Gå til innhold

Gammel eier sender meg Årsavgift. Kan hun det?

Ranger emnet


chil1++

Anbefalte innlegg

Jeg solgte en bil som årsavgiften ikke var betalt på, ble enig med kjøper om at han skulle betale årsavgift. Han gjorde det ikke, ble avskilta. Når det var tid for meg og få tilbake på skatten, fikk jeg et brev om at de tok 3065,- av de pengene som årsavgift. Nå skal jeg ha de pengene av han som kjøpte bilen.. ellers tar jeg noe annet i den verdi.. morra ?

1995 Volvo 855 2.5i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 58
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

  • 1 year later...
viss dere kjøper bil den f.eks. 16 januar.. forventer dere att gamleeieren skal betale årsavgifta? Han har jo betalt fra mars i fjor, til mars i år.

 

Det er eier per 1. januar som har ansvar for at årsavgifta betales. Om det i øyeblikket føles rettferdig eller ikke er revnende likegyldig, for når staten kommer og krever, må man bare pent betale.

 

Men denne tråden er fra 2006...:)

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er eier per 1. januar som har ansvar for at årsavgifta betales. Om det i øyeblikket føles rettferdig eller ikke er revnende likegyldig, for når staten kommer og krever, må man bare pent betale.

 

Men denne tråden er fra 2006...:)

jeg spurde om folket mente att det er naturlig att gamle eieren av bilen skal betale årsavgift for året etter (å vel så det) han solgte bilen.. Å det er vel like gjeldende i januar i år som i 2006??

søkte den forøvrig opp... Enkvann hadde vel surna og masa om att: "Dette finnest det hundre poster om fra før" sutre forum....

Opel omega 2,5-96

Opel omega 2,5-96 Nr2!

Opel manta-72 2,4i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om tråden er fra 06, så er den likevel relevant nå i disse dager. Selv så betaler jeg årsavgivten på bilene mine så fort den dumper ned i posten. Dermed er det ikke noe problem ved evnt salg. Selger jeg en bil uten at årsabgiften er betalt for inneværende år, feks selger i januar, så bruker jeg NAF sin bruktbil kontrakt og fører inn at ny eier skal betale. Men selvsagt, det kan sikkert gå galt, men pga kontrakten må forrige eier og ny eier dele utgiftene. Hvis det går så langt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når man kjøper bil skal man jo være litt obs på slike ting. om reg og årsavgift må jo altid avtales eller så står det i annonsen at det er inkl eller ikke. jeg har kjøpt å solgt opptil flere biler å har aldrig hatt no problem med dette. kjøper man en bil før 16 januar å det ikke er inkl årsavgift eller noen avtale på dette så skal du bare pent betale den. det er jo kjøper som skal eie bilen uansett å lage mye surr for 2915kr for en bil kjøper nå eier er bare tull.

AUDI A4 1.8T STV 1998 MOD

X Mitsubishi L200 instyle 2.5di-d 2007

X Passat 130 tdi 2003

X Polo color consept 1.6 (nos)1996

X Golf 2.8 vr6 1993 X Audi a4 1.8T 1998

Lenke til kommentar
Del på andre sider

viss dere kjøper bil den f.eks. 16 januar.. forventer dere att gamleeieren skal betale årsavgifta? Han har jo betalt fra mars i fjor, til mars i år.
Teoretisk sett så betaler man år for år (selv om betalingsfrist er i mars), avgiftsåret for årsavgift er vel ikke mars - mars.

» [ ] Audi A3 Cruiser Edition, 2004

» [x] VW Golf 3 Carbon Edition, 1996 (showcase) » Pengesluk, solgt

» [x] VW Golf 2 Pendlebil Edition, 1989 » Krasjet, deretter solgt

Bildegalleri: » http://foto.sparklingblue.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

problemet er att du er en rikskverulant! du hadde antagligvis kommentert det viss jeg hadde laga en ny tråd om det og. jeg spurde ikke om hvorhen kravet om avgifta kom.. Jeg spurde om hvorvidt det var naturlig att gammleeieren skulle betale avgift for en bil han ikke eier!! Men det er desverre slike svar man får av jurister å anna statslønna folk! røre rundt i grøten til folk gir opp....

 

Bare måten du angir bostedet ditt på gjør deg tåpelig i mine øyne!

Opel omega 2,5-96

Opel omega 2,5-96 Nr2!

Opel manta-72 2,4i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

problemet er att du er en rikskverulant! du hadde antagligvis kommentert det viss jeg hadde laga en ny tråd om det og. jeg spurde ikke om hvorhen kravet om avgifta kom.. Jeg spurde om hvorvidt det var naturlig att gammleeieren skulle betale avgift for en bil han ikke eier!! Men det er desverre slike svar man får av jurister å anna statslønna folk! røre rundt i grøten til folk gir opp....

 

Bare måten du angir bostedet ditt på gjør deg tåpelig i mine øyne!

 

Så du angriper ham fordi han har selvironi og til tider litt humor? Hvis du står som eier 1. januar og selger bilen din til meg en uke etter syns jeg det er moralsk riktig at du betaler årsavgiften. Du kunne bare lagt den ut for salg en måned tidligere..

Dessuten, hva for slags tåpelig greie er det å spørre om vi syns det er riktig eller ei? Slik er reglene, forhold deg til det.

 

 

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig å surke så?

 

Rett er rett, og galt er galt. Hva som er imellom må vel være opp til den enkelte å tolke. Ikke rart det er krig i verden:wank

 

Men det som er det beste et avtale på forhånd hvordan du vil gjøre det med avgifta. Om du vil selge den billigere eller dyrere for at du skal være sikker på at avgifta er betalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sjønner ikke verken humoren eller ironien til den fyren nei!

sjønner meg forøvrig heller ikke på folk som kjører daihatsu!

han angriper foresten meg! ikke omvendt. jeg stilte ett spørsmål.

viss du kjøper en bil la oss si den 17 februar. Så har gamleeieren betalt avgift frem til 16 mars. du "bruker" hans penger da, Att de har gjort eier pr,1,januar ansvarlig for avgifta er pga. att det tidligere vart skifta eier på "skrotbiler" rett før nyttår. då kunne du kjøre til bilen vart avskilta på tilfeldig kontroll. da kunne du dumpe bilen uten att avgifta vart innkrevd av verken gamle eller nye eier.

Opel omega 2,5-96

Opel omega 2,5-96 Nr2!

Opel manta-72 2,4i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig å surke så?

 

Rett er rett, og galt er galt. Hva som er imellom må vel være opp til den enkelte å tolke. Ikke rart det er krig i verden:wank

 

Men det som er det beste et avtale på forhånd hvordan du vil gjøre det med avgifta. Om du vil selge den billigere eller dyrere for at du skal være sikker på at avgifta er betalt.

 

jo takk.. Jeg GA vekk en bil som jeg hadde. plukka av den litt deler jeg trengte, å skulle dumpe den før mars? så kom der en kar som ville ha den for å plukke deler av. Han lovde på tro og ære att han skulle dumpe den før fristen for årsavgifta. men neida! måtte betale 1500,- istedet for å få 1500,- jeg!

Opel omega 2,5-96

Opel omega 2,5-96 Nr2!

Opel manta-72 2,4i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår