Gå til innhold

navn og funksjon på disse turbo-greiene?!

Ranger emnet


boXer

Anbefalte innlegg

Sitter på IRC og diskuterer med gutta :)

 

Jeg mener at Pop-off ventil ikke har noe med Dump-ventil og BOV å gjøre(BOV=Blow-off).

Jeg mener Pop-off sitter på avgass siden og har samme funksjon som en wastegate, men er mer uvanlig.

 

Og dump, BOV sitter på innsug sia, og er en avlastningsventil for at innsugsluften ikke skal slå tilbake mot turbinbladene, og derfor ikke bremse turbo når gasserspjell lukkes.

 

Dere som er 100% sikkre på dissa navna kan jo rette oss!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by boXer

Sitter på IRC og diskuterer med gutta :)

 

Jeg mener at Pop-off ventil ikke har noe med Dump-ventil og BOV å gjøre(BOV=Blow-off).

Jeg mener Pop-off sitter på avgass siden og har samme funksjon som en wastegate, men er mer uvanlig.

 

Og dump, BOV sitter på innsug sia, og er en avlastningsventil for at innsugsluften ikke skal slå tilbake mot turbinbladene, og derfor ikke bremse turbo når gasserspjell lukkes.

 

Dere som er 100% sikkre på dissa navna kan jo rette oss!?

 

Er ikke pop-off ventil , dump ventil og BOV bare forskjellige navn på samma tingen da. Kjært barn har mange navn osv. :)

Wastegate er som du sier den som styrer om eksosen går til turboen eller i bypass i rundt turboen.

- 89 Honda CRX 1.6 16v

- x 94 Honda Prelude 2.0

- x 86 Ford Escort 1.6 CL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by boXer

 

Det jeg også mener.

Fant denne på Zatzy

 

Hvis du leser det som blir skrevet på den linken der så ser du at de beskriver Pop-off som en ventil som sitter etter turboen på luft-siden. Denne slipper ut luft til friluft for å begrense trykket på lufta som går inn til turboen , sikkert for å forhindre skader på motoren. Altså er den nesten som en dump ventil , bare at den har som oppgave å begrense ladetrykket (hvilket en wastegate også gjør). Dump ventilen skal jo hindre skade på turboen pga. bråstopp av turbinen når du går av gassen ved f.eks giring.

Altså sitter en pop-off ikke på eksos siden ifølge det de sier på zatzy. Hvis jeg tar feil her så får noen korrigere meg :)

- 89 Honda CRX 1.6 16v

- x 94 Honda Prelude 2.0

- x 86 Ford Escort 1.6 CL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Arvid

 

Hvis du leser det som blir skrevet på den linken der så ser du at de beskriver Pop-off som en ventil som sitter etter turboen på luft-siden. Denne slipper ut luft til friluft for å begrense trykket på lufta som går inn til turboen , sikkert for å forhindre skader på motoren. Altså er den nesten som en dump ventil , bare at den har som oppgave å begrense ladetrykket (hvilket en wastegate også gjør). Dump ventilen skal jo hindre skade på turboen pga. bråstopp av turbinen når du går av gassen ved f.eks giring.

Altså sitter en pop-off ikke på eksos siden ifølge det de sier på zatzy. Hvis jeg tar feil her så får noen korrigere meg :)

 

Uansett så har pop-off IKKENO med blow-off og dump å gjøre.

 

-Ingen eksperter her idag da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pop off er en overtrykksikring! Hvis du overskrider et angitt trykk (som du setter til litt under kritisk nivå), så ryker denne ut og du får ikke opp trykk igjen. Kjekt hvis f.eks. wastegate styringslangen din ryker eller lignende! :) Slipper all den stygge knitringa liksom! :D

 

Dump valve er ju det samme som BOV. Den tømmer trykksiden for luft når du får vakum i gasspjeldhuset. (les slipper gassen) Dette gjøres stort sett for å få en lyd som alle snudde seg etter før, men etterhvert har blitt en landeplage..!!

Den erstatter den opprinnelige funksjonen,(avlastningsventilen) som kjører denne luften inn igjen til forsiden av turboen. Dete er mere effektivt når det kommer til "normale gatebiler" ! Iallefall på de med luftmengde\masse måler! Funker egentlig best med map-sensor. Slipper den fete blandinga ved giring!

 

Så m.a.o. IKKE SI POP-OFF! :) Dritt lei av dette!

 

Rett meg gjerne opp om noe av dette ikke stemmer.

 

Det var faktisk en her i bygda, som trappet opp hos en lokal verkstedsjappe, og spurte om de ikke kunne montere POP-OFF ventil på sin kadett gsi 8v! Ha ha! :D

03` Volvo V70 d5 197hk 470nm

01` Seat Leon 4x4 20vT

X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by ola

Det var faktisk en her i bygda, som trappet opp hos en lokal verkstedsjappe, og spurte om de ikke kunne montere POP-OFF ventil på sin kadett gsi 8v! Ha ha! :D

 

LOL , har hørt denne historien selv, han hadde visst hørt at det skulle gi masse ekstra effekt å sette på en slik. haha , ikke alltid like greit....:D

- 89 Honda CRX 1.6 16v

- x 94 Honda Prelude 2.0

- x 86 Ford Escort 1.6 CL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke en pop-off ventil en 'sikkerhetsventil'?

Mener at den er på et av trykkrørene, og slår ut (pops off) ved et bestemt ladetrykk. Kan f.eks settes på 2 bar, og skulle et eller annet gå skikkelig gærent, løser denne ut så ikke motoren tar skade.

 

Så et tv-program om CART for en tid tilbake, der var pop-offene lagret separat og plombert, så ingen skulle kunne få høyere ladetrykk.. Da fikk du en innstilt på f.eks 1.5 bar, så måtte du holde ladetrykket under dette.

-97 STi3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så oxo programmet som erikoo så.

 

det stemmer det han skriver der....

pop off ventil er en overtrykksventil. blir brukt bla i indycar. der har de justerbart trykk. og denne pop off valve er det som blir kalibrert og justert til et bestemt trykk, slik at dette ikke skal overskrides...alt for å få det så rettferdgi som mulig....

 

 

 

Det er jo oxo en del forvirring på utrykket wastegate og dump ventil, dette pga den tydelige oversettelsen :) Men de to er ikke det samme.

 

 

M

-97 Ford Fiesta 1.25 Flair - Til salgs

-94 Ford Escort Cosworth

 

Min hjemmeside

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nope de er ikke det samme!

 

Det tok litt tid å sette seg inn i alt rundt turbostyring, men det begynner å løsne nå..

 

Wastegate styrer turbotrykk, dump valve skåner turbo og rør (og lager herrrlig lyd), og pop-off er tilsvarende sikkerhetsventilen på dampmaskina alle unger hadde for 15-20 år siden! :D

-97 STi3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig eirikoo! Pop off er da en sikring for å "redde" motoren! At den kan brukes til å slippe ut overtrykk slik som magnus sier, har jeg aldri hørt om. Det er jo det vi bruker wastegaten til (bare på eksosiden seff!) ! :) Når pop-off ventilen blåser ut, så må en fysisk sette den på plass igjen. Den typen JEG vet om er iallefall slik! :)

 

Hvis formel 1 bilene hadde hatt DENNE typen pop-off, så tror jeg neppe de hadde turt å pressa på noe særlig trykk over normal stdr! ;) Kjipt å må inn til pit for å få trykk igjen! :D

03` Volvo V70 d5 197hk 470nm

01` Seat Leon 4x4 20vT

X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår