Gå til innhold

Hvordan regne ut toppfart ut ifra utveksling og turtall?

Ranger emnet


Einar

Anbefalte innlegg

  • Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

okey, fant girutvekslinga i haynes, men ikke bakakselutvekslinga. er den like på alle biler?!

 

Om det er escorten i signaturen din du tenker på, så har du nok ikke noe bakdiff aneglsmili

 

EDIT: var litt sen der ja. sjekk final drive ratio istedet.

 

Ang toppfart, blir jo veldig teoretisk å regne ut det slik da, bilens luftmotstand og motoreffekt er nok betydlige faktorer når hastigheten begynner å økepå endel ;)

Signaturen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan regne ut såkalt teoretisk toppfart, men den stememr ikke pga at luftmotstanden er sterkere enn momentet ved ett viss hastighet.

I midt tilfelle så var det hastighet jeg var oppi nylig, men mangler speedo...

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På din er det ikke bakakselutveksling(escort mk.V)

Da det er fwd.

Prøv sluttutveksling eller no

 

Det stemmer det ja, er ikke RWD:P

btw: jeg hadde på en måte funnet sluttutvekslinga, men siden det står på svensk i boka så skjønte jeg ikke helt at det var det med det første! hehe

den er visst på enten: 3,82:1 - 3,84:1 - 4,06:1 - 4,27:1

tror jeg må bruke den siste ettersom jeg har 1,6L..

(X) Ford Escort 1,6 Gl 1991

(1) Volvo 244 Dl 1980

 

Volvo er tøft!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bumpe denne posten litt og spørre om noen vet hvilken av de overstående sluttvekslingene som stemmer på min bil.

Jeg har en Ford Escort 1991 1,6L GL stv.

 

Mest sansynlig en av de to siste...

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på det, Tombra? Luftmotstand og redusert motoreffekt vil bare gjøre at motoren bruker lengre tid på å komme opp i turtall. Når bilen f. eks. har 2500 rpm, går hjulene like fort rundt i stor luftmotstand som i mindre luftmotstand.

Kraften fra motoren må overvinne rullemotstand og luftmotstanden for å holde en hastighet, det er derfor bilen mister fart hvis du setter den i fri og lar den rulle. Luftmotstanden er proposjonal til kvadratet av hastigheten, dermed går mer og mer av motorefekten bort i å overvinne luftmotstanden når bilens hastighet øker. Det er derfor en bils topphastighet sjeldent er ved turtallssperren i det høyeste giret.

 

Hvis noen vil lese mer om dette går det for eksempel an å bruke Car Physics for å finne mer informasjon. For å enkelt regne ut rullediameteren på dekk går det an å bruke kalkulatoren på http://www.carbibles.com/tyre_bible.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår