Michael Skrevet Mars 5, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 5, 2006 Kjørte opp i April i fjor, uten mørkekjøring som jeg tok til høsten. Nå ha lappen min gått ut på dato (01/03-06) da jeg ikke har fornyet det med mørkekjøring. Hva skjer? Må jeg kjøre opp på nytt? damndamn Siter o 93' Audi S4 2.2T x 94' Audi S4 4.2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Margarus Skrevet Mars 5, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 5, 2006 Kjørte opp i April i fjor, uten mørkekjøring som jeg tok til høsten. Nå ha lappen min gått ut på dato (01/03-06) da jeg ikke har fornyet det med mørkekjøring. Hva skjer? Må jeg kjøre opp på nytt? damndamn nei du må ta mørkekjøring så får du den igjen tror jeg Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Michael Skrevet Mars 5, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 5, 2006 Mørkekjøring har jeg. Har bare ikke fornyet lappen som inkl. mørkekjøringen. Siter o 93' Audi S4 2.2T x 94' Audi S4 4.2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LLH Skrevet Mars 5, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 5, 2006 stikk og kjøp deg en ny en uten den heftelsen på, så slipper du den kjeft skura vis du blir stoppa... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oter11 Skrevet Mars 5, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 5, 2006 hadde samme problemet jeg også,kjørte faktisk ulovlig i over 1 år,ble også stoppet av politiet,men de så det ikke. fikk beviset på mørkekjøringen av kjøreskolen,dro på biltilsynet,og skulle fornye lappen,de mente først jeg måtte ha ny oppkjøring,jeg nektet,de sjekket regelboka si,og jeg slapp heldigvis å kjøre opp på nytt,pga at jeg tok lappen før de nye reglene kom.(dette skjedde rundt 2002),så har du ikke hatt lappen mere en noen år,så må du nok ta oppkjøringen på nytt.(hvis det ikke har kommet noen nye regler igjen) Siter 98 vw golf 4 gti Member of VW Audi Club Norwegen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Michael Skrevet Mars 5, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 5, 2006 Fytti helvete for et system.. Hva faen er vitsen med å ta oppkjøringen på ny? "Du har hatt lappen 11 mnd? Men har glemt å levere inn mørkekjøringsbeviset? Jammen da må vi sikre oss at du ikke har glemt hvordan du skal kjøre bil!" Hva faen? Om så er tilfelle kommer jeg til å kjøre "uten" lappen. Siter o 93' Audi S4 2.2T x 94' Audi S4 4.2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
IkLoma Skrevet Mars 5, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 5, 2006 du må nok ikke ta oppkjøringa på nytt. bare stikk å forny lappen fortest mulig. fornyet lappen før fristen men skal ikke være problem å gjøre det etter fristen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oter11 Skrevet Mars 5, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 5, 2006 du må nok ikke ta oppkjøringa på nytt. bare stikk å forny lappen fortest mulig. fornyet lappen før fristen men skal ikke være problem å gjøre det etter fristen. det sa de ikke på biltilsynet på hamar,de gikk igjennom regelboka si,og heldigvis så hadde jeg tatt lappen før de reglene gikk i kraft,tror det sto om ca 6måneder,så hadde jeg tatt lappen 7måneder senere,så måtte jeg ha kjørt opp igjen på ny,de sa først at jeg måtte kjøre opp igjen på ny,men da ble jeg rimelig forbannet,så han gikk igjennom regelboka,og heldigvis så gjalt ikke den regelen enda,så jeg fikk fornyet førerkortet men de lager jo regler hele tiden,så kan jo hende det er forandret igjen. er bare å møte opp det,så får du fort vite det. Siter 98 vw golf 4 gti Member of VW Audi Club Norwegen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
