Gå til innhold

Er dette riktig straff?

Ranger emnet


ThomasMH

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg er som mange andre her i landet, russ i år. I den forbindelse hadde vi russedåp for noen dager siden.

Da dåpen var ferdig, kjørte vi alle bilene i tog litt rundt omkring (jeg kjørte bakerst i toget)

 

De som satt på med meg i baksetet var dreiv å tøysa i baksetet og lente seg ut av vinduet og blåste i fløyta etc.

 

Da vi var ferdige med turen, og jeg skulle kjøre inn på skoleplassen, ser jeg blålysene på bilen bak. (sivilbil).

 

En politimann kommer ut og jeg måtte ut av bilen og bli med han inn i politibilen.

 

Dette sa politimannen:

 

At jeg hadde kjørt i 80 i 60

Jeg hadde kjørt med personer ut av ruta på bilen

 

Han tok lappen min og anmelte saken. Da jeg spurte han om hvilke straff han trodde det ble, sa han at han trodde at jeg kom til å få ca. 6 - 12 mnd. utsettelse på lappen og 5-10 tusen kr. i bot.

 

Er dette riktig? (Har han lov til dette når han bare var en politimann? Han hadde ikke målt meg med noe som helst) (dessuten var begge personene som var ute av vinduene mine over 18 og har lappen selv, men de fikk ikke noe straff overhodet).

 

Er dette riktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

80 i 60-sona? Da burde du ha krevd å sett målinga.

 

Og personer som henger ut av ruta, er vel ikek ulovlig, sålenge det ikek strider med § 3 om HAV-regelen i VTRL. Det at de da ikke brukte setebelte, er ikke du ansvarlig for, for om alle var 18 er dette eget ansvar.

 

Dette ville jeg gjort på stedet: Krevd å sett målinga, hørt hvilke paragrafer i VTRL han ville ta meg for og absolutt ikke godtatt et førerkortbeslag.

 

Dette ville jeg gjort nå: Stukket på politistasjonen, trekt aksepten på at han tok lappen(som du sikkert gjorde?), krevd å høre om selve målinga, og så forklare at ikke noe du gjorde var særlig trafikkfarlig, og at de da ikek hadde hjemmel i lov eller forskrift om å ta lappen.

 

Gjerne ta med noen som har litt greie på trafikkrett, trenger ikke mer innsikt enn noen som har hatt rettslære på vgs.

-99 Astra G sport

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble ikke målt noe som helst. Politimannen satt alene i bilen og påsto at han hadde "observert" meg i 80 i 60 sona..

 

Personene i baksetet hadde ikke på seg belte. Han ene var vel nesten helt ute av vinduet en periode (satt på karmen eller noe, ettersom politimannen sa).

 

Men er det jeg som har ansvaret for at personene i bilen min oppfører seg, især når de er 19 år selv og har lappen!?

 

 

Ja, jeg samtykket på stedet. Det var idiotisk dumt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble ikke målt noe som helst. Politimannen satt alene i bilen og påsto at han hadde "observert" meg i 80 i 60 sona..

 

Personene i baksetet hadde ikke på seg belte. Han ene var vel nesten helt ute av vinduet en periode (satt på karmen eller noe, ettersom politimannen sa).

 

Men er det jeg som har ansvaret for at personene i bilen min oppfører seg, især når de er 19 år selv og har lappen!?

 

 

Ja, jeg samtykket på stedet. Det var idiotisk dumt!

 

Observert at du var 80 i 60 sona?? haha, dummeste jeg har hørt. Umulig å se om du kjørte i 70 eller 80. Og om han målte med speedometeret, så måtte han jo ta deg igjen, så da blir det også feil. Og det at folk henger ut av vinduet har vel du noe ansvar for, men si at du faktisk fulgte med på veien, noe du skal gjøre når du kjører, og ikek på hva de bak deg drev med.

 

Fart kan han hvertfall IKKE ta deg for, øynemål holder ikke som måling

-99 Astra G sport

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta det rolig, de har ingen sak. En kompis ble fratatt lappen da han hadde gjennomsnittsfart på 121 i 80-sona. Men siden politimannen ikke hadde film eller det var flere i bilen og attpåtil manglet kalibrasjonsbevis, ble anmeldelsen forkastet av påtalemyndighetene. Du har ingen ansvar for de over 14 år(?), så den kan du også ta det helt rolig med:) Stå på ditt, så skal jeg love deg at det går bra..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ganske mye av ansvaret som skjer i din bil, hvertfall hvis det skjer over en lengre periode. men bruk det at de hadde drukket og du prøvde å få stoppa det osv. Ang fartsmåling så er det godkjent målemetode å måle via speedometer, men det holder sjeldent(aldri) hvertfall ikke hvis han bare var 1 i bilen. Trekk tilbake samtykket så har du lappen om 3 uker SENEST. men maser du nok og ber om bevis osv, så har du lappen på notime :)

Bruksbilen Volvo 240 2.0 Gasser

Goværsbilen Bmw 530 E12 1976

Solgt: Bmw 520 1991 24v RH22222

Skrota Bmw 520 88 12v

Skrota Merce 190 2.0 1987

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår