Gå til innhold

Liter på basskasse jeg har tegnet..

Ranger emnet

Bauer

Anbefalte innlegg

Heisann!

Da jeg har store matematiske problemer, så lurte jeg på om noen kan hjelpe meg med å finne antall liter denne kasser inneholder...

I Utgangspunktet skal jeg ha en kasse på 32 liter, lukket. Materialet jeg har tenkt til å bruke er 19mm mdf.

basskasse%2033liter.JPG

Strekene på tegningen stemmer ikke overens med målene.

Mine utregninger sier 33 liter.

Har prøvd ut div programmer som DLSbox og WINisd men jeg skjønner fint lite av det..

Noen som kan hjelpe?

Edit: Det skal være 70grader på baksiden av kassen..

Current: '02 VW Golf TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kasse uten vinkel bak: 42*35*30 = 44100 (44 liter)

Regner først arealet på trekanten som skal kappes vekk:

(30-15)*42 = 630

630/2 = 315 (arealet av en trekant er jo arealet av firkanten delt på 2)

Volumet av avkappet: 315*35 = 11025

Volumet av kassa: 44100-11025 = 33075 = 33 liter

Såvidt jeg klarer å se blir dette riktig. Og da er vi jo 3 stk med samme svar! :)

Nå har jeg IKKE regnet ut innvendig volum. (Hvis det er utvendige mål du har oppgitt da!?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kasse uten vinkel bak: 42*35*30 = 44100 (44 liter)

Regner først arealet på trekanten som skal kappes vekk:

(30-15)*42 = 630

630/2 = 315 (arealet av en trekant er jo arealet av firkanten delt på 2)

Volumet av avkappet: 315*35 = 11025

Volumet av kassa: 44100-11025 = 33075 = 33 liter

Såvidt jeg klarer å se blir dette riktig. Og da er vi jo 3 stk med samme svar! :)

Nå har jeg IKKE regnet ut innvendig volum. (Hvis det er utvendige mål du har oppgitt da!?)

Det er utvendige mål jeg har oppgitt ja, men hvordan regner jeg med 19mm tykkelse på platene?

Current: '02 VW Golf TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er utvendige mål jeg har oppgitt ja, men hvordan regner jeg med 19mm tykkelse på platene?

da gjør du samme regnestykke som jeg gjorde, men du trekker fra 1,9cm på alle målene, så blir det nok relativt riktig skal du se! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da gjør du samme regnestykke som jeg gjorde, men du trekker fra 1,9cm på alle målene, så blir det nok relativt riktig skal du se! :)
Enda mer riktig om han trekker ifra 3,8cm... ;) men det kommer jo litt anpå hvordan han vil lage sammenføyningene. Og når han vil ha ca. 30 liter, må han nok legge til platetykkelsen, ikke trekke den fra.

Enkleste er jo nå å legge til 4 cm på de målene som han har nå, om han har plass til det i bilen.

Altså 46cm høy, 39cm bredde, 19cm topplate og 34cm bunnplate.

Men hvis målene dine er maks.mål til kassa, blir det 0,38 dm minus på hver lengde.

Altså: 3,83 x 3,12 x ((2,62 + 1,12)/2) = 3,83 x 3,12 x 1,87 = 22,34 liter. Så da kan det bli litt snaut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider