Gå til innhold

Får ikke V40 til å gå ordentlig etter regreim-skifte

Ranger emnet


stian90

Anbefalte innlegg

Har en 2004 Volvo V40 1.6 bensin (motorkode B4164S2) som jeg nylig skiftet registerreim, vannpumpe og VVT-hjul på, med dårlig resultat.

Motoren starter lett, men feiltenner og går veldig dårlig, så det er klart at det er noe som er galt med timingen.

Før jeg monterte ny reim, var jeg var litt rask i forkant og demonterte den gamle før jeg hadde satt motoren i TDC. Regnet ikke med at dette skulle være noe problem, men det viste seg at jeg skulle slite i mange timer med dette i etterkant. Nå ser det ut som jeg må bite i det sure eplet å gjøre hele jobben på nytt i tilegg.

 

Hadde to issues med timinga, som var som følger.

 

- Kamakslene timet jeg opp mot det originale merket på det øvre plastdekselet på motoren (ihht brukermanualen). Dobbeltsjekket at disse sto riktig ved å sjekke at slissene i veiva på andre siden av motoren, sto rett. Men selv om disse sto helt riktig, slo stemplene oppi kammen når jeg skulle time den. Jeg måtte fysisk skru kammen et stykke tilbake fra sitt merke for at den ikke skulle slå oppi.

 

- Jeg skrudde ut tennpluggen av sylinder 1 og brukte en lang skrutrekker for å se når sylinder 1 var på topp, men når den faktisk var på topp, var den langt ifra det inngraverte merket på veivhjulet og blokka. Når veiva var på merket sitt, hadde den allerede begynt å et godt stykke ifra TDC etter strutrekkeren å bedømme, men dette fant jeg det eneste logiske for ellers slo den bare oppi kamakselen.

 

Fiklet tilslutt i så mange timer dette og leste tråder på nett opp og ned om dette uten at jeg kom noen vei så jeg måtte tilslutt bare ta en beslutning å prøve. Satte kamakslen opp mot merket sitt, og veiva på sitt inngraverte merke. Brukte spesialverktøy for å låse kamakslene og gearkassa slik at ingen av hjula fløtta på seg under montering og stramming av ny reim.

 

Noen som har noen tips?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det vet jeg.

Aner ikke hva jeg skal gjøre for jeg ser ikke vitsen å plukke alt fra hverandre igjen før jeg finner en logisk forklaring på dette..

Det som gir meg hodebry er egentlig hvorfor veiva slår i kammen når kammen står på TDC, og hvorfor timing-merket på motoren ikke stemmer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår