Gå til innhold

Mest imponerende bygg, hittil...

Ranger emnet


svein-ivar

Anbefalte innlegg

det er tull!

 

EDIT:

det er bla.a. en svenske på tpc nå, som har 620hk @ 1.4bar.

 

Hva jeg vet så finnes det to versioner av denne motoren.

De tidligere modellene hadde borring på 81mm og de senere på 83mm, eller noe i den duren, finnes hvertfall med to borringer.

B6304 har vel 83mm borring? Mens B6254 har 81mm?

 

Mener det er to forskjellige T6 blokker også, ene med 81mm borring, og en med 83mm borring, den med 81mm borring holder og den med 83mm holder ikke.

Nå er vet ikke jeg hvilken version Marco Garver her har men..

Volvo 940 Turbo -95.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 83
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hva jeg vet så finnes det to versioner av denne motoren.

De tidligere modellene hadde borring på 81mm og de senere på 83mm, eller noe i den duren, finnes hvertfall med to borringer.

B6304 har vel 83mm borring? Mens B6254 har 81mm?

 

Mener det er to forskjellige T6 blokker også, ene med 81mm borring, og en med 83mm borring, den med 81mm borring holder og den med 83mm holder ikke.

Nå er vet ikke jeg hvilken version Marco Garver her har men..

b6254 er 2.5 liter.

b6304 er 3.0 liter.

 

han har b6284, altså 2.8 liter s80 t6 motoren.

b6304 er mer eller mindre identisk, med unntak av stempler, samt det at t6'en har variable ventiltider.

 

effektmessig skal de håndtere det samme.

du har jo flere som har konvertert 960 3.0'en til 5-600 bare ved å senke komp (samt annet sprut, seff).

 

http://www.volvo-power.net/div/242twinturbo.zip

Lenke til kommentar
Del på andre sider

b6254 er 2.5 liter.

b6304 er 3.0 liter.

 

han har b6284, altså 2.8 liter s80 t6 motoren.

b6304 er mer eller mindre identisk, med unntak av stempler, samt det at t6'en har variable ventiltider.

 

effektmessig skal de håndtere det samme.

du har jo flere som har konvertert 960 3.0'en til 5-600 bare ved å senke komp (samt annet sprut, seff).

 

http://www.volvo-power.net/div/242twinturbo.zip

 

Når du sier "med unntak av stempler", mener du da at b6284 har 81mm borring, og at b6304 har 83mm borring?

 

Jeg vet at folk har senka kompresjonen og dratt ut i overkant av 400hk, og oppimot 500hk uten problemer, noe særlig over det har jeg ikke hørt om.

Volvo 940 Turbo -95.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har bla.a. snakket med han som skrev det jeg quoted ovenfor.

skikkelige stempler med lavere komp til 3.0 960 motoren, koster 5300 norske fra sverige (1000 sek per stempel).

 

han norske kisen, som jeg gav zip url til, dreide ned org stemplene sine.

effekten hans har vært omdiskutert rundtom, men han har vel med nytt sprut og justering fått rimelig bra resultater, 500hk elns. mener jeg å huske.

 

det som er dealen ved å dra ut mye effekt med de motorene her, er at du kanskje bør lage custom veivhusventilasjon. (dremel er din venn :P)

men de ter snakk om HØYE effektuttak altså.

 

han svensken der har trimmet flere 960 motorer før, bla.a. 3.0 literen med andre stempler i og da dro han ut rimelig mye effekt også :P du kan søke på http://www.turboperformanceclub.com på diskutera -> forum, etter lillegarver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest mye om motoren(e) til lillegarver, han bygde jo en 3l med original innmat og twinturbo som han peste til noe over 400hk.

 

Sitter og leser på TPC nå, og er tydeligvis litt delte meninger om temaet.

Man KAN sikkert dra ut så høye effekter, men hvor stabilt/sikkert det er er en annen sak.

Jeg ville ikke sjangsa på at blokket mitt holdt hvis jeg hadde lempa inn stempler og råder for 20000kr.

 

Vevhusventilation er også et must ja, men vi diskuterte vel egentlig holdbarheten på selve blokk/sylinderveggene?

Jeg vil værtfall påstå at å presse ut over 500hk av en slik blokk uten å modifisere blokka noe særlig, er alvorlig sjangsespill. Dette gjelder forsovet for de fleste volvo blokk.

Volvo 940 Turbo -95.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest mye om motoren(e) til lillegarver, han bygde jo en 3l med original innmat og twinturbo som han peste til noe over 400hk.

 

Sitter og leser på TPC nå, og er tydeligvis litt delte meninger om temaet.

Man KAN sikkert dra ut så høye effekter, men hvor stabilt/sikkert det er er en annen sak.

Jeg ville ikke sjangsa på at blokket mitt holdt hvis jeg hadde lempa inn stempler og råder for 20000kr.

 

Vevhusventilation er også et must ja, men vi diskuterte vel egentlig holdbarheten på selve blokk/sylinderveggene?

Jeg vil værtfall påstå at å presse ut over 500hk av en slik blokk uten å modifisere blokka noe særlig, er alvorlig sjangsespill. Dette gjelder forsovet for de fleste volvo blokk.

vel..

jeg har ikke lest så mange hvitmotorer som har "sprengt", i forhold til rødmotorer som har "sprengt".

 

kan godt være pga. rødmotorene pleier folk gjerne bare å skru opp boost på? :P men uansett.. 4-500hk skal gå fint i hvitmotor.

 

det finnes de som har tatt ut 1000+ hk også, men da snakker du om å bytte alt inni motoren selvsagt, samt forsterke blokken gjerne.

det som er issuet ved så store effektuttak er vel de hylsene som ligger inni sylindrene, etter det jeg forstår.

 

men det finnes løsninger på det også.

du har jo også folk som drar ut jævlige effekter av b280 med 24v topp fra franske bilene.

 

koster dog $$$.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er tull!

 

EDIT:

det er bla.a. en svenske på tpc nå, som har 620hk @ 1.4bar.

Prater av egen erfaring når jeg sier at 3 liters blokken ikke er like solid som 2,5 literen! Skal man trimme, så er 81mm blokkene et must.

Og hva disse svenskene påstår! ALLE har jo mere effekt enn danskebåten, men når man leser specs. på motorene, så skjønner man at noe er galt...

Og mye effekt ved bremsing, betyr ikke at kvaliteten er topp heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår