Logo

Gå til innhold

154How 2 lakkere tips og triks

diy lakkering

BossCat

BossCat 17.December.07 - 23:44

• Opp

BossCat 17.December.07 - 23:44

• Opp

Base blir kun tynnet, enten med tynner eller vann, og må legges klarlakk over for at den skal bli tett og blank, 2K trenger ikke klarlakk siden den skal blandes herder i, derav benevningen 2K, som betyr 2 komponenter, der ene komponenten er lakken/fargen, og den andre komponenten er herderen
    HrpZ88

HrpZ88 18.December.07 - 23:39

• Opp

HrpZ88 18.December.07 - 23:39

• Opp

okai, takk takk :)

hva er best egentlig?
    tenker på praktisk og som gir best resultat?
    e321

e321 29.April.08 - 22:10

• Opp

e321 29.April.08 - 22:10

• Opp

* Hvilket pussepapir bør jeg bruke når jeg skal pusse ned gammel lakk?
    Noen plasser skal jeg sparkle..hva bør jeg pusse sparkelen med etterpå?
    Bilen er sølv nå, skal bli svart.

* Kan jeg bruke elektrisk pussemaskin, eller må det være en "proff" som snurrer i 8tall ogsånt?

Takker for svar :)
    DemptD
    • LocationTromsø

DemptD 06.May.08 - 15:53

• Opp

DemptD 06.May.08 - 15:53

• Opp

Går det bra å lakkere en frontfanger i svart plast med sprayboks?

Må jeg ha grunning? Hvor mange bokser trenger jeg?
    AsconaA

AsconaA 09.May.08 - 18:40

• Opp

AsconaA 09.May.08 - 18:40

• Opp

Nei d blir ikke bra.
    Ikke på så store flate.
    Bokslakken er for tynn til du greier fordele lakken bra utover på sånne flater.
    Når du til slutt er ferdig er det nok en del steder som både ser og kjennes ut som sandpapir.

Bruk heller litt ekstra kroner å få en lakkerer til å ta det.
    JeanDaniél

JeanDaniél 03.July.08 - 12:25

• Opp

JeanDaniél 03.July.08 - 12:25

• Opp

Bruk 800 våt.

Har planer om å begynne å lakkere hjemme og da trenger tips til hva jeg skal handle inn av utstyr.

Lakk blir kjøpt hos lakkeringsverksted. (remilakk, Lura lakkerin, hinna lakkering, propaint etc..)

så det jeg trenger er,?

- Kompressor
    - Sprøyte
    - Munndekke
    ? ? ?

btw, MÅ jeg ha ovn i lakkhallen eller blir det finere om det står å tørker i vanlig temp?
    Nordhagen

Nordhagen 22.December.08 - 15:12

• Opp

Nordhagen 22.December.08 - 15:12

• Opp

Ganske gammel tråd ser jeg, men allikevel; Noen som har en konkret anbefaling på kompressortrykk ved lakkering? Jeg vet manometeret på sprøyta skal stå på 2 bar, men utgjør det noen forskjell hvilket trykk kompressoren er innstil til å levere?

Jeg fikk et veldig ujevnt kompressortrykk mens jeg lakkerte i går med kompressoren på 6 bar og 2 på pistolen, så jeg tenkte kompressoren kunne klare et jevnere trykk dersom jeg stiller den lavere.
    tomandreee

tomandreee 22.December.08 - 15:54

• Opp

tomandreee 22.December.08 - 15:54

• Opp

Har planer om å begynne å lakkere hjemme og da trenger tips til hva jeg skal handle inn av utstyr.

Lakk blir kjøpt hos lakkeringsverksted. (remilakk, Lura lakkerin, hinna lakkering, propaint etc..)

så det jeg trenger er,?

- Kompressor
    - Sprøyte
    - Munndekke
    ? ? ?

btw, MÅ jeg ha ovn i lakkhallen eller blir det finere om det står å tørker i vanlig temp?

Godt avsug,støvfritt rom(boks)
    Er lurt med ovn så du kan ha sprøyte temp på rundt 20grader ;)
    Jannen73

Jannen73 02.February.09 - 15:08

• Opp

Jannen73 02.February.09 - 15:08

• Opp

Eg brukte denne og det vart eit glimrande resultat!
    http://www.odegard-l...21&product=8319
    krt_

krt_ 12.March.09 - 21:30

• Opp

krt_ 12.March.09 - 21:30

• Opp

Tenkte å lakkere store deler av bilen nå til sommeren. Men sliter med å finne lakk osv.

Akryl lakk? trenger man da klarlakk over?
    Evnt. Hvordan lakk krever ingen klarlakk?
    Hvordan tynner? skal tynneren være tilpasset lakktypen?
    Hvor får man tak i sånnt målebeger? viskositetsbeger, eller trenger man det hvis man måler nøyaktig del lakk og tynner?

noen som vet om noen norske gode nettsider hvor de selger lakk til sprøyte? og hva er ca pris på lakk til sprøyte?

phu... kom med mye spørsmål :wonder: men håper noen kan svare på noe av spørsmålene :pray
    tomandreee

tomandreee 12.March.09 - 21:32

• Opp

tomandreee 12.March.09 - 21:32

• Opp

Tenkte å lakkere store deler av bilen nå til sommeren. Men sliter med å finne lakk osv.

Akryl lakk? trenger man da klarlakk over?
    Evnt. Hvordan lakk krever ingen klarlakk?
    Hvordan tynner? skal tynneren være tilpasset lakktypen?
    Hvor får man tak i sånnt målebeger? viskositetsbeger, eller trenger man det hvis man måler nøyaktig del lakk og tynner?

noen som vet om noen norske gode nettsider hvor de selger lakk til sprøyte? og hva er ca pris på lakk til sprøyte?

phu... kom med mye spørsmål :wonder: men håper noen kan svare på noe av spørsmålene :pray

Mekonomen/meca osv selger alt du trenger av utstyr ;) der kan du også se i fargekart hvilke farge du vil ha.
    Tett farge trenger ikke klarlakk;) altså farge uten metallic osv ;) helt vanlig tett farge.
    Skal du ha noe annet må du ha klarlakk
    krt_

krt_ 12.March.09 - 21:39

• Opp

krt_ 12.March.09 - 21:39

• Opp

Mekonomen/meca osv selger alt du trenger av utstyr ;) der kan du også se i fargekart hvilke farge du vil ha.
    Tett farge trenger ikke klarlakk;) altså farge uten metallic osv ;) helt vanlig tett farge.
    Skal du ha noe annet må du ha klarlakk

wow, se der ja, har brukt meca mye men aldri tenkt på at de selger lakk utstyr! hehe Takk takk for svaret :)

Hvordan lakk får man best resultat av? vannbasert med klarlakk eller tett farge uten klarlakk? :)
    tomandreee

tomandreee 12.March.09 - 21:42

• Opp

tomandreee 12.March.09 - 21:42

• Opp

wow, se der ja, har brukt meca mye men aldri tenkt på at de selger lakk utstyr! hehe Takk takk for svaret :)

Hvordan lakk får man best resultat av? vannbasert med klarlakk eller tett farge uten klarlakk? :)

Spørs hva du er ute etter?
    Skal du ha farge med metallic i trenger du klarlakk.
    Skal du ha blank svart eller vanlig rød trenger du bare lakk;)
    vannbassert er lettere å legge,for dem som har lakket..Synes hvertfall jeg.
    Men tettfarge altså vanlig lakk er lettere for dem som ikke har drivi så lenge.
    krt_

krt_ 12.March.09 - 21:47

• Opp

krt_ 12.March.09 - 21:47

• Opp

Spørs hva du er ute etter?
    Skal du ha farge med metallic i trenger du klarlakk.
    Skal du ha blank svart eller vanlig rød trenger du bare lakk;)
    vannbassert er lettere å legge,for dem som har lakket..Synes hvertfall jeg.
    Men tettfarge altså vanlig lakk er lettere for dem som ikke har drivi så lenge.

Flotte svar! :) Er amatør når det gjeler å lakkere og fargen er Tornado Rød, så tenker det blir tettfarge i første omgang :)

Har lakkert med vannbasert på sprayboks og klarlakk over men det var svært vanskelig å få bra resultat.. :)
    tomandreee

tomandreee 12.March.09 - 21:49

• Opp

tomandreee 12.March.09 - 21:49

• Opp

Flotte svar! :) Er amatør når det gjeler å lakkere og fargen er Tornado Rød, så tenker det blir tettfarge i første omgang :)

Har lakkert med vannbasert på sprayboks og klarlakk over men det var svært vanskelig å få bra resultat.. :)

tett farge er nok lettest ;)
    vannbasert skal jo legges i tre strøk, et som flyter helt sammen åsså et som ikke flyter like mye åsså dråpestrøk til slutt, sånn fort over liksom.
    Åsså skal det tørke med trykkluft mellom hvert lag.
    men tettfarge blir jo lettere å legge:) ettersom det bare er 2 lag, så blir lettest for en som ikke har gjort det så mye:)

Finner du ikke svar på det du lurer på? Her ser du hvordan du spør om noe nytt