Gå til innhold

Olje trykk lampe i speedometer funker ikke (connection med gåen lyspærelampa?)

Ranger emnet


AlpejoHn

Anbefalte innlegg

Hei!

 

På 240en min (som er en 83 mod) her funker ikke olje lampa i speedoen..

Den skal vel lyse når du slår på tenninga, og når du kvelder motoren?

 

Det gjør den altså ikke.. Har skifta mellom 4 forskjellige lyspærer, uten hell.. har også prøvd et anna speedo.. av samme type. (VDO)

 

Og samtidig så lyser den lampa som indikerer at det er ei lyspære som er gåen.. Reagerer denne om ei varsellyspære i speedoen ikke funker?

 

Synses det høres ganske logisk ut.. Men er ikke helt sikker liksom..

 

Hva kan gjøre at lampa til olja ikke funker?

- BMW 530da Touring M-Tech 2003

 

x Volvo V70 AWD T5 motor +++

x Flere Volvo 240'er, en 740 Turbo og en BMW 316 80 modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis kabelskoen er løs på oljetrykksbryteren så vil ikke oljelampen lyse.

det er heller ingen "connection" mellom manglende varsellamper og lyspæreindikatoren.

 

Så her er nok meget sannsynlig enten brudd på ledningen eller så er kabelskoen løs.

 

På tidlige utgaver av 240 så kan kablene være litt råtne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det står i instruksjonsboka ka pærer den varsellampa gir beskjed om. å det gjelder kun utvendig lys, men ikkje alle. viss det er brudd i kretsen til oljetrykkslampa så lyser den ikkje. berre prøv å jorda den ledningen som går inn på oljetrykksbrytaren å sett på tenninga. viss då lampa lyser er det brytaren som er gåen. eller dårlig kontakt i kabelskoen så du kan jo prøva å kneppa han LITT saman å trua han på igjen. happyhappy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm..

 

Skal prøve det med å ta av ledninga å jorde den :)

 

Men da er det jo noe galt med gåen lyspære lampa å..

 

Alle lysa funker.. hovudlys (fjærn og nær) parklys på begge stiller, alle blinklys, alle baklys (ryggelys, bremselys kjørelys)

 

Er det flere da som kan vær gåen?

 

Har prøvd en anna "glødetrådvakt" men den sier det same... :eek:

- BMW 530da Touring M-Tech 2003

 

x Volvo V70 AWD T5 motor +++

x Flere Volvo 240'er, en 740 Turbo og en BMW 316 80 modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sjølv om alle lys virkar er det slett ikkje sikkert at den lampa inne i bilen forsvinn. det står også i instruksjonsboka. kort innføring i å feilsøke dette systemet. koble frå kontaktane til samme lysfunksjon på begge sider ein funksjon etter den andre. nå lampa sloknar har du mest sansynelig funne feilen. då skal du sjekka at kontaktane er bra og sjekka at pærene har samme wattstyrke. viss dette virkar til å vera bra skal du prøva bytta pærene på begge sider. tips: begynn med baklysene.

viss dette var dårlig forklart eller du ikkje får det til så skal eg prøva å forklara det bedre. :hello:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sjølv om alle lys virkar er det slett ikkje sikkert at den lampa inne i bilen forsvinn. det står også i instruksjonsboka. kort innføring i å feilsøke dette systemet. koble frå kontaktane til samme lysfunksjon på begge sider ein funksjon etter den andre. nå lampa sloknar har du mest sansynelig funne feilen. då skal du sjekka at kontaktane er bra å bytta pærene på begge sider. tips: begynn med baklysene.

viss dette var dårlig forklart eller du ikkje får det til så skal eg prøva å forklara det bedre. :hello:

 

Om jeg forstå rett,

 

Så skal jeg ta ut kontaktene på baklyktene, og gå over å se etter dårlig kontakt liksom?

Samme alle andre plasser av lys utvendig?

 

Det som er rart, er at den lampa lyste ikke før jeg parkerte bilen, men avogtil kom den på når jeg skrudde på hovudlysbryteren.. Og så skrudde jeg på og av og da forsvant den..

- BMW 530da Touring M-Tech 2003

 

x Volvo V70 AWD T5 motor +++

x Flere Volvo 240'er, en 740 Turbo og en BMW 316 80 modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

korrekt.

det syndromet du beskriv der e heilt vanlig.

 

Så det jeg gjør, er å ta av kontakter og eventuelt pusse over med sandpapir for å få tilbake god kontakt over alt.. ?

 

Får håpe dette fikser saken:)

 

 

Ang. den oljetrykk greia.. Hvis jeg kobler ledningen på en løs føler, og legger den til jord, da skal vel lampa lyse, siden det ikke er trykk på bryteren?

- BMW 530da Touring M-Tech 2003

 

x Volvo V70 AWD T5 motor +++

x Flere Volvo 240'er, en 740 Turbo og en BMW 316 80 modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki! happyhappy

 

Skal teste i morra, samt prøve å få inn svarte tepene mitt :D Og lakke noen deksel og slikt.. Så da er det ikke lenge til skinn seta får flytte inn i go vogna :P happyhappy

- BMW 530da Touring M-Tech 2003

 

x Volvo V70 AWD T5 motor +++

x Flere Volvo 240'er, en 740 Turbo og en BMW 316 80 modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dersom en lyspære er i ferd med å ryke ,altså så lyser den enda ,så har den en annen motstand enn den nye. det kan føre til en form for spenningstap som igjen fører til at "vaktpæren" vil lyse. i inst.bok står det anbefalt å bytte alle pærene det gjelder samtidig( et gåent baklys ,bytt alle bakpærer.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår