Gå til innhold

Girkasse spørsmål...

Ranger emnet


srednA

Anbefalte innlegg

Jeg har søkt litt rundt på nett når det gjelder girkasse, mk1 og 16v kr maskin.

Om jeg har forstått rett så går det ikke med 16v kasse for drivledda blir for lange og for store...?

Da ser jeg folk har brukt gti kassa til golf 1 med 90 mm drivledd, men går det ann å bruke en 4 trinskasse fra 1,6 literene?

 

Noen erfaring med dette? aks. toppfart og holdbarhet...

 

Hvilke girkassefeste trenger jeg for osv.

Dodge D200, 79 mod -- Daihatsu Rocky 2,8TD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noen erfaring men jeg hadde inntrykk av at det fungerer så lenge du bruker mk1 drivaksler og bytter de flensene på girkassa til 90mm.

Er det ikke 90mm som er orginalt på mk1 drivaksler da?

 

Ok, så flensene kan byttes på kassa slik at den kan brukes på mk1?

 

Etter hva jeg har lest har mk1 90mm og 16v 100mm

Dodge D200, 79 mod -- Daihatsu Rocky 2,8TD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i caben kjører eg med 16v kasse..kjører med 100mm ledd inne som er org for 16v kasse, og ellers orginale drivaksler og ledd ute. kan bytte flenser til 90mm vil du ja..

pajero vinterbil

bmw e30 turbo godkjent:)-> Twin Turbo

 

har en e30 320I for salg som kan vises med turbo. søknadspapirer er godkjent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av egen erfaring veit jeg at flensene til 4trinnskasse fra 1,5L ikke passer på 2Y (16V-kasse). Men ifølge tuningboka til Tim Stiles skal flenser fra Golf 1 GTI-kasse passe. Dette har jeg ikke prøvd selv.

 

Jeg kjører med komplette aksler fra Golf 2 16V (indre ledd fra Scirocco 16V, pga. annet offset). Den venstre akselen blir da faktisk 5mm kortere enn den originale fra 1.5L (hvilket er gunstig ved senking, som vi ofte driver med;)). Den høyre ble korta i to omganger hos UniCardan på Karihaugen før det ble bra. Den er nå korta 2,5 cm og etter dette har jeg ikke knust hverken indre drivakselledd eller simmerring på flensen (tok sju indre ledd og fire simmerringer i forrifjor sick ).

 

Det aller enkleste er å skaffe seg ei kasse fra en Golf 1 GTI. 90mm ledd er også billigere, så bare det er en god grunn til å kjøre med slik kasse, spør du meg.

Lieber Weber im Ohr als Lader am Arsch...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av egen erfaring veit jeg at flensene til 4trinnskasse fra 1,5L ikke passer på 2Y (16V-kasse). Men ifølge tuningboka til Tim Stiles skal flenser fra Golf 1 GTI-kasse passe. Dette har jeg ikke prøvde selv.

 

Jeg kjører med komplette aksler fra Golf 2 16V (indre ledd fra Scirocco 16V, pga. annet offset). Den venstre akselen blir da faktisk 5mm kortere enn den originale fra 1.5L (hvilket er gunstig ved senking, som vi ofte driver med;)). Den høyre ble korta i to omganger hos UniCardan på Karihaugen før det ble bra. Den er nå korta 2,5 cm og etter dette har jeg ikke knust hverken indre drivakselledd eller simmerring på flensen (tok sju indre ledd og fire simmerringer i forrifjor sick ).

 

Det aller enkleste er å skaffe seg ei kasse fra en Golf 1 GTI. 90mm ledd er også billigere, så bare det er en god grunn til å kjøre med slik kasse, spør du meg.

 

Ok, det enkleste er ofte det beste;)

Da selger jeg 16v kassa mi og kjøper meg en gti 8v kasse å bruker den på 16v motoren.

Dodge D200, 79 mod -- Daihatsu Rocky 2,8TD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så 16v clutchen, trykkplata og alt det der er ikke likt om man bruker 8v kassa?

 

Nei. Det er ulikt antall splines og diameter på inngående aksel på 2Y-kassa kontra GTI 8V. Dermed må du bruke lamell til GTI 8V. Diameteren er lik, så svinghjul og trykkplate er ikke noe problem (selv om i alle fall jeg bytter trykkplate når jeg bytter lamell. Det er tross alt ikke sååå gøy å pelle dette fra hverandre i tid å utide).

Lieber Weber im Ohr als Lader am Arsch...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår