Gå til innhold

780V8: Volvo 780 - Chevy V8 og True-Trac på Multi-Link (Oppdatering 24.Juli. 08)

Ranger emnet


780V8

Anbefalte innlegg

Etter ønske fra flere her på forumet legger jeg ut en prosjekt-tråd om bilen min.

 

Bilen er en Volvo 780 Bertone, 1988 modell.

Kjøpte den for 2 år siden, i Telemark.

Jeg hadde da en Volvo 245, med godkjent Chevrolet V8 motor, som planen var å flytte over i 780'n og få det godkjent.

 

Noen bilder:

Side2.jpg

Interir.jpg

Baksete.jpg

 

Bilen hadde originalt den berykta B280 V6 motoren, og en AW71 4-trinns automatkasse.

 

Originalt motor-rom:

780Motor.jpg

 

Dette er et prosjekt som jeg begynte på før jeg oppdaga dette flotte forumet :)

Så for å hoppe frem litt, så er nå motoren og en TH700 automat kasse montert.

Motor.jpg

780V8004.jpg

780V8007.jpg

 

Prosjekt videre er å montere en True-Trac diff. brems på bakakselen, og oljekjøler på motoren.

[ ] -88 Volvo 780 Bertone V8

[X] -86 Volvo 245 GLT V8

[X] -76 Porsche 911 Targa

[X] -69 Plymouth GTX cab

[X] -73 Volvo 164E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 101
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Med V8 motoren montert er det litt problemer med feste på bakhjula ettersom bakakselen ikke har noe diff-brems :)

Så dette må jeg få gjort noe med.

Etter å ha sjekka en hel del på både svenske og amerikanske sider, viser det seg at det å montere diff.brems på multilink akselen ikke er lett, da innmaten ikke er lik som på 1030/1031 akslene som sitter på vanlige 740 og 240. Jeg kunne ha montert en "slung-diff", men denne er generelt veldig svak og den kobler ut ved ca. 40 km/t. Så denne er ikke noe reelt alternativ.

 

Utvekslinga er også litt lav, som gjør at turtallet blir litt høyt ved motorveikjøring.

Jeg har nå en utveksling på 3.73:1. På den gamle 245'n min hadde jeg 3.54:1 og det var helt perfekt. Så da var det å leite etter en komplett bakakselklump med 3.54 utveksling.

Dette viste seg å ikke være så lett, da nesten alle med V6 og 4'er har 3.73:1 eller 3.90:1 bakaksel. Men jeg fant ut at 760 Diesel har 3.54:1, så etter en del søking her, fant jeg en bra aksling, som ble bestilt.

 

En stk demontert Diffklump til 760 Diesel:

True-Trac006.jpg

 

True-Trac005.jpg

 

True-Trac007.jpg

 

Jeg hadde en gammel bakaksel liggende fra den gamle 245'n, så jeg demonterte diffen på denne, bare for å sammenligne hva som er forskjell på Multi-Link diffen og vanlig 1031 diff.

 

Ble temmelig overasket når det viser seg att at alle utvendige mål på diffen er helt like. Kronhjulet, lager osv. er helt likt. Noe som betyr at det er fysisk mulig å montere en Detroit True-Trac i Multi-link'en.

Problemet er de korte akslene som kommer ut av diffen som man skrur fast drivakslene til. Disse er for tynne og med 26 splines, i stedenfor 27 splins som det er på 1031 akselen.

 

Stikkaksling fra Multi-Link:

780Diff5.jpg

 

Jeg bestilte en Detroit True-Trac fra Summit Racing i USA.

Kom hjemm etter noen dager:

 

True-Trac018.jpg

 

Som man ser på bildet her er de temmelig identiske med tanke på måla:

 

True-Trac016.jpg

 

Men her ser man tydelig at stikk-akslene er for tynne:

 

True-Trac014.jpg

 

Løsningen på dette problemet er å få custom-laget nye stikkakslinger. Jeg har fått tak i en kar i Oslo som tilbød seg å dreie nye aksler til meg. Dette er ikke noe jeg får gjort selv, da det er spesialstål og herdeprosesser som det er best å overlate til proffe.

Han lager forøvrig en del tilsvarende aksler for div. rally-cross team, så satser på at dette blir bra.

 

Jeg går på en smell når det gjelder "tann-ringen" for speedo-meteret. Fra -88 fikk alle Multi-Link bilene med ABS 96 tenners hjul, mens alle andre hadde enten 12 eller 48 tenner. Så "tann-hjulet" må flyttes over på True-Trac'en hvis det er mulig, eller så må jeg lage noe..

 

Fortsettning følger :)

[ ] -88 Volvo 780 Bertone V8

[X] -86 Volvo 245 GLT V8

[X] -76 Porsche 911 Targa

[X] -69 Plymouth GTX cab

[X] -73 Volvo 164E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mine øyne har du bygget den bortimot perfekte 780. Kun en LS-1 eller noe fra fullendthet :)

 

Takker.

Fikk 2. premie i 700/900 klassen og pris for beste motor-rom på Hokksund-treffet nå i høst. Som forøvrig ble holdt i Kongsbrg (!)

[ ] -88 Volvo 780 Bertone V8

[X] -86 Volvo 245 GLT V8

[X] -76 Porsche 911 Targa

[X] -69 Plymouth GTX cab

[X] -73 Volvo 164E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo takk :)

 

Kan forøvrig legge til for alle original-freaks, at alt som er bygd om er lett å bygge tilbake til original stand.

Original V6 motor er satt inn med ny olje og står lagret under presenning. Alle kabler i motor-rom er demontert og erstattet med modifiserte fra 3 stk 760 :) og ja vi snakker ALLE kablene...

Gearshifter er byttet og original ligger på hylla, osv. osv.

[ ] -88 Volvo 780 Bertone V8

[X] -86 Volvo 245 GLT V8

[X] -76 Porsche 911 Targa

[X] -69 Plymouth GTX cab

[X] -73 Volvo 164E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tøff bil, ser ikke mange av disse :)

Hvor bra går den i forhold til originalt? Skulle jo tro V8 gjorde litt med ytelsene for å si det sånn.

 

 

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott prosjekt!

 

Har tenkt endel på å bygge om til Truetrac på 960en min også...det mk2 utgaven da men mener på at selve diffen er lik mk1..

 

Truetracen kan du dreie ned for å få på giver ringen til speedo.

 

Tenkte på å la GKN Unikardang service gjøre jobben med å lage nye akslinger ut av diffen.

1997 Volvo 960 T6R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott prosjekt!

 

Har tenkt endel på å bygge om til Truetrac på 960en min også...det mk2 utgaven da men mener på at selve diffen er lik mk1..

 

Truetracen kan du dreie ned for å få på giver ringen til speedo.

 

Tenkte på å la GKN Unikardang service gjøre jobben med å lage nye akslinger ut av diffen.

 

Ja, han som skal dreie mine jobber på GKN ja :)

 

Tøff bil, ser ikke mange av disse :)

Hvor bra går den i forhold til originalt? Skulle jo tro V8 gjorde litt med ytelsene for å si det sånn.

 

 

Eirik

 

Tjaa, er vel ikke noe tvil om at det går betydelig bedre enn den slappe V6'n :)

[ ] -88 Volvo 780 Bertone V8

[X] -86 Volvo 245 GLT V8

[X] -76 Porsche 911 Targa

[X] -69 Plymouth GTX cab

[X] -73 Volvo 164E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du undersøkt noe om det er mulig å få dana 30 diff me 26 spline?

 

Ja har sjekket at det ikke blir laget ja. Ihvertfall ikke med de rette målene. Antall splines er bare en av flere ting som ikke er likt.

[ ] -88 Volvo 780 Bertone V8

[X] -86 Volvo 245 GLT V8

[X] -76 Porsche 911 Targa

[X] -69 Plymouth GTX cab

[X] -73 Volvo 164E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Her kommer en liten oppdatering.

 

Planen var å bytte ut 22mm stabstag til 24mm av typen Whiteline fra Pedersen Racing.

Etter at jeg var og hentet det i Sarpsborg, bar det hjem for litt skruing.

Etter demontering av det gamle, la jeg dem ved siden av hverandre for å måle litt, og la med en gang merke til at det nye var ca 3cm for kort. Hmmmmm, det var rart, men får prøve å montere.

 

Det gikk jo såklart ikke. Kyllingstaga ble stående helt på skrå slik at foringene ble helt flate på sidene.

 

Produksjonfeil tenkte jeg og returnerte til Pedersen.

Når vi målte på de andre han hadde inne, var alle like, og etter en telefon til hans leverandør, som aldri hadde fått klager på dette så sa Pedersen at det bare var å "dra til" og bruke det. Var vanlig at det var litt trangt...

Ikke faen tenkte jeg og byttet staget i et fjærbensstag isteden.

 

Etter en telefon til BCB, fikk jeg fort svar på hva som var problemet:

Fra rundt -88 fikk mange 7-serie biler bærearmer i aluminium, og der er festene for stabstagene litt lenger ut. Dette visste ikke Pedersen.

Så til alle som kjøper stabstag; sjekk hva slags bærearmer som sitter montert.

 

Her er bilde av gammelt 22mm stabstag og nytt 24mm som ikke passet: Den observange leser kan se at det er forskjell på nedbøyingen på midten. Dette kommer av at jeg har originalt V6 motoren og da er oljesumpen foran, men med V8 er sumpen bak og da kan jeg bruke vanlig stag fra 4'rer.

780StabStag001.jpg

 

Monterte nytt stag på fjærbeina. Er ikke helt fornøyd med hvordan det ble seende ut men. Synes det bryter litt med "original-look'en" jeg ønsker. Kom gjerne med synspunkter.

 

Demperstag01.jpg

 

Demperstag02.jpg

[ ] -88 Volvo 780 Bertone V8

[X] -86 Volvo 245 GLT V8

[X] -76 Porsche 911 Targa

[X] -69 Plymouth GTX cab

[X] -73 Volvo 164E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott bil du har her.

Disse SAM stagene er faktisk lovlige i Volvo original cup.

Og det skal jo litt til da alt må være originalt utenom det som har gått ut av produksjon og er vanskelig å få tak i.

Min 240 VOC har sånn stag pluss stag inn til torpedo.

Du kan trygt beholde dette og leve i tro om at vi ikke ser på dette som noe uorginalt og stygt.

Men det var da ikke mye klaring ned til 8'eren din der.

Blir det ikke skrubbing?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår