Gå til innhold

Anlegg Volvo 240, prisforslag?

Ranger emnet


Pipen

Anbefalte innlegg

Go dag.

 

Har en kompis som trenger litt stereo.

 

Bil: Volvo 240

 

Han har: Spiller.

 

Trenger:

- Høytalere (han ønsker 6*9 og ikke frontsett, selv om jeg prøver å få han til å kjøpe det)

- Subber (2 stk 12")

- Forsterker(e)

- Kabler

 

Musikksmak: Mest Hip hop og R&B, men hører også på mye annet.

 

Han er ikke kravstor på merke, men vil ha best mulig for den nette sum av 5-6000 kr. Han er ikke noe finlytter, men mye og klarest mulig lyd for pengene.

 

Noen som kan hjelpe meg og sette opp forslag til anlegg?

 

Takk. Mvh Pipen

- 1975 Volvo 242L : Pioneer, Soundream.

- 1975 Audi 50LS "Doris": Skal bli rustfri.

- 2003 Audi A4 Sline: Bruksvogn. Foreløpig orginal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville tatt en nærmere titt på disse:

 

Her får du både bra pris, men også høy kvalitet

 

Focal 6x9 kr. 1590,-

 

Focal 30A1 Sub

Tilsammen kr. 2380,-

 

Kanskje denne forsterkern , selv om den muligens blir noe svak til disse subene. Kr. 2290,-

 

Skulle vel bli kr. 6260,- tilsammen. Forsterkern er som sagt det eneste som blir vanskelig her. Det er nemlig ganske vanskelig å skulle ha to suber, 6x9 og en forsterker som drar dette bra til kun 6000. Mange ville jo gjerne ha brukt 6000 bare på subene her..

 

Tar han kontakt med en forhandler her på forumet som fører alle disse merkene, er jeg sikker på at de finner et tilbud til han hvor også kabler er inkludert! Løst kommer jo fort dette på 500 - 1000 kroner til.

 

Men her har han i alle fall kvalitet hele veien, til tilnærmet den prisen han så etter!

 

Mvh

- 06 Mod Audi A3 Sportback "Focal-Audi'n"

x 98 Mod VW Golf IV (solgt)

 

Stor takk til Anders Fleischer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes budsjettet er litt snaut til 2x12" med forsterkere og høytalere med kabler... Men klarer han seg med en 12" kan han jo gå for en Helix pakke fra Audioteam til 3990. Så kan han bruke 4 kanaleren til å drive frontsett også når han en dag innser at ørene er laget primært for lyd forfra. Og heller utvide med mere bass når lommeboka går utover sittekomforten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet budsjettet er jævla snaut, men sånn er det bare, han vil bare ha lyd, trenger langt fra vere best i test osv. så lenge han får litt lyd, effektmessig trenger produktene ikke ligge så høyt på stigen heller, men et "greit" anlegg for å si det sånn. Eller greit for en råner. Selv har jeg brukt litt mer penger på anlegget mitt da, men har man ikke penger så har man ikke penger. Han går jo på skole også, g stipendet går i huslån, mat osv.

- 1975 Volvo 242L : Pioneer, Soundream.

- 1975 Audi 50LS "Doris": Skal bli rustfri.

- 2003 Audi A4 Sline: Bruksvogn. Foreløpig orginal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit, da skal jeg prøve meg igjen. Denne gangen er det en pakke hvor trøkk er garantert, og lydkvalitet og proporsjoner blir noe nedprioritert! Her kan det også bli meget nødvendig å oppgradere med en frontsett etterhvert!

 

Dynabel 6x9 til kr. 498,- (nederst til høyre)

 

Dette kan drives av denne forsterkern (4-kanaler til kr.1998,- (nederste))

 

Videre kan du kjøpe en pakke med fire av denne suben til kr. 1494,-

 

Forsterker til å drive dette kan f.eks være denne (øverste) til kr. 2198,-

 

Totalt skulle man da ende på kr. 6198,- hvis du velger fire-sub-pakken, eller bare kjøpe to stykker til kr. 996,- og da ende totalt på kr. 5700,-. Hvis han da spør om en pen pris på en kabelpakke skal du ikek se bort ifra at dere kan ende på 6000 totalt!

 

Dette er et forslag som inneholder flere komponenter enn forrige forslag, men kvaliteten da deretter.

 

Mvh

- 06 Mod Audi A3 Sportback "Focal-Audi'n"

x 98 Mod VW Golf IV (solgt)

 

Stor takk til Anders Fleischer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er trøkk han er ute etter, må det kraftige saker til. En 240 er veldig tett og effekten forsvinner fort. Har selv en Kicker L5 12" i orginalkasse som drives av en Boss 1600W 2 kanals forsterker. Dette kosta tilsammen 6000,- Det dunker bra, for all del, men det er fortsatt for lite effekt... Eller bare jeg som er kresen. Så en kraftig sub+forsterker er å foretrekke.

 

Det er ikke stasjonsvogn han har?

99, 200SX S14a Racing Edition

- Ja, livet er for kort til å kjøre kjipe biler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er trøkk han er ute etter, må det kraftige saker til. En 240 er veldig tett og effekten forsvinner fort. Har selv en Kicker L5 12" i orginalkasse som drives av en Boss 1600W 2 kanals forsterker. Dette kosta tilsammen 6000,- Det dunker bra, for all del, men det er fortsatt for lite effekt... Eller bare jeg som er kresen. Så en kraftig sub+forsterker er å foretrekke.

 

Det er ikke stasjonsvogn han har?

 

 

Jeg har 240 selv, og vet godt hvordan de er med bass. Får bra trøkk bed å sette kassen helt bak i bagasjen med subben vendt bakover, da får du lyden inn i bilen. Det gjorde fetteren min i sin 240 og du merket forskjellen, det kan jo du prøve ut også? Selvfølgelig ser dette helt rævva ut, er ingen praktisk bra løsning, men om du ikke har annet å pute i bagasjen så kan det jo prøves, men å vibrasjonsdempe bak da er ekstremt viktig, for bakplata på bilen står ikke akkurat i ro med denne plasseringen.

 

Han har ikke stv nei.

 

Gler meg til å prøve ut de nye kassene mine. Håper alt klaffer der. Blir kanskje en prosjekttråd om det seinere, må bare se om jeg blir formøyd

- 1975 Volvo 242L : Pioneer, Soundream.

- 1975 Audi 50LS "Doris": Skal bli rustfri.

- 2003 Audi A4 Sline: Bruksvogn. Foreløpig orginal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit, da skal jeg prøve meg igjen. Denne gangen er det en pakke hvor trøkk er garantert, og lydkvalitet og proporsjoner blir noe nedprioritert! Her kan det også bli meget nødvendig å oppgradere med en frontsett etterhvert!

 

Dynabel 6x9 til kr. 498,- (nederst til høyre)

 

Dette kan drives av denne forsterkern (4-kanaler til kr.1998,- (nederste))

 

Videre kan du kjøpe en pakke med fire av denne suben til kr. 1494,-

 

Forsterker til å drive dette kan f.eks være denne (øverste) til kr. 2198,-

 

Totalt skulle man da ende på kr. 6198,- hvis du velger fire-sub-pakken, eller bare kjøpe to stykker til kr. 996,- og da ende totalt på kr. 5700,-. Hvis han da spør om en pen pris på en kabelpakke skal du ikek se bort ifra at dere kan ende på 6000 totalt!

 

Dette er et forslag som inneholder flere komponenter enn forrige forslag, men kvaliteten da deretter.

 

Mvh

 

Takk for forslag, skal videre sende de til han, så får han vel nesten bestemme selv hva han vil ha.

- 1975 Volvo 242L : Pioneer, Soundream.

- 1975 Audi 50LS "Doris": Skal bli rustfri.

- 2003 Audi A4 Sline: Bruksvogn. Foreløpig orginal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 240 selv, og vet godt hvordan de er med bass. Får bra trøkk bed å sette kassen helt bak i bagasjen med subben vendt bakover, da får du lyden inn i bilen. Det gjorde fetteren min i sin 240 og du merket forskjellen, det kan jo du prøve ut også? Selvfølgelig ser dette helt rævva ut, er ingen praktisk bra løsning, men om du ikke har annet å pute i bagasjen så kan det jo prøves, men å vibrasjonsdempe bak da er ekstremt viktig, for bakplata på bilen står ikke akkurat i ro med denne plasseringen.

 

Han har ikke stv nei.

 

Gler meg til å prøve ut de nye kassene mine. Håper alt klaffer der. Blir kanskje en prosjekttråd om det seinere, må bare se om jeg blir formøyd

Hvordan kan man vibrasjonsdempe den plata bak? Føler meg litt for harry når jeg kjører rundt i diverse sentrum og har høy lyd (og derfor høy klirrelyd fra bakplata).

99, 200SX S14a Racing Edition

- Ja, livet er for kort til å kjøre kjipe biler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan man vibrasjonsdempe den plata bak? Føler meg litt for harry når jeg kjører rundt i diverse sentrum og har høy lyd (og derfor høy klirrelyd fra bakplata).

 

paa 240'n jeg hadde, saa putta jeg no gummi bak skiltet, men... er selve bagasjelokket som dirra og lagde lyd, saa du maa nok fixe noe mellom plata og "skjelettet" paa undersida av bagasjelokket.

 

og jeg hadde bare en 12" i min, fikk god nok lyd. har forresten 2x12" i kasse til salgs, av type Celestion AD12, var en slik jeg hadde i 240'n, og den lagde masse bass :p

-1980 Buick Century Estate Wagon (kosebil)

-1991 Volvo 240GL stasjonsvogn (bruksbilen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

paa 240'n jeg hadde, saa putta jeg no gummi bak skiltet, men... er selve bagasjelokket som dirra og lagde lyd, saa du maa nok fixe noe mellom plata og "skjelettet" paa undersida av bagasjelokket.

 

og jeg hadde bare en 12" i min, fikk god nok lyd. har forresten 2x12" i kasse til salgs, av type Celestion AD12, var en slik jeg hadde i 240'n, og den lagde masse bass :p

Er det mulig å ta av skiltet uten at man ødelegger muligheten for å få det på skikkelig igjen etterpå?

99, 200SX S14a Racing Edition

- Ja, livet er for kort til å kjøre kjipe biler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan man vibrasjonsdempe den plata bak? Føler meg litt for harry når jeg kjører rundt i diverse sentrum og har høy lyd (og derfor høy klirrelyd fra bakplata).

 

Snakk med forhandlerene på forumet, de har diverse støydempingsmaterialer til vettuge priser. Må jo støydempe mer enn den, alt metallet vil jo bule når bassen slår, bør vel dempe hele bagasjerommet.

- 1975 Volvo 242L : Pioneer, Soundream.

- 1975 Audi 50LS "Doris": Skal bli rustfri.

- 2003 Audi A4 Sline: Bruksvogn. Foreløpig orginal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trur kanskje jeg ville valgt ei av pakkene de har på f.eks http://www.bilradiospes.no i dette tilfellet.

Hvis han, som noen foreslår, kjøper 2 forsterker er det også veldig kjekt med en kondensator ettersom dette er en meget lettvint måte å "splitte" strømkabelen på. Hvis ikke må han legge opp 2 kabler fra batteriet. Klart dette er en mulighet, men kabel er heller ikke gratis. Ved 2 forsterkere må han også ha en rca-kabel fra output på den ene, til input på den andre. 100,- kr... Alt koster! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår