Gå til innhold

Regler i rundkjøring...

Ranger emnet


Mikael1977

Anbefalte innlegg

  • Svar 49
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Okay, den fikk jeg rett i retur :)

Dette er bare noe jeg har hørt...men stoler mer på det du sier. Et bilde sier mer en 1000 ord :D

 

/M

 

Mener det var Nederland du hadde vikeplikt i rundkjøringen jeg?

'09 Toyota Hilux 3.0 D-Cab SR+

'09 Can-Am Outlander MAX 800 XT

'09 Yamaha YFM350R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal det også sies at da du passerer 180 grader så skal du igjen over i høyre felt i rundkjøringa om jeg ikke tar helt feil?

 

Jeg har ikke orka å bli med på denne diskusjonen før, for rundkjøringsprat er jeg ganske lei av, men DETTE klarte jeg ikke å la være å kommentere. Min kommentar er som følger:

 

HÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆ??? UTDYP HVA DU MENER ;)

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake i tiden da jeg lærte å kjøre opp så fikk jeg streng beskjed at man skal ligge innerst i rundkjøringa da du svinger rundt, men da du har kommet halveis altså 180 grader inn så skal du legge deg ut så langt som mulig, så blinke og kjøre ut.

 

Dette gjelder altså om du skal til venstre i en rundkjøring om vi tenker enkel rundkjøring med 4 inn/utkjøringer.

 

Er en stund siden, så derfor jeg la til ? tegnet bak siden sikkert noen som kan rette på meg her.

 

 

 

 

Bedre? :D

'09 Toyota Hilux 3.0 D-Cab SR+

'09 Can-Am Outlander MAX 800 XT

'09 Yamaha YFM350R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake i tiden da jeg lærte å kjøre opp så fikk jeg streng beskjed at man skal ligge innerst i rundkjøringa da du svinger rundt, men da du har kommet halveis altså 180 grader inn så skal du legge deg ut så langt som mulig, så blinke og kjøre ut.

 

Dette gjelder altså om du skal til venstre i en rundkjøring om vi tenker enkel rundkjøring med 4 inn/utkjøringer.

 

Er en stund siden, så derfor jeg la til ? tegnet bak siden sikkert noen som kan rette på meg her.

 

 

 

 

Bedre? :D

 

Da skjønner jeg hva du mener ;) Jeg er også enig i at dette er rett fremgangsmåte, bortsett fra at du i en del tilfeller skal slå på blinklyset før du bytter felt og legger deg ut (hvis det er to eller flere felt i rundkjøringa), ettersom man har vikeplikt ved feltskifte og skal benytte blinklys for å fortelle andre trafikanter hvor man skal osv... I små rundkjøringer vil ikke dette la seg gjøre, og din "oppskrift" blir da helt riktig.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske sikker på at det er noen fra trondheim her.

Det finnes en 2 felts rundkjøring oppafor lerkendal. Og reglene er jo at skal du mer enn 2 avkjørsel i en rundkjøring skal du ligge i venstre felt , og 2 eller mindre i høyre. Vell er dt så vanskelig?

når vi ungdommene kan dette burde ikke de som er "erfaren" holde seg på rett side? Mange ganger er utrolig nære på å bare gasse på å og kjøre rett i sia på enkelte. de blir jo sure når man tuter og prøver å forklare at de ligger feil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha ikke noe slår det som skjedde meg her om dagen i den nye store rundkjøringen i Brummundal... Kom pluttselig 2 folk kjørende motsatt vei i rundkjøringa... Hadde vel ikke sett en rundkjøring de folka oppi der før! haha å jeg lo godt!

'09 Toyota Hilux 3.0 D-Cab SR+

'09 Can-Am Outlander MAX 800 XT

'09 Yamaha YFM350R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske sikker på at det er noen fra trondheim her.

Det finnes en 2 felts rundkjøring oppafor lerkendal. Og reglene er jo at skal du mer enn 2 avkjørsel i en rundkjøring skal du ligge i venstre felt , og 2 eller mindre i høyre. Vell er dt så vanskelig?

når vi ungdommene kan dette burde ikke de som er "erfaren" holde seg på rett side? Mange ganger er utrolig nære på å bare gasse på å og kjøre rett i sia på enkelte. de blir jo sure når man tuter og prøver å forklare at de ligger feil

 

Dette stemmer ikke, det er uvesentlig hvor mange armer rundkjøringen har.

På kjørebane med to eller flere kjørefelt skal kjørende i god tid kjøre inn i feltet lengst til høyre ved utkjøring til høyre for midten av rundkjøringen. Skal man rett fram, velger man det felt som er hensiktsmessig, fortrinnsvis høyre. Skal man lenger enn midten av rundkjøringen, bør kjørende i god tid kjøre inn i feltet lengst til venstre.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det største problemet sånn jeg ser det i forhold til rundkjøringer, altså jeg er ingen engel selv, er det ikke biler i nærheten av rundkjøringa kjører jeg på jeg også..

 

MEN.. Folk som ikke klarer og holde fila si gjennom runkjøringa i stor trafikk er et aldri så lite problem.. Så lenge det er 2 filer inn i runkjøringa, MÅ man ta et valg.. Problematikken er jo da størst for de som kjører rett frem i runkjøringa.. høyre fil inn, tangerer selve rundkjørings øya ved 90 gader så rett frem ut ved 180 grader.. DA er det jev... fint og ligge i venstre fila og ha tenkt seg 270 grader rundt... det blir trangt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det største problemet sånn jeg ser det i forhold til rundkjøringer, altså jeg er ingen engel selv, er det ikke biler i nærheten av rundkjøringa kjører jeg på jeg også..

 

MEN.. Folk som ikke klarer og holde fila si gjennom runkjøringa i stor trafikk er et aldri så lite problem.. Så lenge det er 2 filer inn i runkjøringa, MÅ man ta et valg.. Problematikken er jo da størst for de som kjører rett frem i runkjøringa.. høyre fil inn, tangerer selve rundkjørings øya ved 90 gader så rett frem ut ved 180 grader.. DA er det jev... fint og ligge i venstre fila og ha tenkt seg 270 grader rundt... det blir trangt..

 

Blei utsatt for noe lignende i Oslo for to dager siden (rundkjøringa rett utenfor Plaza, for de som er kjent, jeg kom fra Vaterlandstunnelen og apekatten kom fra veien mellom Byporten og Oslo City). Det er to felt i rundkjøringa og det er også to felt videre. Jeg lå i venstre felt, som pga skiltinga går rett frem. I høyre felt kom en apekatt i en stygg Mercedes Vito. Da jeg skulle kjøre ut av rundkjøringa (rett frem mot Grønland), la jeg merke til at han kom farlig nær meg, og måtte svinge til venstre og fortsette videre i rundkjøringa. Og det gjorde faen meg han også! Han lå altså i høyre felt og kjørte hele veien rundt rundkjøring og ned i Vaterlandstunnelen.... Er det forbanna mulig? Å ligge i ytterste jævla felt hele veien rundt rundkjøringa og presse unna alle som kommer i hans vei? Jævla idiot... Dårlig forklart, men casen er i alle fall at han pga feil plassering, manglende bruk av blinklys, brudd på vikeplikt ved feltskifte osv holdt på å kjøre rett inn i meg og flere andre biler.

 

Jeg noterte meg selvsagt hvordan føreren så ut, og sørget for at samboeren min også fikk tatt en god titt på ham, samt at jeg noterte registreringsnummeret. Flink gutt :) Fare for at anmeldelsen jeg sendte Trafikkavsnittet ved Oslo PD gjør at han kan forvente seg en deilig regning i posten ;)

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 months later...
Blei utsatt for noe lignende i Oslo for to dager siden (rundkjøringa rett utenfor Plaza, for de som er kjent, jeg kom fra Vaterlandstunnelen og apekatten kom fra veien mellom Byporten og Oslo City). Det er to felt i rundkjøringa og det er også to felt videre. Jeg lå i venstre felt, som pga skiltinga går rett frem. I høyre felt kom en apekatt i en stygg Mercedes Vito. Da jeg skulle kjøre ut av rundkjøringa (rett frem mot Grønland), la jeg merke til at han kom farlig nær meg, og måtte svinge til venstre og fortsette videre i rundkjøringa. Og det gjorde faen meg han også! Han lå altså i høyre felt og kjørte hele veien rundt rundkjøring og ned i Vaterlandstunnelen.... Er det forbanna mulig? Å ligge i ytterste jævla felt hele veien rundt rundkjøringa og presse unna alle som kommer i hans vei? Jævla idiot... Dårlig forklart, men casen er i alle fall at han pga feil plassering, manglende bruk av blinklys, brudd på vikeplikt ved feltskifte osv holdt på å kjøre rett inn i meg og flere andre biler.

 

Jeg noterte meg selvsagt hvordan føreren så ut, og sørget for at samboeren min også fikk tatt en god titt på ham, samt at jeg noterte registreringsnummeret. Flink gutt :) Fare for at anmeldelsen jeg sendte Trafikkavsnittet ved Oslo PD gjør at han kan forvente seg en deilig regning i posten ;)

 

 

Greit det er ikke lov å presse folk av veien men hadde dere kresja når dere hadde kjørt ut på en og samme plass så hadde DU fått skylden.(det vil si at det er bare et felt ut) Jeg har personlig gått ned på Biltilsynet sammen med min far å snakket med de, siden vi har lurt på dette lenge. Og de sier at man KAN hvis man vil, ligge i ytterste, altså høyre felt hvis man skal helt rundt. Det står ingen plass i reglene at dette er forbudt, tror du meg ikke? gå å hør med de selv. Jeg kjører ALLTID i høyre(ytterste) felt uansett hvor lang rundt jeg skal, smeller det med den i venstre(indre)felt når vi skal ut på samme, der det er bare et felt, er det ikke jeg som får skylden. er kanskje ikke "riktig" i forhold til hvordan andre kjører men det er som sagt ikke forbudt:) Har ikke kresja enda men har vært nære på et par ganger, uansett om jeg ligger i høyre felt hele veien har venstre felt vikeplikt for meg dersom vi skal ut på samme plass med et felt. mange som ikke vet dette.....

 

Om dere ikke tror på det jeg skriver her så håper jeg at dere tar dere en liten tur ned å hører med biltilsynet, så kan de forklare dere at det jeg har skreve over her er rett:) Jeg anbefaler det, kjedelig hvis du får skylden for noe du ikke vet noe om...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sammenligner en rundkjøring med et kryss. Hvis jeg skal til venstre i et kryss, da ligger jeg ikke lengst ut til høyre...men det er kanskje bare jeg som tenker sånn.

Muligens man har "lov" til å kjøre som du sier her over, men det er ikke sånn jeg har blitt lært opp.

Men da skal det og sies at jeg IKKE kræsjer bilen min med det første for å få igjenn noe på forsikringen, siden bilen min er alt for hel og pen ;)

Så uansett hvem som har riktig her, så vil dere aldrig se meg i venstre felt annet enn hvis jeg skal til venstre eller rett frem :D

Og ja, jeg bruker blinklys INN som UT av rundkjøringen!

 

/M

Endret av Mikael1977

Octavia vRS

 

http://www.rsklubben.se

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører ALLTID i høyre(ytterste) felt uansett hvor lang rundt jeg skal, smeller det med den i venstre(indre)felt når vi skal ut på samme, der det er bare et felt, er det ikke jeg som får skylden.

 

Å ligge i høyre felt når man skal til venstre i en rundkjøring er jo en sikker måte å skape en kollisjon på. Du har rett i at motparten vil bli tildelt evt. skyld, men du har åpenbart ikke tenkt igjennom ulempene en slik kollisjon medfører for deg selv.

 

  • Fare for personskade
  • Du blir uten bil noen dager
  • Krangling med forsikringsselskap
  • Folk tror du er en idiot i trafikken
  • Du kommer deg ikke dit du skulle, må ta taxi e.l.

 

Når du kjører forskjellig fra 99,9% av de andre trafikantene, så må du være særskilt oppmerksom på de farene det medfører. Jeg ser ikke bort i fra at du vil bli anmeldt for brudd på veitrafikkloven §3 etter en slik kollisjon som du legger opp til.

Endret av buskmann

Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og for de som stresser med venstre-blink, så er det helt unødvendig i rundkjøringer og ødelegger et system som kunne fungert bra.

 

Det er kun to muligheter i en rundkjøring;

 

1. Du skal inn i den. Altså behøver du ikke blinke, det er bare å kjøre inn i den når det er klart fra venstre.

 

2. Du skal ut av den. Altså blinke til høyre, siden vi har høyrekjøring.

 

Hvorfor noen må fortelle omverdenen at de skal videre rundt i rundkjøringen ved å blinke til venstre har jeg aldri skjønt... kommer det en bil på andre siden av rundkjøringen er det jo totalt uinteressant om hvor den bilen skal hen, du rekker lett å kjøre uti selv før han rekker å begynne på en ny runde i verste fall...

Slik skal det fungere ja. Jeg får helt mare når jeg ser skolebiler i venstre fil før-/innerfila i- rundkjøring med venstreblinken på... de blir vel gjerne også instruert til å bruke "autoblink ved sving" selv når ingen ser dem, og kjører da rundt og tror at de er fritatt alt ansvar ved skade bare de brukte blinklyset først...

 

Vel... Først så vil jeg gjerne vite hvordan i helvete du får mest mulig bruk av blinklys til å ØDELEGGE noe som helst? Selv om en bilist kan ha gitt ett signal om hvor han har tenkt seg ved å legge seg i venstre fil, så SKADER det vel ikke at han presiserer dette videre ved å bruke blinklys? For oss som kjører lastebil kan faktisk dette være en god hjelp. Ettersom vi tar litt mere plass enn personbiler, så vil vi også kunne bli nødt til å stoppe litt tidligere enn dem, eller vente på større luker i rundkjøringen, for ikke å bryte vikeplikten vår.

 

Og for det andre, så er faktisk en rundkjøring også å anse som ett kryss, også i vegtrafikkloven. Og i ett kryss er reglene ganske så firkanta. Skal du til venstre, så blinker du til venstre!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår