Logo

Gå til innhold

8Toppakningen har gått



fisken90

fisken90 27.August.10 - 14:31

  • #1
  • Opp

    fisken90 27.August.10 - 14:31

  • #1
  • Opp

    Hei. Kjøpte en 190e ganske nylig. Skulle bytte frostvæske og med en gang jeg åpnet lokket så var det fullt av olje der. Så mest sannsynlig så har toppakningen gått. Er det noen som har noe erfaring på å bytte toppakning? Det er til en 190e 2.0 1990 modell.

    Setter pris på alle svar =)
    JChE

    JChE 27.August.10 - 22:11

  • #2
  • Opp

    JChE 27.August.10 - 22:11

  • #2
  • Opp

    Det er endel jobb ja, men en haynes-bok hjelper deg langt på vei. Jeg ga opp på min, men det var mest pga bilens generelt dårlige stand...
    fisken90

    fisken90 30.August.10 - 19:28

  • #3
  • Opp

    fisken90 30.August.10 - 19:28

  • #3
  • Opp

    Nå har jeg skylt frostvæsken og rensket den. Det som kom ut var gult. Jeg er ikke 100% sikker på at den er dårlig. Men er det noe jeg kan gjøre for å være sikker på at den er dårlig eller ikke, og er det veldig dumt å kjøre med det?
    JChE

    JChE 30.August.10 - 20:52

  • #4
  • Opp

    JChE 30.August.10 - 20:52

  • #4
  • Opp

    Ta en kompresjonstest. Sjekk om det blir veldig høyt trykk i kjølesystemet når motoren går. Sjekk at bilen ikke overoppheter.
    kermitt

    kermitt 30.August.10 - 20:57

  • #5
  • Opp

    kermitt 30.August.10 - 20:57

  • #5
  • Opp

    altså når vi snakker om trykk i kjølesystemt så skal det være litt der, men ikke så mye at slangene blåser seg opp som en ballong. beste testen er å trykksette kjølesystemet og se om det lekker ut trykk. er ikke sikkert det er lekasje fra sylinder til kjølekanal eller olje kanal, kan godt være fra oljekanal til kjølekanal.
    fisken90

    fisken90 30.August.10 - 22:28

  • #6
  • Opp

    fisken90 30.August.10 - 22:28

  • #6
  • Opp

    Når jeg åpner opp frostvæskelokket så koker det og spruter ut når motor er varm. Motoren overoppheter men det er fordi radiatorvifta ikke starter selv når motoren er varm. Derfor sliter jeg litt med å finne ut hva som kan være feil.
    JChE

    JChE 31.August.10 - 7:36

  • #7
  • Opp

    JChE 31.August.10 - 7:36

  • #7
  • Opp

    Høres akkurat ut som min det der. Det er forøvrig normalt at det spruter ut litt hvis man åpner lokket når bilen er varm, det skal jo stå under trykk inni der for å heve kokepunktet på kjølevæska. Men hvis bilen overoppheter, og du stadig må etterfylle kjølevæske så er det noe galt. Jeg trodde det bare var pga vifta på min også, men det var mer som lå bak desverre. Radiatorslangene mine var knallharde når motoren gikk. Og olja var full av vann, men det så jeg ikke før jeg tappa den av. Prøvde å se det på peilepinnen først, men det var ikke like enkelt.
    fisken90

    fisken90 31.August.10 - 9:39

  • #8
  • Opp

    fisken90 31.August.10 - 9:39

  • #8
  • Opp

    Ja har tenkt til å bytte olje idag. Men det var toppakningen din som hadde gått? Radiatorslangene mine blir ikke steinharde tror jeg. Men vet du hvorfor radiatorvifta ikke starter?
    JChE

    JChE 31.August.10 - 11:41

  • #9
  • Opp

    JChE 31.August.10 - 11:41

  • #9
  • Opp

    Det vanligste er vel at termobryteren er gåen. Den sitter vel helt fremst på motoren, det er to plugger koblet innpå. En med en pol, og en med to poler. Men dårlig sirkulasjon kan også føre til at dette skjer.



    Finner du ikke svar på det du lurer på? Her ser du hvordan du spør om noe nytt