Gå til innhold

Kjøp av Corolla '97 1.3 ginza

Ranger emnet


Wooooopy

Anbefalte innlegg

Jess da, tiden for å bytte ut min "gamle" Opel er kommet og jeg har sett meg ut en 1997 Corolla 1.3 Ginza, E10 i følge mekonomen. (hva står Ginza for egentlig?)

 

Siden mine bilmekkeskills er ca. like lave som sist jeg postet her på bilforumet lurer jeg på hva jeg bør undersøke? Bilen kjøpes fra forhandler og har således 3 måneders "bruktbilgaranti", og leveres EU-godkjent.

 

Det er ingen synlig rust utenpå i dørkarmer eller lignende, og bilen virker velholdt.

 

Så, er det noe jeg kan/bør sjekke ut som ikke krever mengder verktøy og kan sjekkes uten å måtte heise opp bilen?

 

edit: motorkode i følge mekonomens websider hvis det skulle ha betydning: 4E-FE

Endret av twiztar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høre når/om registerreim ble byttet sist.. Kjenne etter rustbobler i bakenden av bakre hjulbuer (du kan sjekke hele hjulbua egentlig, men ruster ofte i bakkant på disse).

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det kan man si. Hjulbuen er den buede delen av karosseriet som følger hjulets form, kanskje litt klønete forklart men...

 

Hvis jeg ikke husker feil, er Ginza et utstyrsnivå som betyr El.vinduer, sentrallås, og sikkert noen andre ting.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Tips: sjekk!

 

- Sentral lås, at den funker som den skal! alt låser og lukkes!

- ABS! sjekk om denne lyser! ta trykktest på bremsene! sjekk om noe svetter!

- sjekk at El vinduene funker. når du kjøper Ginza, så ere greit å kjøpe noe som funker, når du først kjøper Luksus utgaven.

- registerreim

- oljeskift

- neste eu kontroll

- hør etter U-lyder generelt! når du svinger, når du drar på etc.

 

Håper dette hjelper litt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fant i boka at det var 120.000, det ble gjort registerreim-bytte før overtakelse av verkstedet. etter dette hender det at drivreima hviner litt, aldri lenge og som regel når bilen er kald.

for meg kan det se ut som om drivreima må av eller løsnes for å komme til registerreima, kan det være at verkstedet ikke har strammet den godt nok? jeg vet ikke hvilken av reimene som hviner, men den øverste kjennes mest slakk ut. tipper jeg kan presse den ned ca 1-2cm med tommelen.

 

jeg har hørt enkelte lyder, sannsynligvis fra forstillinga - men det må vel nesten regnes som normalt at en såpass gammel bil har noen slitte foringer eller andre forstillingsdeler, hvor mye koster det å få gjort slikt på et ikke-merkeverksted? meningen er at dette skal være en billig bil hvor jeg prøver å gjøre en del ting selv, dessverre har jeg ikke garasje, særlig utstyr eller særlig kompetanse så i en del tilfeller må jeg fortsatt benytte verksted/"mekanikere" og da er det greit om det ikke koster skjorta. tar gjerne i mot forslag om frittstående verksted eller enkeltpersoner for den saks skyld som kan ta på seg småoppdrag som å bytte foringer etc. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Sentrallås, ok!

- ABS, eh usikker her.. hvordan kan jeg finne ut om det er meningen at bilen skal ha ABS? den er annonsert (jeg tror de brukte en standard annonsemal) med ABS men bilen oppfører seg ikke som om den har det, dvs hjulene blokkerer.

- EL-vinduer, ok!

- registerreim, byttet før overtakelse

- oljeskift, gjort før overtakelse

- eukontroll, eukontrollert ved overtakelse

- ulyder, hører noen fra forstilling/bakstilling, bilen har stått stille lenge da verkstedet tok den inn i innbytte i august 2010. lydene forsterkes ved ujevnt underlag.

 

når det gjelder eukontroll, jeg vet ikke hvor streng den er i forhold til slitte forstillingsdeler/bakstillingsdeler, er det sannsynlig at verkstedet kan ha "sett gjennom fingra" på noe som egentlig burde vært byttet for å slippe billigere unna eller risikerer de for mye hvis bilen blir stoppa i teknisk kontroll til at de tar sjansen?

 

 

takk for tips :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår