eVicez Skrevet Mars 3, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 3, 2006 Et litt flaut spm, men tenkte jeg måtte spørre om det før jeg ble gal. Hva er bremsing av motor? Hvordan foregår det, og hva er vitsen? Takk for gode svar :) Siter VW mekaniker Sertifisert DEFA alarm og tracker montør Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Housey Skrevet Mars 3, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 3, 2006 bremsing av motor vil si å sette den opp i en bremsebenk.. det som da kan gjøres er å mappe den. og sjekke hvor mye power du har i maskineriet! du får da målt effekt ved "svinghjulet" :) du kan gjøre det samme på ruller, men da får du målt effekten på hjula :) Siter Golf II 16vT Syncro Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gravstein Skrevet Mars 4, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 4, 2006 hvor kan man bremse\benke en bil ?? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eVicez Skrevet Mars 4, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 4, 2006 Så å bremse en bil er å sjekke hvor mye power man har da? Siter VW mekaniker Sertifisert DEFA alarm og tracker montør Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Omegamannen Skrevet Mars 4, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 4, 2006 det koster rundt 5000kr og få bilen din bremset.av et firma. Siter Opel Omega B1 V6 Steinmetz Mattig Opel Maffian Qraftwerket Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eVicez Skrevet Mars 4, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 4, 2006 Ja prisen er greit da, men å bremse en bil er å sjekke hvor mye power man har? Siter VW mekaniker Sertifisert DEFA alarm og tracker montør Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tombra Skrevet Mars 4, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 4, 2006 Ja det stemmer. Mange blir forvirret av begrepet bremsing. Det dreier seg IKKE om å sjekke hvor gode bremser man har :D Siter Signaturen min. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eVicez Skrevet Mars 4, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 4, 2006 Nei, forsto jo det. hehe. Siter VW mekaniker Sertifisert DEFA alarm og tracker montør Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moldvarp Skrevet Mars 4, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 4, 2006 det koster rundt 5000kr og få bilen din bremset.av et firma. Da snakker vi bremsing i benk? Kan ikkje vere på hjula vertfall! morph Siter NCCN (Nissan Car Club Norway) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GreenMile Skrevet Mars 4, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 4, 2006 er igrunn 2 måter å gjøre dette på. den eine er ein vanlig akselrasjonsmåling. da akselrerer du ei rulle med ei viss vekt. du trenger jo ein viss mengde hk for å akselrere ei rulle opp til ein viss hastighet,så dette regner dataen seg frem til. vekta på rulla/rullene ligger inne og så måler den hastiggheten. den må jo selvfølgeli oppdatere seg ganske ofte for den måler jo effekten oer hele registeret. ikkje sånn att du bruker 10sek på å akselrere og da har du så mangen hk. ein anna metode er att du kan ha ein brems som holder igjenn. dette er eit must om du har mye power,for med f.eks 1000hk ville du spunnet fart på ei rulle allt for fort om du ikkje hadde hatt brems på den. for å måle effekten når du har brems må du ha ei lastecelle(ei vekt) på bremsen. når du bremser vil da bremsen presse mot lastesella og lastecella vil måle tyngden den presser med. 10kg/1m=100nm. så da måler du egentli momentet. og når dataen veit momentet og den får mata inn turtallet veit den hvor mangen hk motoren har.(du husker sikkert posten om HK vs NM?) ofte blir jo dette eit "sammarbeid" mellom brems og vekta på rulla. veldi få som holder motoren på eit turtall og måler effekten akkurat der. dei fleste tar akselrasjonstester og hjelper til med å holde igjenn med bremsen. da blir det jo eit regnestykke for dataen med måling av bremsen/vekta på rulla of turtallet. for å få rett tall opp begynner dei somrgel med å kjøre bilen opp tilf.eks 3000rpm på det turtallet dei skal bremse på om taster dette inn på dataen. da kan dataen regne seg frem til utvekslinga. dette må den jo gjøre for att kurven skal se rett ut.. dette var sikkert dårlig forkart,men håper du skjønnte noe ivertfall... rulla måler momentet på bremsen. er litt vanskelig å forklare,men om du tenker att bremsen er lagret opp i akslingen. og det eneste som hindrer dei fra å rotere sammen med rulla er att den stopper i ei vekt. da vil jo utslage på vekta øke etter mer brems du legger på. for å gjøre det enkelt kunne denne armen vert 1m lang. så da ville 10kg på vekta vert 100nm. 30kg på vekta=300nm. så vis dataen logger desse verdiene på vekt og turtall f.eks 100ganger i sekundet. kan du jo etterpå finne ut hvor mye moment den hadde på akkurat det turtallet og når den veit det,finner den også ut hk... om du hadde hatt 300nm og du hadde lagt på 300nm i brems hadde den vel stoppet ja. var vel noen steinalder benker der du gjorde omtrent sånn. men moderne bremseruller i dag har ofte styrt akselrasjon. dvs du kan f.eks få rulla til å holde seg på eit visst turtall/hastighet uansett belastning. altså rulla tilpasser selv bremsen for å klare å holde motoren på ønsket turtall. det ville jo vert veldi vanskelig å klart dette selv. du kan også ha ein styrt akselrasjon fra f.eks 3000-8000rpm. der du kan legge inn att denne skal ta f.eks 20sek. da justerer den motstanden så du hele tiden akselrerer med samme hastighet hele veien. altså det blir ikkje sånn att det går sein i begynnelsen og fortere etter du har fått ladetrykk,men den justerer bremsen etter effekten så den hele tiden øker med 250rpm pr.sek. Siter There's no replacement for displacement Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.