IkLoma Skrevet Mars 5, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 5, 2006 vel. kjørelæreren min på hamar sa iallefall til en som var litt sent ute at det ikke var noe problem. lappen ble bare ugyldig frem til han hadde tatt mørkekjøring og fikk fornyet det. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Michael Skrevet Mars 5, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 5, 2006 Men, jeg skjønner ikke hvorfor jeg må kjøre opp på nytt? Jeg beviste jo ved første oppkjøring at jeg er en aktsom sjåfør som kan kjøre bil. Hvor er logikken i det? Tenk om en som har utdannet seg som Lege må ta eksamen på ny, fordi han har jobbet som lærer i et år? Fy faen, dette er så dumt at jeg blir kvalm av å tenke på det. Siter o 93' Audi S4 2.2T x 94' Audi S4 4.2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
IkLoma Skrevet Mars 5, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 5, 2006 har du hørt på biltilsynet? gjør det før du begynner å bekymre deg. jeg tror iallefall det bare er å gi dem litt for nytt førerkort så får du midlertidig førerkort frem til du får lappen i posten noen dager etter Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Michael Skrevet Mars 5, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 5, 2006 Har ikke hørt hos biltilsynet nei.. nærmeste biltilsyn ligger 45 min utenfor byen, så det er ikke bare å svippe innom på en måte, men jeg reiser inn på fredag, så dere kan få en oppdatering da. Siter o 93' Audi S4 2.2T x 94' Audi S4 4.2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
IkLoma Skrevet Mars 5, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 5, 2006 okay. lykke til da Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Laaars Skrevet Mars 5, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 5, 2006 Ring dem og hør isteden... Siter '86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt) '90 VW Golf mk2 '82 VW Golf mk1 '83 VW Golf mk1 '86 VW Golf GTI 16V Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Paja Skrevet Mars 6, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 6, 2006 Sakset fra: FOR 2004-01-19 nr 298: Forskrift om førerkort m.m. Hentet fra lovdata.no § 4-4. Manglende mørkekjøringsdel av trafikalt grunnkurs Dersom førerprøven ved førstegangserverv av førerett avlegges i perioden fra og med 16. mars til og med 31. oktober uten dokumentasjon for gjennomført mørkekjøring, jf. forskrift 1. oktober 2004 nr. 1339 om trafikkopplæring og førerprøve m.m., gis føreretten gyldighet til og med 1. mars året etter. Samme gyldighetstid settes for klassene M, S og T, dersom disse påføres førerkortet samtidig. Tilsvarende gjelder for førerprøve ved utvidelse til ny førerett, dersom dokumentasjon for gjennomført mørkekjøring ikke er fremlagt tidligere. For å oppnå uavbrutt førerett, må dokumentasjon for gjennomført mørkekjøring fremlegges før gyldighetstiden utløper. Føreretten kan gjenerverves senere ved dokumentasjon av gjennomført mørkekjøring. Førerett kan ikke fornyes uten dokumentasjon. Når vilkårene er oppfylt, utstedes nytt førerkort med vanlig gyldighetstid i henhold til dette kapittel, for alle aktuelle klasser, regnet fra tidspunktet for den første utstedelsen. Innehaver av midlertidig førerkort klasse B, med to års gyldighetstid, utstedt før 1. mars 1995, kan få utstedt førerkort med vanlig gyldighetstid, når det dokumenteres at mørkekjøring er fullført, og praktisk prøve er bestått. 0 Endret ved forskrifter 12 mai 2004 nr. 740, 5 nov 2004 nr. 1448 (i kraft 1 jan 2005). Så det eneste du trenger er dokumentasjon på at du har fullført mørkekjøring og få en fornyelse av førerkortet ditt. Ingen ny oppkjøring trengs. Rart at ikke trafikkskolen har ordnet dette. Jeg kan ikke huske at jeg måtte betale for nytt førerkort eller dokumeter at jeg tok mørkekjøring selv. Syns å huske at skolen ordnet alt og førerkortet kom i posten. Men det er noen år siden, så kan hende jeg tar feil. TIPS: Sjekk LOVDATA.NO når du lurer på sånne ting. Der finner du ALT om lover og forskrifter i Norge. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg