Gå til innhold

Megasquirt!

Ranger emnet


-Rønningen-

Anbefalte innlegg

ja jeg veit det står masse om megasquirt på forumet her å har lest det meste av det men har enda ikke sett noen som har svart på hva som hovedsak er forskjellen på disse to:

 

MegaSquirt-I Programmable EFI System PCB3.0 - UnAssembled Kit

 

MegaSquirt-II Engine Management System w/PCB3 - UnAssembled Kit

 

??

 

å hva bruker man stimulatoren til? er den nødevendig?

 

noen her som kan sette opp en liste på hva man trenger til et megasquirt system? utenom dyser,pumpe osv.. bare ting fra f.eks her:

 

http://www.diyautotune.com/

 

og hvordan er det med tennings justering på dette? da med vanlig stift tenning..

"Vorsprung Durch Technik"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 72
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Har du sett på hjemmesiden deres? De har ganske gode beskrivelser på produktet sitt, både funksjon og sammensetting.

Har kikka endel på det selv, men jeg har ikke noen av svarene i hodet desverre, og gidder ikke å lese meg fram til noe nå som du helt fint finner selv. :D

 

Prøv også e-mail til han med trehjulsbilen presentert tidligere i Mediaforumet, eller forumet på hjemmesiden til Megasquirt.

Matpakketransport: 85 Volvo 740GL

Prosjekt: 78 Ford Fairmont 5.0 Ghia, 90 Mazda 626, 66 VW Type 1 Cal Look

Medeier: 74 Pontiac Catalina Safari Wagon

Har hatt: 90 Sierra STV, 86 Pug 505 GTI

740 hugges.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da ble jeg villig til å lese litt likevel, mest på grunn av egen nysgjerrighet, men også fordi jeg fikk en ustanselig trang til å opplyse. :D

 

Her er noen specs på Megasquirt-I og II:

 

MS-I:

 

Onboard MAP sensor for NA or boosted engines up to 21psi!

Speed density or Alpha-N.

Use any injector - High or Low impedance.

Compatible with output from narrowband and wideband O2 sensors.

Log data on your laptop for later analysis.

Tuning software is free for download and regularly updated with new features.

Open Source design - all code and hardware information is available online.

Includes proper female DB37 connector and shell for your wiring harness.

All automotive temperature grade components for increased reliability.

Higher quality 4 layer PCB for increased resistance to noise/crosstalk. All PCB's electrically tested at the factory for enhanced quality control.

Added current limiting circuitry to provide increased fault tolernace--- it other words, it's much harder to blow this thing up if you make a mistake!

Uprated Flyback circuitry is now built in- bring on the low-z injectors!

Onboard Heatsink bar

Large Prototype area onboard- for adding custom circuitry to your ECU

Supports use of original MS tach input, ignition coil triggering, VR, Hall and Optical sensor triggering.

Direct Ignition coil driver is now on-board

(*Professionally Machined Brushed Aluminum Endplates. Excellent Fit and Finish!

LMB Heeger EAF-300 Case with flanged ends for easy mounting.

 

(*Disse er inkludert dersom kitet er bestilt fra DIYAutoTune.com

 

MegaSquirt-II has the following features (I tillegg/istedenfor de som er til I):

 

* 24 MHz HCS12 processor (C64 version),

* Fuel control to 1 µsec (100 times more resolution than MegaSquirt),

* Ignition control (full spark timing advance control, dwell control, etc) for one coil/distributor (7 pin HEI for example) and Ford's EDIS systems,

* On-board stepper motor driver for IAC stepper control (this requires a few jumpers to be added on the MegaSquirt PCB to connect the socket jumpers to the DB37 connector),

* Ford PWM idle valve support,

* Built-in rev limiter, either 'fuel cut' or 'spark retard',

* All tables are now 12×12 in size,

* WBO2 AFR target table (in AFR units),

* Independent dual-tables for VE and AFR target,

* EGO feedback in wide-band mode is proportional to the difference between the measured AFR and the target AFR, the bigger the difference, the bigger the feedback step,

* Spark advance table can have different rpm and kpa bins than VE and AFR tables,

* 115,200 baud serial interface with MegaTune2.25+,

* CANbus networking for 'inter-board' communications with add-on modules like transmission controllers, sequential injection drivers, etc.,

* Barometric correction 'slope' configurable in software, and provisions for:

o barometric correction based on initial MAP reading,

o independent 2nd barometric MAP sensor for continuous real-time baro correction, or

o no baro correction.

* TPS values for open loop and flood clear mode are user configurable,

* MAP based open loop can be set as well as TPS,

* Both TPS and MAP based accel enrichment is built into the code, you can configure the ratio of each,

* Blended Alpha-N and speed density is an option,

* 2 spare I/O lines for custom controls. (This is in addition to 4 lines for Idle stepper control if you don't need this, or the Fast idle solenoid then becomes a spare if you do use a stepper motor.)

 

Slenger med en liten quote fra Megasquirt sine sider også:

 

MegaSquirt-II adds the following enhancements over MegaSquirt:

 

1) Processor: When MegaSquirt was started almost three years ago, the best bang for the money was the HC08 family (also Atmel and Microchip). In three years, looking at the next step range of processors, the family that stands out is the HC12/HCS12.

 

2) Existing software: The goal of choosing a processor is to try to keep the current established code operational. With the HC12 family, it is extremely easy to modify existing assembly code for this processor - it amounts to about a two hour effort, without taking advantage of the HC12 architecture. And, if people want to code in C, there is a goodGNU GCC toolchain available for writing and modifying code, as well as Metrowerks Codewarrior.

 

3) 12 x 12 Tuning tables: for Volumetric Efficiency (VE) table, 12 x 12 for Air Fuel Ratio (AFR) table, and 12 x 12 for Spark Advance table. There are separate AFR and VE tables for each injector bank (similar to the dual table code),

 

4) Stepper motor IAC control: for most common EFI idle control motors, as well as support for MegaSquirt's FIdle valve control and the Ford PWM idle valve.

 

5) Ignition Control: MegaSquirt-II code has the ability to control ignition (including dwell control). It supports 1 coil/distributor configuration, and the Ford EDIS 'wasted-spark' system.

 

6) 3 spare I/O lines for custom controls. (This is in addition to 4 lines for Idle stepper control if you don't need this, or the Fast idle solenoid then becomes a spare if you do use a stepper motor.)

 

7) 115200 baud serial communications rate (vrs. 9600 of MegaSquirt).

 

Dette skjønner sikkert en datanerd mer av enn meg, så oppsummeringen av all denne dataen er vel at det er flere og mer nøyaktige justeringsmuligheter på MS-II enn MS-I.

 

- Stimulatoren blir brukt til å feilsøke/teste modulen før den blir satt i bilen, evt. ved feilsøking hvis noe skulle gå galt.

Kun et hjelpemiddel og det ikke nødvendig for MS's funksjon, men et veldig greit verktøy å ha.

 

Skal du benytte deg av stiftetenning og kontroll over denne tror jeg du må satse på Direct Ignition Coil Control funksjonen deres (Kun MS-II V3).

Sjekk her for nærmere info angående dette.

 

Jeg tar utgangspunkt i at du har tenkt til å bruke dette i Golfen din, og vil dermed gi deg en link til en side som handler om VW og etter en kjapp runde innom søkefunksjonen ser jeg at det er en hel del folk der som bruker dette systemet, og dermed har endel info på dette området.

Siden er forresten VWvortex.com.

 

Det virker som folk ikke har hørt noe særlig om Megasquirt på denne siden av dammen, men det kommer seg nok med tiden.

Jeg har ihvertfall blitt blankt avvist/ignorert og idiotforklart de gangene jeg har nevnt dette her eller i det virkelige liv.

Folk er visst villig til å betale tusenvis av kroner for andre system og betale enda mer for at andre skal konfigurere det etterpå, men oss DYI folk finner oss i slikt, eller hva? :D

 

Får satse på at andre faktisk har noe peil på dette hvis ikke dette hjelper. Kan sikkert forsøke å finne ut mer hvis det er noe som fremdeles er uklart. :)

Matpakketransport: 85 Volvo 740GL

Prosjekt: 78 Ford Fairmont 5.0 Ghia, 90 Mazda 626, 66 VW Type 1 Cal Look

Medeier: 74 Pontiac Catalina Safari Wagon

Har hatt: 90 Sierra STV, 86 Pug 505 GTI

740 hugges.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker å bukker! fint at du gadd å sette deg litt inn i det, tenkte meg at det var bare fler mulighetere på ms2 men var ikke helt sikker..! tror man også for påbygning til single coiler på ms2 v3 også.. altså cop da!! skjønner ikke helt hvorfor folk betaler masse vis av tusen for å kjøpe et ferdig og få noen andre til å ordne det, når man kan bygge selv å lære kjempe masse av det..! ska ha det på golf ja.. driver å ska bygge en bensin motor med diesel blokk og innmat med en 16v kr topp! og turbo selfølgelig..! takker igjen masse for info, kom gjerne med mer!

"Vorsprung Durch Technik"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er vel også en stor fordel å bruke rele kortet også da tilfelle no skulle gå galt, + at man også har alle sikringer og releer på et sted.. foresten kanskje litt dumt men ekke helt sikker på hva DYI står for? hehe:P

 

jeg skal i hvertfall prøve dette systemet, tror det kan bli ganske arti! lærer også å kjenne sin egen motor rimelig godt.. og i følge mye av det jeg har lest trenger man ikke å ha no spes justering osv av tenning før man overstiger 300hk, noe som det nok ikke blir i golfen.. hehe:D

"Vorsprung Durch Technik"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 2.13 MSHarness12 12' MegaSquirt Wiring Harness (MS1 / MS2 Ready) $68.00

 

56 0.88 MSRelay-K Bowling & Grippo MegaSquirt Relay Board - UnAssembled Kit $65.00

 

28 0.19 MSStim-K Bowling & Grippo MegaSquirt Stimulator - UnAssembled Kit $40.00

 

239 0.30 TuneCable6 MegaSquirt Tuning Cable (DB9 Straight Thru) $6.50

 

16 1.13 MSRelayCable MegaSquirt-I or II Relay Cable $70.00

 

17 1.25 MS230-K Bowling & Grippo MegaSquirt-II Engine Management System w/PCB3 - UnAssembled Kit $250.00

 

8 0.44 mv2-k Bowling & Grippo MegaView-II UnAssembled Kit $135.00

 

her har du absolutt lalt du trenger utenom verktøy da! er ikke alt der du trenger! syns prise var litt stiv for alt detta! kommer på 5000kr uten frakt!

"Vorsprung Durch Technik"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har rotet litt rundt etter linker, begynte på forumet til MS selv og har nå ca. 13 sider oppe...

Å finne forhandlere utenfor England og USA viste seg å være en utfordring, men det går nok.

Fant et Svensk MS forum da, endel hjelpsomme tråder der, men jeg er ikke sikker på om jeg får lov til å linke til den slags her med tanke på reglene.

 

Enig i at prisen du oppsummerte der er litt (Veldig) stiv, og jeg er helt nødt til å spørre deg hvilket tysk firma du har funnet og hva de tar for de mest nødvendige bitene. Nyttig info å ha den dagen man skal snurre gang prosjektet selv. :D

 

Megaview er ikke en nødvendighet, men en artig greie å ha med seg.

 

MegaView is an add-on accessory for the MegaSquirt Electronic Fuel Injection System, providing real-time display of all engine operating parameters, and allowing for the edit of any configuration variable in the MegaSquirt ECU. This dual-function device was designed to be mounted in an automotive dashboard to provide feedback on all critical engine parameters or housed in an enclosure for use as a portable tuning device.

 

Samme gjelder for ledningsnettet. Man kan ikke bruke både "MegaSquirt-I or II Relay Cable" og "MegaSquirt Wiring Harness" samtidig, det er enten eller avhenging av om du velger å bruke "MegaSquirt Relay Board" eller ikke.

 

Though the Relay/Power Board is not required, it is a convenience and reduces the chance of miswiring during the installation. The relay board provides a central place for all of the required relays, fuse protection, and external wiring for the MegaSquirt ECU. If you are installing MegaSquirt in a previously fuel injected engine you may be able to reuse all of your existing relays. If you are fuel injecting a previously carbureted engine you will need to install relays for the main ECU power, Fuel Pump, and FIdle circuit. You can do this manually or you can use the Relay Board to simplify this process.

 

Har du planer om å bruke dette, er det vel like greit å droppe "MegaSquirt Wiring Harness" hvis du ikke synes det er greit å ha ferdig merkede og fargekodede ledninger til alt som styres av MS.

 

Man er altså langt i fra avhengig av alt de selger rundt omkring, men det er avhenger veldig på hvilken konfigurasjon utgangspunktet har.

 

Hmmm... Nå er jeg trøtt, får komme tilbake sterkere på et annet tidspunkt. :D

Matpakketransport: 85 Volvo 740GL

Prosjekt: 78 Ford Fairmont 5.0 Ghia, 90 Mazda 626, 66 VW Type 1 Cal Look

Medeier: 74 Pontiac Catalina Safari Wagon

Har hatt: 90 Sierra STV, 86 Pug 505 GTI

740 hugges.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår