontrollinfo for dem.
    Det er også utrolig mange biler som blir kontrollert på 17. mai... 
    Eg har hørt skrekkhistorier om at 'lokale politikere' har forskt å presse SVVs stilsynsfolk til å gi enkelte verksteder tilbake autorisasjonen, for å 'sikre arbeidsplasser i kommunen' 
    Desverre får ikkje SVV lov til å legge ut et offentlig tilgjengelig register over godkjente verksteder...
     
    Motoren:
    Har motorrommet blitt 'skikkelig' rengjort kan den være tvilsom. 
    Vær alltid skeptisk til biler som har blitt starta før du kommer for å se på den. Varme motorer starter mye lettere enn kalde...
    Peile olja, men ikkje for å se hvor mye det er, men for å se tilstanden. 
    Sjekk radiator og evt. reservoaret. Tegn til brun gugge er aldri bra. Litt kan det være på en eldre bil, men mye av det betyr at toppakninga er gåen...
     
    Noen motorer kan være 'chiptrimma'... (Omprogrammert ECU for bedre ytelse)
    Skjer oftest på BMW og Audi, ihvertfall i området eg bor. 
    Her er mitt personlige råd å bare gå in vei om du får mistanke om at dette er gjort. Ihvertfall om ikkje vognokortet er oppdatert. 
    Det er veldig surt om DU må ende opp med å betale avgiftene for de ekstra hestekreftene... 
    Det sliter også mer på motoren.
     
    Eksosanlegg kan være gøyale saker...
    Ofte er de koblet sammen med klemmer formet som to halvsirkler, med skruer i endene.
    En ekspert vil montere disse med ene enden pekende opp og den andre ned slik at det ikkje kan samle seg vann inni dem. Amatører vil montere dem vannrett fordi det er letere å nå skruene da.
    Effekt anlegg = boy racer... 'Bare kjørt av en tidligere eier som bare brukte den til og fra kirka på søndag... NOT'
    Noen av disse anlegga gjør faktisk mer skade enn nytte for motorytelsen, også.
     
    Hekkspoiler...
    Ærlig talt... For det første så fungerer de ikkje før du kommer opp i over 90, og alt de da gjør er å øke marktrykket for bedre grep, og øke drivstofforbruket. Ingen veier det er lov å kjøre så fort på har så skarpe svinger at man trenger bedre grep...
    Alltid anta at slike biler har vært kjørt hardt.
    Ser ekstra dustete ut når de står fast i rushtrafikken...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår